Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Prawo zamówień publicznych nie wskazuje, jakie dane muszą znaleźć się w pełnomocnictwie składanym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak zamawiający, jako gospodarz postępowania, powinien dopilnować, by nie budziło ono żadnych wątpliwości. Jeżeli pełnomocnictwo zawiera wyłącznie imię i nazwisko pełnomocnika, zasadne jest wezwanie wykonawcy do jego uzupełnienia o dane jednoznacznie identyfikujące osobę, np. numer PESEL.
W zakładce Akademia Portalu ZP znajdziesz nowe szkolenie: „Błędy w zamówieniach publicznych ujawniane podczas kontroli”. Nasz ekspert prezentuje przegląd ciekawych przypadków z kontroli postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz wynikające z nich praktyczne wnioski dla zamawiających i wykonawców.
Zamawiający może nabyć książki, podręczniki czy materiały edukacyjne do biblioteki szkolnej z pominięciem ustawy Pzp, jeśli spełnione są warunki określone w art. 11 ust. 5 pkt 2 lub 4 Pzp. Kluczowe jest jednak, by przedmiot zamówienia nie stanowił zakupu środków trwałych służących bieżącej obsłudze działalności, a jedynie materiałów bibliotecznych i edukacyjnych związanych z działalnością kulturalną lub oświatową.
Po wejściu w życie nowelizacji Pzp z 9 września 2025 r. zamawiający nie mają obowiązku modyfikowania treści SWZ ani projektu umowy, jeżeli nie dopuszczają do udziału w postępowaniu wykonawców z państw trzecich spoza UE i systemu umów międzynarodowych. Brak wskazania takiej informacji w dokumentach zamówienia nie narusza nowych przepisów. Oznacza jednak, że zamawiający nie dopuszcza do swojego postępowania tego rodzaju podmiotów.
Jeżeli wartość zamówienia na usługi przekracza próg 10 mln euro, a zamawiający planuje zawrzeć umowę ramową, obowiązek przekazania dokumentacji do kontroli uprzedniej prezesa UZP powstaje na etapie postępowania o zawarcie umowy ramowej, a nie w postępowaniach wykonawczych. Sprawdź, jakie przepisy mają tu zastosowanie i dlaczego kontrola dotyczy wyłącznie etapu zawierania umowy ramowej.
Od 15 lutego 2024 r. obowiązuje tzw. ustawa Kamilka, która nałożyła na zamawiających dodatkowe obowiązki związane z weryfikacją niekaralności osób realizujących określone zamówienia publiczne związane z opieką nad małoletnimi. W praktyce oznacza to konieczność żądania od wykonawców informacji z Krajowego Rejestru Karnego lub odpowiednich rejestrów zagranicznych. Powstaje pytanie, czy wykonawca może odmówić przedłożenia takich dokumentów, zasłaniając się RODO, i czy dopuszczalne jest zastąpienie ich jego własnym oświadczeniem składanym w imieniu pracowników.
Na platformie Spotify oraz na YouTube co dwa tygodnie publikujemy rozmowy z ekspertami na najważniejsze i najbardziej aktualne tematy dotyczące zamówień publicznych. To solidna dawka praktycznej wiedzy, przykładów z orzecznictwa i interpretacji Urzędu Zamówień Publicznych, ale także świeże spojrzenie na trendy i wyzwania, z którymi mierzą się dziś zamawiający i wykonawcy.
Od 15 października zaczynają obowiązywać nowe zasady wyposażania szkół w sprzęt komputerowy. Znowelizowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wprowadza minimalne wymagania techniczne dla komputerów i urządzeń cyfrowych wykorzystywanych w procesie nauczania. Co istotne, wymagania te – w tym m.in. obowiązek posiadania certyfikatów ISO – mają charakter obligatoryjny. Czy wobec tego powinny być uwzględniane przez zamawiających w opisie przedmiotu zamówienia? Sprawdź w krótkim omówieniu.
Kryteria oceny ofert to jeden z najbardziej wrażliwych elementów każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. To właśnie one przesądzają o wyborze najkorzystniejszej oferty, a jednocześnie często budzą wątpliwości zamawiających, stają się podstawą odwołań i sporów przed KIO. Podczas webinaru nasza ekspertka – Andrzela Gawrońska-Baran – omówi najczęściej pojawiające się problemy, pokaże przykłady z praktyki oraz przeanalizuje najnowsze orzecznictwo.
Zamawiający przygotowując projekt umowy o obsługę prawną, często staje przed dylematem, jak prawidłowo uregulować zasady wynagrodzenia pełnomocnika w sprawach przed Krajową Izbą Odwoławczą. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie klauzuli przewidującej dodatkowe wynagrodzenie wyłącznie w przypadku wygranej – tzw. success fee? Jak pogodzić interes zamawiającego, który nie chce ponosić kosztów w razie przegranej, z wymogami etyki zawodowej radców prawnych i adwokatów oraz regulacjami dotyczącymi zwrotu kosztów postępowania odwoławczego? Odpowiedź na te pytania ma istotne znaczenie praktyczne przy kształtowaniu umów na obsługę prawną w zamówieniach publicznych.
Firma na już potrzebuje zewnętrznego finansowania bieżącej działalności lub nadarzającej się okazji rynkowej, jednak bank odmawia? Powód negatywnej oceny wniosku kredytowego może być kilka. W tym artykule przyjrzymy się tym najczęstszym. Dlaczego bank odmawia udzielenia zobowiązania finansowego firmie? Czy są jakieś alternatywy na wyjście z tego impasu? Zapraszamy do analizy.
Ilu inwestorów, tyle sposób handlu. Wśród nich jest m.in. handel pozycyjny, który wymaga od inwestorów dużej cierpliwości, ale także i zachowania zimnej krwi.
Chcesz pewniej podejmować decyzje, szybciej rozwiązywać problemy i zdobyć kompetencje, które doceni każdy przełożony? Studia podyplomowe z prawa administracyjnego i samorządowego oraz administracji to sposób na rozwój kariery i przygotowanie się do nowych wyzwań w sektorze publicznym. Zastanawiasz się, jakie umiejętności zdobędziesz? Sprawdź ten artykuł!
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!