Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wartość progów unijnych i średniego kursu euro w stosunku do złotego zmienia się od 1 stycznia 2026 r. Komisja Europejska wydała już w tym obszarze stosowne akty prawne. Zostały one także wyrażone w obwieszczeniu prezesa Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanym 12 grudnia 2025 r. w Monitorze Polskim. Nowe kwoty będą obowiązywać kolejne 2 lata kalendarzowe: 2026 i 2027. Przypominamy także, że od 1 stycznia 2026 r. próg stosowania ustawy Pzp wynosi 170.000 zł. Sprawdź konkretne liczby i zastosuj prawidłowe wartości w planowanych postępowaniach na zamówienia publiczne. Przygotowaliśmy dla Ciebie czytelną tabelę z obecnymi progami i kursem euro w stosunku do PLN.
W polskim prawie zamówień publicznych tzw. „procedura odwrócona” jest mechanizmem, który pozwala zamawiającemu na odstąpienie od standardowej kolejności czynności w postępowaniu. Zamiast najpierw weryfikować podmiotową zdolność wykonawców, ocenia on oferty. Dopiero potem sprawdza kwalifikacje podmiotowe tego wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona. Choć regulacja ta jest wprost przewidziana dla przetargów nieograniczonych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, UZP w swojej opinii pozytywnie wypowiada się na temat możliwości zastosowania podobnego mechanizmu także w trybie podstawowym, pomimo braku analogicznej normy prawnej w ustawie Pzp. Przedstawiamy najważniejsze założenia opinii pt. „Zastosowanie tzw. »procedury odwróconej« w postępowaniach prowadzonych w trybie podstawowym”.
Czy wykonawca może skutecznie złożyć pełnomocnictwo w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jeśli dokument został podpisany jedynie odręcznie, a notariusz potwierdził go wyłącznie w formie papierowej? Prawo zamówień publicznych jednoznacznie określa formę, jaką musi spełnić pełnomocnictwo składane w przetargu. W artykule na podstawie konkretnego case study wyjaśniamy, dlaczego samo poświadczenie notarialne w formie papierowej nie wystarcza, jakie przepisy regulują tę kwestię i kiedy zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia braków.
Jak prawidłowo ustalić wartość zamówienia na roboty budowlane realizowane w wielu budynkach oświatowych, położonych w różnych miejscowościach gminy? Czy – mimo odrębnego funkcjonowania szkół i przedszkoli – gmina powinna oszacować remonty łącznie i prowadzić jedno postępowanie, czy też może dopuścić realizację prac przez poszczególnych dyrektorów w oparciu o wewnętrzne regulaminy? Wątpliwości narastają zwłaszcza przy projektach unijnych, gdzie błędne szacowanie wartości może skutkować zarzutem nieuprawnionego podziału zamówienia. W artykule omawiamy, kto w świetle Pzp jest zamawiającym, jak szacować roboty budowlane w różnych obiektach oraz kiedy konieczne jest łączne ustalenie wartości zamówienia – wraz z konsekwencjami dla wyboru trybu udzielenia zamówienia.
Udostępniliśmy właśnie nowe szkolenie online w formule Q&A, w całości poświęcone jednej z najtrudniejszych i najczęściej kwestionowanych czynności w Pzp – szacowaniu wartości zamówienia i planowaniu zakupów. To szkolenie to praktyczny przewodnik, w którym – krok po kroku – omawiamy autentyczne pytania naszych użytkowników, pokazując, jak prawidłowo postępować w typowych i problematycznych sytuacjach, z którymi zamawiający mierzą się na co dzień. OBEJRZYJ SZKOLENIE
Wezwanie do uzupełnienia dokumentu nie świadczy o tym, że oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia, a po uzupełnieniu została dostosowana do tych warunków. Wywodzenie twierdzeń i wniosków z samego faktu wezwania do uzupełnienia jest niewłaściwe.
Czy w każdej procedurze – zarówno krajowej, jak i unijnej – zamawiający ma obowiązek weryfikować wykonawców pod kątem tzw. sankcyjnych podstaw wykluczenia z art. 7 ust. 1 ustawy „antyrosyjskiej”? W praktyce pojawiają się wątpliwości, czy pełny katalog tych przesłanek rzeczywiście należy stosować zawsze i niezależnie od wartości zamówienia. Aktualne stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych oraz analiza przepisów potwierdzają jednak, że przesłanki te mają charakter samoistny i obligatoryjny – a ich badanie jest niezbędne w każdym postępowaniu prowadzonym na podstawie Pzp. W artykule wyjaśniamy, dlaczego tak jest oraz wskazujemy podstawy prawne i praktyczne konsekwencje dla zamawiających.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowy próg stosowania ustawy Pzp a także zmienione tzw. progi unijne. Wszystkie te kwoty wpływają na sposób prowadzenia postępowań, dobór trybów, obowiązki publikacyjne oraz możliwość korzystania z uproszczeń w Pzp. To jedna z najważniejszych zmian dla zamawiających na najbliższy czas – dlatego przygotowaliśmy bezpłatny webinar, podczas którego wyjaśnimy wszystko krok po kroku i odpowiemy na pytania uczestników.
Czy po 24.10.2025 r. trzeba zmienić SWZ i wzory oświadczeń wykonawców w związku ze zmianą art. 5k rozporządzenia 833/2014? Co zrobić w sytuacji, gdy postępowanie wszczęto przed 24.10.2025 r., ale nadal jest w toku? Co z umowami, które zostały zawarte przed nowelizacją przepisu? W artykule znajdziesz omówienie zmiany art. 5k rozporządzenia 833/2014 oraz odpowiedzi na te pytania.
W formule „zaprojektuj i wybuduj” na etapie składania ofert wykonawca nie posiada jeszcze opracowanej dokumentacji projektowej w pełnym zakresie, nie ma możliwości dokładnego określenia rzeczywistych wielkości parametrów.
Proces elektronizacji zamówień nie jest obecnie pojęciem nowym, natomiast bez wątpienia stanowi jedno z największych wyzwań i przedsięwzięć ostatnich lat w sferze zamówień publicznych. Firma Datacomp IT Sp. z o.o., producent oprogramowania ProPublico, od ponad 30 lat czynnie uczestniczy w procesie informatyzacji administracji publicznej w Polsce, szczególnie w dziedzinie zamówień publicznych, a od 2018 roku również w jej elektronizacji.
Często w biegu codziennych obowiązków odkładamy własne ambicje na boczny tor, wierząc błędnie, że na naukę w pewnym wieku jest już zwyczajnie za późno. To szkodliwe przekonanie skutecznie blokuje nas przed sięgnięciem po lepszą pracę czy awans, który znajduje się w zasięgu ręki, a jednak pozostaje nieosiągalny. Powrót do szkolnej ławy w dorosłym życiu nie musi wiązać się ze wstydem, lecz jest dowodem dużej dojrzałości oraz świadomego planowania swojej przyszłości. Warto spojrzeć na dostępne w twoim mieście możliwości, które pozwolą ci zamknąć stary rozdział i otworzyć zupełnie nowe drzwi do kariery zawodowej.
Udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego to dla wielu firm szansa na zdobycie stabilnych kontraktów i dynamiczny rozwój. Jednak konkurencja na tym rynku jest duża, a sukces zależy nie tylko od zaproponowania najniższej ceny. Kluczem do zwycięstwa jest zrozumienie i strategiczne dopasowanie oferty do kryteriów oceny określonych przez zamawiającego. Wiedza o tym, jak działają te mechanizmy, pozwala znacząco zwiększyć swoje szanse na wygraną.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!