Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Rynek zamówień publicznych w Polsce stoi u progu fundamentalnej zmiany. Dotknie ona każdego zamawiającego, który planuje wszcząć po 1 stycznia 2026 r. postępowanie na zamówienia unijne. Nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z 25 lipca 2025 r., znacząco rozszerza obowiązki związane ze sporządzaniem analizy potrzeb i wymagań (ANR). Dotychczas analiza pełniła głównie funkcję organizacyjną i przygotowawczą, ukierunkowaną na efektywność planowania. W odpowiedzi na chroniczny problem zbyt małej liczby składanych ofert, który negatywnie wpływa zarówno na poziom cen, jak i jakość realizowanych zamówień, ustawodawca nadał ANR wymiar strategiczny. Analiza potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. ma świadomie kształtować warunki zamówienia w taki sposób, aby zwiększyć liczbę potencjalnych wykonawców i zachęcić ich do udziału w postępowaniu. Obowiązek ten polega na konieczności zbadania wpływu planowanego zamówienia na konkurencyjność już na etapie rozeznania rynku. Kluczowe jest również wskazanie w samej analizie, jakie konkretnie warunki zamówienia – obejmujące m.in. opis przedmiotu, kryteria oceny ofert czy wymagania dotyczące realizacji – zamawiający zastosuje, aby podnieść konkurencyjność postępowania. Nowe regulacje mają przeciwdziałać schematycznemu sporządzaniu tego dokumentu. Wymuszają bardziej odpowiedzialne i wszechstronne przygotowywanie postępowań, co w założeniu ma prowadzić do bardziej otwartego rynku zamówień publicznych.
Od 1 stycznia 2026 r. ustawę Pzp stosujemy do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 170 000 zł. W przypadku zamówień poniżej wskazanej wartości, automatycznie pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić procedurę tego rodzaju zakupów. Odpowiednie zasady i organizacja procesu powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. Zmiana progu ustawowego stosowania ustawy Pzp w 2026 roku to dobry moment, aby zaktualizować wewnętrzne regulaminy nie tylko w kontekście progu, ale także innych określonych w nich zasad proceduralnych. W artykule przeczytasz o tym, jak krok po kroku przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 170 000 zł. Udostępniamy także link do gotowego wzoru dokumentu. Oprócz wskazówek, jak sporządzić regulamin udzielania zamówień, w opracowaniu znajdziesz także pełną treść regulaminu. Plik Word z edytowalnym regulaminem, który łatwo dostosujesz do własnych potrzeb, znajdziesz tutaj: wzór Regulaminu zamówień poniżej 170.000 zł. Skorzystaj z gotowego szablonu.
Zgłoszenie podwykonawcy – wzór i prawidłowa treść tego dokumentu – ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa rozliczeń i uniknięcia zarzutu naruszenia art. 462 ustawy Pzp. W tekście wyjaśniamy, kiedy wykonawca ma obowiązek zgłosić podwykonawcę w trakcie realizacji umowy, w jakiej formie i z jakimi elementami powinno zostać sporządzone zgłoszenie, jakie dokumenty zamawiający może żądać wraz ze zgłoszeniem oraz jakie są skutki realizowania części zamówienia przez niezgłoszonego podwykonawcę. Przedstawiamy również praktyczny schemat (wzór) zgłoszenia podwykonawcy, który można dostosować do własnej umowy i specyfiki zamówienia.
Obiekt budowlany – przykład z życia? Klasycznym case’em jest szpital, w którym równolegle planuje się przebudowę oddziału na blok zabiegowy, modernizację apteki oraz budowę nowego pawilonu. W praktyce Pzp pojawia się wtedy kluczowe pytanie: czy mamy do czynienia z trzema odrębnymi inwestycjami (z powodu prac w różnych budynkach), czy jednym obiektem budowlanym, dla którego trzeba zsumować wartość wszystkich robót i zastosować progi unijne? W tekście pokazujemy na przykładzie szpitala, jak rozumieć „obiekt budowlany” zgodnie z art. 7 pkt 14 Pzp, kiedy zamówienia na roboty budowlane należy traktować jako jedno zamierzenie budowlane oraz dlaczego źródło finansowania nie ma znaczenia dla wyboru trybu postępowania. Dzięki temu łatwiej ocenisz, czy planowane roboty wymagają wspólnej wyceny i prowadzenia postępowania w reżimie powyżej progów unijnych.
