Pełnomocnictwo w przetargu tylko z imieniem i nazwiskiem – czy jest wystarczające?

Stan prawny na dzień: 20.10.2025
Pełnomocnictwo w przetargu tylko z imieniem i nazwiskiem – czy jest wystarczające?

Prawo zamówień publicznych nie wskazuje, jakie dane muszą znaleźć się w pełnomocnictwie składanym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak zamawiający, jako gospodarz postępowania, powinien dopilnować, by nie budziło ono żadnych wątpliwości. Jeżeli pełnomocnictwo zawiera wyłącznie imię i nazwisko pełnomocnika, zasadne jest wezwanie wykonawcy do jego uzupełnienia o dane jednoznacznie identyfikujące osobę, np. numer PESEL.

Brak regulacji w Pzp dotyczących treści pełnomocnictwa

Dane zawarte w treści pełnomocnictwa powinny dawać podstawę do identyfikacji osoby pełnomocnika. Na gruncie mających zastosowanie przepisów prawnych brak jednak literalnej regulacji stanowiącej o obowiązku zamieszczenia konkretnych danych w treści pełnomocnictwa. Jak zatem oceniać pełnomocnictwo w przetargu?

Odesłanie do Kodeksu cywilnego

Ustawa Pzp nie reguluje kwestii pełnomocnictw stosowanych w postępowaniu o zamówienie publiczne. Zgodnie z odesłaniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, należy sięgnąć do art. 98 i nast. Kodeksu cywilnego. Regulują one instytucję pełnomocnictwa. Brak tam jednak postanowień na temat minimalnego zakresu danych pełnomocnika.

Stanowisko sądów i KIO w zakresie poprawności pełnomocnictwa

Na gruncie orzecznictwa wskazuje się, że możliwość zindywidualizowania osoby pełnomocnika jest istotna dla uznania pełnomocnictwa za ważne:

„Dla oceny poprawności pełnomocnictwa fundamentalne znaczenie należy przyznać okoliczności, czy należycie identyfikowało ono osobę pełnomocnika. (…) Wola mocodawcy w zakresie udzielenia pełnomocnictwa, obejmująca imię, nazwisko, adres oraz numery dokumentu tożsamości, nawet przy drobnych uchybieniach, takich jak »literówki«, została uznana za wystarczającą do zindywidualizowania pełnomocnika” (tak: wyrok SO w Koszalinie z 16 lipca 2013 r., sygn. akt VI Ga 71/13).

W orzeczeniu KIO czytamy natomiast „Wszelkie nieścisłości i wątpliwości w zakresie uprawnień pełnomocnika wynikających z pełnomocnictwa, szczególnie w obrocie tak sformalizowanym, jakim jest obrót w ramach systemu zamówień publicznych, wymagają wyeliminowania.

Postępowanie o zamówienie publiczne rządzi się bowiem regułami, które wymagają usunięcia wszelkich wątpliwości, w tym takich, które prowadziłyby do ewentualnych sporów co do uprawnienia wykonawcy do zawarcia umowy czy groziły uchyleniem się wykonawcy od zawartej umowy na podstawie zarzutów osadzonych w treści pełnomocnictwa do złożenia oferty.

Stąd wątpliwości co do zakresu umocowania powinny zostać usunięte, a rezultatem ich usunięcia powinno być uzyskanie przez zamawiającego dokumentu, z którego treści, bez jakichkolwiek wątpliwości, będzie wynikało uprawnienie pełnomocnika do złożenia oferty” (wyrok KIO z 16 stycznia 2015 r., sygn. akt KIO 2787/14).

Obowiązki zamawiającego i wezwanie do uzupełnienia dokumentu

Wobec powyższego, zamawiający, który jest gospodarzem postępowania, jest zobowiązany zadbać o to, aby wykluczyć ewentualne wątpliwości co do prawidłowości umocowania pełnomocnika do złożenia oferty.

W tym celu powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia pełnomocnictwa, na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, co najmniej o numer PESEL, który jednoznacznie identyfikuje osobę pełnomocnika (jeśli takich danych brak w dokumencie pełnomocnictwa).

Autor:

Maria Smolczewska

Maria Smolczewska

Maria Smolczewska

Radca prawny, praktyk w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców, z bogatym doświadczeniem w obszarze problematyki zamówień publicznych, doradza zarówno zamawiającym jak i wykonawcom