Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Udostępniliśmy właśnie nowe szkolenie online w formule Q&A, w całości poświęcone jednej z najtrudniejszych i najczęściej kwestionowanych czynności w Pzp – szacowaniu wartości zamówienia i planowaniu zakupów. To szkolenie to praktyczny przewodnik, w którym – krok po kroku – omawiamy autentyczne pytania naszych użytkowników, pokazując, jak prawidłowo postępować w typowych i problematycznych sytuacjach, z którymi zamawiający mierzą się na co dzień. OBEJRZYJ SZKOLENIE
Wezwanie do uzupełnienia dokumentu nie świadczy o tym, że oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia, a po uzupełnieniu została dostosowana do tych warunków. Wywodzenie twierdzeń i wniosków z samego faktu wezwania do uzupełnienia jest niewłaściwe.
Czy w każdej procedurze – zarówno krajowej, jak i unijnej – zamawiający ma obowiązek weryfikować wykonawców pod kątem tzw. sankcyjnych podstaw wykluczenia z art. 7 ust. 1 ustawy „antyrosyjskiej”? W praktyce pojawiają się wątpliwości, czy pełny katalog tych przesłanek rzeczywiście należy stosować zawsze i niezależnie od wartości zamówienia. Aktualne stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych oraz analiza przepisów potwierdzają jednak, że przesłanki te mają charakter samoistny i obligatoryjny – a ich badanie jest niezbędne w każdym postępowaniu prowadzonym na podstawie Pzp. W artykule wyjaśniamy, dlaczego tak jest oraz wskazujemy podstawy prawne i praktyczne konsekwencje dla zamawiających.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowy próg stosowania ustawy Pzp a także zmienione tzw. progi unijne. Wszystkie te kwoty wpływają na sposób prowadzenia postępowań, dobór trybów, obowiązki publikacyjne oraz możliwość korzystania z uproszczeń w Pzp. To jedna z najważniejszych zmian dla zamawiających na najbliższy czas – dlatego przygotowaliśmy bezpłatny webinar, podczas którego wyjaśnimy wszystko krok po kroku i odpowiemy na pytania uczestników.
Czy po 24.10.2025 r. trzeba zmienić SWZ i wzory oświadczeń wykonawców w związku ze zmianą art. 5k rozporządzenia 833/2014? Co zrobić w sytuacji, gdy postępowanie wszczęto przed 24.10.2025 r., ale nadal jest w toku? Co z umowami, które zostały zawarte przed nowelizacją przepisu? W artykule znajdziesz omówienie zmiany art. 5k rozporządzenia 833/2014 oraz odpowiedzi na te pytania.
W formule „zaprojektuj i wybuduj” na etapie składania ofert wykonawca nie posiada jeszcze opracowanej dokumentacji projektowej w pełnym zakresie, nie ma możliwości dokładnego określenia rzeczywistych wielkości parametrów.
Regulacje ustawy Pzp nie pozostawiają zamawiającemu wyboru, w sytuacji złożenia przez wykonawcę wyjaśnień, które nie dostarczają żadnych informacji w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu. Zamawiający musi mieć podstawy do uznania, że wykonawca prawidłowo wykonał wezwanie i udowodnił, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, a w konsekwencji nie podlega odrzuceniu.
Niedopuszczalne jest formułowanie zarzutów niezgodności oferty w oparciu o niewyrażone wprost w warunkach zamówienia oczekiwania, domniemania lub subiektywną, rozszerzającą interpretację zapisów dokumentacji.
W przestrzeni publicznej pojawiają się odmienne interpretacje dotyczące stosowania art. 30 ust. 4 Pzp, zwłaszcza w kontekście planowania zamówień i możliwości wyodrębnienia ich części. Jedne opinie wskazują na wykorzystanie tej regulacji w sytuacjach nagłych i nieprzewidzianych, inne – na konieczność wcześniejszego, łącznego oszacowania wartości wszystkich części zamówienia. Ekspertka – na podstawie konkretnego case study – wyjaśnia, że kluczowe nie jest samo „kiedy”, ale spełnienie warunku uprzedniego ustalenia łącznej wartości całego zamówienia oraz wartości jego części – zgodnie ze stanowiskiem KIO z 7 stycznia 2025 r. (sygn. akt KIO/KD 25/24).
Nowy próg 170.000 zł zaczyna obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. – wynika to z ustawy z 25 lipca 2025 r. zmieniającej Pzp, która podwyższa w art. 2 ust. 1 pkt 1 Pzp kwotę 130.000 zł do 170.000 zł i wprost wskazuje datę wejścia w życie 1.01.2026 r. Postępowania wszczęte przed 1 stycznia 2026 r. i niezakończone do tego czasu prowadzi się według dotychczasowych przepisów (a więc z progiem 130.000 zł) – tak stanowią przepisy przejściowe ustawy nowelizującej (art. 7). W praktyce oznacza to, że: regulamin warto zmienić jeszcze w 2025 roku (np. uchwałą/zarządzeniem z grudnia), ale z wyraźnym zapisem, że nowe brzmienie stosuje się do zamówień wszczynanych od 1 stycznia 2026 r., do zamówień wszczętych przed tą datą stosuje się dotychczasowe brzmienie regulaminu (odpowiada to konstrukcji z ustawy nowelizującej).
Udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego to dla wielu firm szansa na zdobycie stabilnych kontraktów i dynamiczny rozwój. Jednak konkurencja na tym rynku jest duża, a sukces zależy nie tylko od zaproponowania najniższej ceny. Kluczem do zwycięstwa jest zrozumienie i strategiczne dopasowanie oferty do kryteriów oceny określonych przez zamawiającego. Wiedza o tym, jak działają te mechanizmy, pozwala znacząco zwiększyć swoje szanse na wygraną.
Firma na już potrzebuje zewnętrznego finansowania bieżącej działalności lub nadarzającej się okazji rynkowej, jednak bank odmawia? Powód negatywnej oceny wniosku kredytowego może być kilka. W tym artykule przyjrzymy się tym najczęstszym. Dlaczego bank odmawia udzielenia zobowiązania finansowego firmie? Czy są jakieś alternatywy na wyjście z tego impasu? Zapraszamy do analizy.
Ilu inwestorów, tyle sposób handlu. Wśród nich jest m.in. handel pozycyjny, który wymaga od inwestorów dużej cierpliwości, ale także i zachowania zimnej krwi.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!