Od 9 września 2025 r. zamawiający muszą stosować nowe przepisy ustawy Pzp dotyczące udziału wykonawców, dostaw i usług z państw trzecich w polskich przetargach. Nowelizacja ustawy Pzp wprowadza m.in. obowiązek traktowania na równi z polskimi wykonawcami wykonawców z UE i z krajów objętych umowami międzynarodowymi w zakresie zamówień publicznych. Brak określenia zasad dopuszczenia wykonawców z państw trzecich do danego postępowania skutkuje automatycznym odrzuceniem ich ofert. Zamawiający nie ma obowiązku określać w dokumentacji dodatkowych regulacji związanych z nowymi przepisami, jednak stosowne postanowienia mogą uporządkować i uprościć prowadzone postępowanie. Sprawdź, jakie zapisy warto uwzględnić w SWZ w związku z nowelizacją.
Platforma e-Zamówienia jest bezpłatnym narzędziem komunikacji elektronicznej. Jej funkcjonalności umożliwiają pełne przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia. Za pomocą platformy zamawiający nie tylko publikują plany postępowań, ogłoszenia w Biuletynie ZP, przekazują informacje do prezesa UZP oraz składają roczne sprawozdanie z udzielonych zamówień. Umożliwia ona również pełną komunikację z wykonawcami, pozyskiwanie ofert, a następnie ich otwarcie. Dzięki wdrożonej usłudze eSendera z poziomu Platformy można też przekazywać do publikacji w TED ogłoszenia unijne. Aby skorzystać z dostępnych funkcjonalności, trzeba oczywiście zarejestrować się na platformie e-Zamówienia. W artykule piszemy o tym, jak krok po kroku przejść przez proces rejestracji, jakie trudności dość często się pojawiają i jak je rozwiązać. W kolejnej części opracowania przeczytasz, jak dokonywać na platformie poszczególnych działań w toku postępowania. Polecamy także drugą część opracowania: „Platforma e-Zamówienia – instrukcja użytkowania funkcjonalności dla zamawiających i wykonawców” (LINK).
Zachowanie poufności ma swoje granice w przepisach prawa. Co do zasady nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że wykazana została wartość gospodarcza tych informacji. Realizacja zadań publicznych wymaga faktycznej jawności wyboru wykonawcy. Stąd dane, które są podstawą do dopuszczenia wykonawcy do udziału w postępowaniu powinny być w pełni jawne. Poddanie ich regułom ochrony właściwym dla tajemnicy przedsiębiorstwa jest sprzeczne z jej istotą, a przede wszystkim sprzeczne z zasadą jawności realizacji zadań publicznych. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2025 r. sygn. akt: KIO 3578/25
Czym różnią się obydwa podpisy? Główną różnicą jest to, że podpisem zaufanym opatrzysz jedynie pisma wysyłane do organów administracji publicznej czy prościej – do urzędów – takich jak np. ministerstwo, gmina itp. Kwalifikowany podpis elektroniczny może być natomiast stosowany także w relacjach przedsiębiorców oraz osób fizycznych (np. podpisuje się nim umowy na odległość). Podpis zaufany jest ogólnodostępny i bezpłatny dla każdego obywatela, który ma numer PESEL. Podpis kwalifikowany to narzędzie płatne. Ponadto zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego ma on taką samą moc jak własnoręczny podpis danej osoby.
Na etapie badania ofert wykonawca może otrzymać wezwanie do złożenia wyjaśnień dotyczących zaoferowanej ceny lub kosztu (art. 224 Pzp). To moment kluczowy: od jakości i kompletności odpowiedzi zależy utrzymanie oferty w postępowaniu, a w konsekwencji szansa na uzyskanie zamówienia. Problem w tym, że pojęcie „rażąco niskiej ceny” bywa niejednoznaczne – pojawiają się pytania o to, co konkretnie wykazać, jakimi obliczeniami się posłużyć i jakie dowody dołączyć, by uniknąć odrzucenia wg Prawa zamówień publicznych. W artykule znajdziesz zestaw wskazówek, jak przygotować skuteczną odpowiedź na wezwanie do wyjaśnienia RNC oraz wzór wyjaśnień w pdf.
Katalogi Nakładów Rzeczowych tworzą bazę normatywną danych stanowiącą podstawę kalkulacji kosztorysowej w budownictwie. Są to w szczególności zestawienia robocizny, materiałów i sprzętu, przypisanych do konkretnych czynności wykonywanych w trakcie robót budowlanych. Katalogi te – obok cenników – są jednym z podstawowych narzędzi kosztorysanta, który przygotowuje kosztorys. Ich wykorzystywanie może być niekiedy uwarunkowane przepisami Prawa zamówień publicznych, choć należy od razu wyraźnie zaznaczyć, że ani zamawiający ani wykonawcy nie mają obowiązku korzystania z KNR w procesie udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!