W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Marzena Kopacka-Biculewicz

Czy błąd w kryteriach zawsze zmusza do unieważnienia postępowania?

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie na zawarcie umowy ramowej. W przeddzień otwarcia ofert wykonawca zwrócił uwagę, że w jednym z kryteriów oceny ofert jest błąd. Z uwagi na termin otwarcia ofert nie można było skorygować pomyłki. Zamawiający w opisie kryteriów do wyboru umowy wykonawczej wskazał, że maksymalna liczba pkt do przyznania w tym kryterium (czasochłonność) to 30, podając wzór, z którego wynikało, że 30 pkt dostanie oferta wykonawcy, który zaoferuje najmniej korzystne warunki realizacji (zaoferuje największą liczbę godzin na realizację zamówienia). Z kolei wykonawcy z lepszymi parametrami (mniejszą liczbą godzin/czasochłonności) uzyskają zawsze więcej pkt niż 30, czyli ocena ich oferty zawsze będzie najkorzystniejsza, ale niezgodna z opisem wzoru. Po podstawieniu do wzoru wykonawca z korzystniejszymi parametrami otrzyma więcej pkt niż maksymalna liczba wskazana w opisie wzoru (łączna punktacja najkorzystniejszej oferty wykonawczej przekroczy zakładane 100 pkt/100%). Kryteria oceny ofert na wybór umowy ramowej są poprawne i umożliwiają wybór oferty. Powyższy problem dotyczy wyboru oferty wykonawczej, w sytuacji gdyby złożono więcej ofert. W postępowaniu bierze udział jeden wykonawca. Firma, która zadała pytanie, nie złożyła oferty. W związku z tym podany przykład jest hipotetyczny, przy jednej ofercie taki błąd nie będzie negatywnie wpływać na wybór wykonawcy. Czy opisany stan faktyczny kwalifikuje postępowanie do unieważnienia na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w związku z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp?

author-avatar

Uważaj, jeśli korygując VAT, musisz polegać na wyjaśnieniu wykonawcy!

Pytanie: Prowadzę postępowanie krajowe na odśnieżanie dachu. Mam problem z oceną drugiej oferty w rankingu. Założona kwota zamówienia podstawowego to 461.700 zł brutto. Otrzymałem 3 oferty: 1) 196.800 zł brutto (VAT 8%) – oferta nie została podpisana, zatem dokonam jej odrzucenia (bez konieczności badania rażąco niskiej ceny, skoro i tak będzie wyeliminowana), 2) 138.000 zł brutto (VAT 23%) – wykonawca został wezwany do wyjaśnienia kwestii VAT (a potem miałem zamiar przepytać go na okoliczność rażąco niskiej ceny); w odpowiedzi wykonawca stwierdził, że wartość brutto jest właściwa i że zastosował 8% VAT, tylko źle wpisał cyfrę – zamiast 8 – 23% – i wyraża zgodę na korektę, bo była to jedynie omyłka pisarska. Stwierdził też, że zamawiający jasno określił w SWZ wysokość VAT (fakt, że powiedzieliśmy, iż w ofertach cena za gotowość do realizacji zamówienia nie może przekroczyć X brutto/Y netto, więc wykonawca wydedukował wysokość VAT). Jego omyłka była wynikiem przeoczenia, które nie wprowadza nowej treści oferty, tym bardziej że ceny jednostkowe na formularzu ofertowym ukazane są w kwotach brutto. Wykonawca chce więc pozostawić kwotę brutto, a zmienić cenę netto. Cena netto pojawia się tylko raz w rozbiciu ogólnej wartości zamówienia (wyrażonej słownie i liczbowo). Reasumując – czy nie jest tak, że od kwoty netto liczymy brutto, a to co proponuje wykonawca (liczenie od tyłu) jest nieprawidłowe? Jeśli zamawiający wskazuje VAT, to może dokonać poprawek, ale wtedy cena netto się nie zmienia, a zmienia się brutto, czyli nie tak jak chce wykonawca. Czy w tym przypadku odrzucić ofertę? A może już teraz poprosić o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny? 3) 517.800 zł brutto (VAT 8%) – oferta nieco przekracza założoną kwotę, ale możemy ją zwiększyć.

  • 05-12-2024
Katarzyna Bełdowska

Cena za 1 kWH zamiast za 1 MWh – czy błąd kwalifikuje się do korekty?

Katarzyna Bełdowska

Kiedy trzeba unieważnić postępowanie z uwagi na problemy z działaniem platformy e-Zamowienia?

Pytanie: Do zamawiającego wpłynął wniosek o unieważnienie postępowania, w związku z tym że jest ono obarczone niemożliwym do usunięcia błędem. Wykonawca uzasadnia swój wniosek awarią platformy e-Zamowienia w godzinach 9:00–10:00 w dniu, w którym upływał termin składania ofert. Twierdzi, że nie mógł złożyć oferty w podanych godzinach i że posiada na to dowody w formie zrzutów ekranu oraz że zgłosił problem do help desku platformy. Wykonawca kontaktował się telefonicznie z zamawiającym w ostatnim dniu składania ofert około godz. 9:30 przed upływem terminu składania ofert i poinformował o braku możliwości złożenia oferty. Jednocześnie w tym dniu wpłynęły 3 oferty w godzinach: 7:30, 8:59, 9:28. Nikt poza tym wykonawcą nie miał problemów technicznych. Platforma e-Zamowienia potwierdziła występowanie przejściowych problemów z jej funkcjonowaniem w dniu, w którym upływał termin składania ofert. Czy zgłoszenie wystąpienia problemów technicznych platformy uniemożliwiających złożenie oferty przez tylko jednego wykonawcę stanowi automatyczną podstawę do unieważnienia postępowania? Wykonawca 2 dni przed upływem terminu składania ofert zawnioskował o wydłużenie terminu składania ofert, uzasadniając swoje stanowisko tym, że odpowiedź na zadanie wcześniej pytania do treści SWZ mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyceny kosztów zamówienia. Wniosek o unieważnienie postępowania wpłynął „chwilę” po publikacji informacji z otwarcia ofert, które nastąpiło (w wyniku problemów technicznych platformy) kilka dni po terminie upływu składania ofert.

Katarzyna Bełdowska

Reguły wykluczania wykonawców, którym w poprzednich zamówieniach naliczono kary umowne

Pytanie: Zamawiający wskazał w treści SWZ fakultatywną przesłankę wykluczenia z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy Pzp. Podmiotowi, który ma występować w charakterze podmiotu udostępniającego zasoby, naliczono karę umowną z tytułu opóźnienia w realizacji zamówienia publicznego w maju 2018 roku. W związku z tym, czy zgodnie z art. 111 pkt 4 ustawy Pzp okres 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp należy liczyć od daty wydania przez zamawiającego decyzji o naliczeniu kar umownych czy faktycznego potrącenia tych kar z wynagrodzenia? Czy taki podmiot ma obowiązek w JEDZ oznaczyć opcję „TAK” co do fakultatywnej przesłanki wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7, jeśli zgodnie z art. 111 pkt 4 wykluczenie następuje na okres 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia? Czy jeśli minął 3-letni okres od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, należy dokonać self cleaningu ze względu na wskazanie w SWZ fakultatywnej przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10, tj.: Pkt 8: który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych; Pkt 10: który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!