Prawo zamówień publicznych nie wskazuje, jakie dane muszą znaleźć się w pełnomocnictwie składanym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak zamawiający, jako gospodarz postępowania, powinien dopilnować, by nie budziło ono żadnych wątpliwości. Jeżeli pełnomocnictwo zawiera wyłącznie imię i nazwisko pełnomocnika, zasadne jest wezwanie wykonawcy do jego uzupełnienia o dane jednoznacznie identyfikujące osobę, np. numer PESEL.
Dane zawarte w treści pełnomocnictwa powinny dawać podstawę do identyfikacji osoby pełnomocnika. Na gruncie mających zastosowanie przepisów prawnych brak jednak literalnej regulacji stanowiącej o obowiązku zamieszczenia konkretnych danych w treści pełnomocnictwa. Jak zatem oceniać pełnomocnictwo w przetargu?
Ustawa Pzp nie reguluje kwestii pełnomocnictw stosowanych w postępowaniu o zamówienie publiczne. Zgodnie z odesłaniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, należy sięgnąć do art. 98 i nast. Kodeksu cywilnego. Regulują one instytucję pełnomocnictwa. Brak tam jednak postanowień na temat minimalnego zakresu danych pełnomocnika.
Na gruncie orzecznictwa wskazuje się, że możliwość zindywidualizowania osoby pełnomocnika jest istotna dla uznania pełnomocnictwa za ważne:
„Dla oceny poprawności pełnomocnictwa fundamentalne znaczenie należy przyznać okoliczności, czy należycie identyfikowało ono osobę pełnomocnika. (…) Wola mocodawcy w zakresie udzielenia pełnomocnictwa, obejmująca imię, nazwisko, adres oraz numery dokumentu tożsamości, nawet przy drobnych uchybieniach, takich jak »literówki«, została uznana za wystarczającą do zindywidualizowania pełnomocnika” (tak: wyrok SO w Koszalinie z 16 lipca 2013 r., sygn. akt VI Ga 71/13).
W orzeczeniu KIO czytamy natomiast „Wszelkie nieścisłości i wątpliwości w zakresie uprawnień pełnomocnika wynikających z pełnomocnictwa, szczególnie w obrocie tak sformalizowanym, jakim jest obrót w ramach systemu zamówień publicznych, wymagają wyeliminowania.
Postępowanie o zamówienie publiczne rządzi się bowiem regułami, które wymagają usunięcia wszelkich wątpliwości, w tym takich, które prowadziłyby do ewentualnych sporów co do uprawnienia wykonawcy do zawarcia umowy czy groziły uchyleniem się wykonawcy od zawartej umowy na podstawie zarzutów osadzonych w treści pełnomocnictwa do złożenia oferty.
Stąd wątpliwości co do zakresu umocowania powinny zostać usunięte, a rezultatem ich usunięcia powinno być uzyskanie przez zamawiającego dokumentu, z którego treści, bez jakichkolwiek wątpliwości, będzie wynikało uprawnienie pełnomocnika do złożenia oferty” (wyrok KIO z 16 stycznia 2015 r., sygn. akt KIO 2787/14).
Wobec powyższego, zamawiający, który jest gospodarzem postępowania, jest zobowiązany zadbać o to, aby wykluczyć ewentualne wątpliwości co do prawidłowości umocowania pełnomocnika do złożenia oferty.
W tym celu powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia pełnomocnictwa, na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, co najmniej o numer PESEL, który jednoznacznie identyfikuje osobę pełnomocnika (jeśli takich danych brak w dokumencie pełnomocnictwa).