Jeżeli zamawiający wprowadzi istotne zmiany w zakresie istotnych informacji zawartych we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, traci możliwość skorzystania ze skróconego terminu składania ofert. W takiej sytuacji zasadne jest opublikowanie nowego ogłoszenia, które będzie odzwierciedlało aktualny zakres planowanych robót lub usług.
Zamawiający może przekazać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub zamieścić na swojej stronie internetowej wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp). Wstępne ogłoszenie, o ile spełnia określone warunki, stanowi podstawę do skrócenia terminu składania ofert (art. 138 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp).
Zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert krótszy niż ten określony w ust. 1, nie krótszy jednak niż 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, w przypadku publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego, o którym mowa w art. 89 ustawy Pzp. Warunkiem jest, że ogłoszenie to zawierało wszystkie informacje wymagane dla ogłoszenia o zamówieniu, w zakresie, w jakim były one dostępne w chwili publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego, które zostało przekazane do publikacji UOPWE lub zamieszczone na stronie internetowej zamawiającego na co najmniej 35 dni i nie więcej niż 12 miesięcy przed dniem przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych powinno zawierać elementy niezbędne, wskazane w załączniku V część B dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26.02.2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65) – dalej dyrektywa klasyczna, tj.:
1) nazwę, numer identyfikacyjny (jeżeli przewidziany w przepisach krajowych), adres łącznie z kodem NUTS, numer telefonu, numer faksu, adres e-mail i adres internetowy instytucji zamawiającej oraz – jeśli są różne – biura, w którym można uzyskać dodatkowe informacje;
2) adres e-mail lub adres internetowy, pod którym umożliwiony zostanie nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp do dokumentów zamówienia; jeżeli nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp nie jest możliwy ze względów wymienionych w art. 53 ust. 1 akapity drugi i trzeci dyrektywy klasycznej, informacje o tym, gdzie można pozyskać dokumenty zamówienia;
3) rodzaj instytucji zamawiającej oraz główny rodzaj prowadzonej działalności;
4) w stosownych przypadkach wskazanie, czy instytucja zamawiająca jest centralną jednostką zakupującą bądź czy stosowana jest lub może być stosowana jakakolwiek inna forma wspólnego udzielania zamówień;
5) kody CPV; jeżeli zamówienie jest podzielone na części, informacje podaje się dla każdej części;
6) kod NUTS dla głównej lokalizacji robót budowlanych w przypadku zamówień na roboty budowlane lub kod NUTS dla głównego miejsca realizacji w przypadku zamówień na dostawy i usługi; jeżeli zamówienie jest podzielone na części, informacje podaje się dla każdej części;
7) krótki opis zamówienia: charakter i zakres robót budowlanych, charakter i ilość lub wartość dostaw, charakter i zakres usług;
8) jeżeli ogłoszenie nie stanowi zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, przewidywaną datę (przewidywane daty) publikacji ogłoszenia o zamówieniu lub ogłoszeń o zamówieniach w odniesieniu do zamówienia (zamówień), o których mowa w przedmiotowym wstępnym ogłoszeniu informacyjnym;
9) datę wysłania ogłoszenia;
10) wszelkie inne istotne informacje;
11) wskazanie, czy zamówienie jest objęte Porozumieniem GPA.
Jak podano w pkt 7, ogłoszenie zawiera informację na temat charakteru i zakresu robót budowlanych. Zmiana planowanych robót poprzez zmniejszenie jego zakresu wpływa na utratę aktualności opublikowanego ogłoszenia, czego konsekwencją będzie utrata możliwości zastosowania w tym przypadku regulacji art. 138 ust. 2 ustawy Pzp i skrócenia okresu składania ofert.
Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu: „W przypadku gdy w ogłoszeniu o zamówieniu poprzedzonym publikacją wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach zamawiający dokona zmian w zakresie istotnych informacji zawartych we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, zamawiający nie będzie mógł skorzystać z możliwości skrócenia terminu składania ofert” (tak: Wiktorowska Ewa w: Gawrońska-Baran Andrzela i in., Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, Opublikowano: LEX/el. 2025 do art. 89).
Z uwagi na fakt, że zamawiający nie jest związany wstępnym ogłoszeniem informacyjnym, zasadne byłoby zamieszczenie nowego ogłoszenia informacyjnego, zawierającego aktualny zakres planowanych robót.
Podstawa prawna