Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W zamówieniach współfinansowanych z UE podstawą żądania zwrotu środków jest zaistnienie nieprawidłowości, które stwierdzane są przez łączne wystąpienie trzech okoliczności.
Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano obszerne przewodniki merytoryczne zawierające wskazówki w zakresie: trybu z wolnej ręki, opisu przedmiotu zamówienia.
Jeżeli wykonawca nie złożył wymaganych oświadczeń lub dokumentów to zamawiający miał obowiązek wezwać go do uzupełnienia. Obowiązkiem wykonawcy, jako profesjonalisty, jest uzupełnić brakujące dokumenty w prawidłowej formie.
Do jakiego artykułu ustawy Pzp dotyczącego zmian umowy należałoby się odwołać, w sytuacji gdy zmiana jest konieczna ze względu na to, że wykonawca na etapie realizacji umowy nie dysponuje już produktami, które zaproponował w ofercie i nie jest w stanie zaproponować/dostarczyć równoważnych? Wykonawca chce dostarczyć produkty równoważne, lecz lepszej jakości. Czy są to okoliczności, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć (art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp)?
W postępowaniu krajowym zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie nie krótszym niż 5 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 10 dni, jeżeli przesłano je w inny sposób. W postępowaniach unijnych terminy te ulegają wydłużeniu odpowiednio do 10 i 15 dni. Jak w praktyce policzyć liczbę dni do zawarcia umowy? Przykładowo – jeśli informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty zostanie umieszczona na stronie internetowej postępowania np. 23.12.2024, to 5 dni na zawarcie umowy obejmuje także święta tj. 25 i 26 grudnia? W którym dniu najwcześniej wolno zawrzeć z wykonawcą umowę? Sprawdź w opracowaniu.
Oferta z ceną obliczoną w sposób uwzględniający faktyczne koszty, które wykonawca będzie ponosił zgodnie z przepisami prawa jest ofertą odpowiadającą merytorycznym wymaganiom zamawiającego.
Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiło się opracowanie, w którym wskazano zestawienie elementów umowy o zamówienie publiczne w zależności od jej przedmiotu tj. usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Treść kontraktu podzielono na elementy obligatoryjne oraz te, które należy uwzględnić w przypadku umów zawartych na okres powyżej 6 bądź 12 miesięcy a także gdy umowa przewiduje wymagania określone w art. 95 ust. 1 ustawy Pzp. Przedstawiamy je w poniższej tabeli.
Odrzuceniu podlega oferta bezsprzecznie niezgodna z SWZ. Oczekiwania zamawiającego nie mają znaczenia, jeżeli nie zostały jasno i jednoznacznie wyrażone w SWZ.
Dnia 1 stycznia 2025 r. Polska objęła przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, wyznaczając ambitne priorytety w zakresie zamówień publicznych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona monitorowaniu przepisów oraz wspieraniu debaty nad reformą systemu zamówień, z uwzględnieniem strategicznych celów polityki przemysłowej UE.
Początek roku to okres intensywnego planowania i prac nad budżetem. Zamawiający przygotowują plany zamówień publicznych, które powinny objąć poszczególne grupy podobnych, jednorodnych czy tożsamych zakupów. W tym miejscu pojawia się dylemat: które zakupy zamawiać razem, a które można podzielić? Czy np. dostawy świeżego mięsa połączyć z dostawą produktów sypkich typu mąka, cukier, makarony albo świeże owoce i warzywa? Odpowiedź stanie się prosta po obejrzeniu naszego bezpłatnego webinaru 17 stycznia 2025 r. Zarejestruj się już dziś!
Wystawianie faktur w formie, jaką polscy przedsiębiorcy znają obecnie, niedługo się zmieni. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz na podstawie projektu ustawy, w 2026 roku firmy będą zobligowane do wystawiania faktur VAT w zintegrowanym systemie KSeF.
Wybór odpowiedniego gniazdka elektrycznego to kluczowa decyzja, która wpływa na bezpieczeństwo, wygodę i funkcjonalność w każdym domu czy biurze. Choć może się wydawać, że gniazdka to proste urządzenia, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów, które zagwarantują ich długotrwałą, bezpieczną i efektywną pracę.
Historia kredytowa to jeden z kluczowych elementów oceny zdolności kredytowej, który może zaważyć na decyzji o przyznaniu kredytu lub pożyczki. Jest to zapis wcześniejszych zobowiązań finansowych danej osoby, takich jak kredyty, pożyczki, limity na kartach kredytowych czy zakupy na raty. Każda transakcja związana z terminowym lub opóźnionym regulowaniem zobowiązań wpływa na scoring kredytowy i postrzeganie klienta przez banki oraz inne instytucje finansowe.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!