Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej to szansa dla wykonawcy m.in. na zmianę niezgodnych z prawem postanowień dokumentów zamówienia czy podważenia niesłusznych decyzji zamawiającego. Formalności i terminy związane z procedurą odwoławczą to jednak nie tylko sprawa wykonawcy. Także po stronie zamawiającego istnieją pewne kwestie proceduralne związane z wniesieniem odwołania, o których nie można zapomnieć. W tym tygodniu w Top temacie piszemy o tym, jakie działania musi podjąć strona zamawiająca w związku z procedurą odwoławczą.
W Polityce zakupowej państwa na lata 2022–2025 przewidziano wprowadzenie tzw. certyfikacji wykonawców. Certyfikat dla podmiotu, który potwierdzałby jego wiarygodność na rynku zamówień publicznych i mógł być używany w wielu przetargach w całej Unii Europejskiej, ma w założeniu ułatwiać dostęp do zamówień publicznych przedsiębiorcom z sektora MŚP. Projekt ustawy został przygotowany przez poprzednią ekipę rządzącą, zatem trudno przewidzieć, jakie będą jego dalsze losy certyfikacji.
Ocena złożonych wyjaśnień wysokości zaoferowanej ceny, nie może odbiegać od specyfiki konkretnego zamówienia, jego stopnia skomplikowania, złożoności czynników kosztotwórczych oraz sytuacji rynkowej.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swoich stronach WWW, iż 13 marca br. odbędzie się webinarium organizowane przez Urząd Publikacji UE poświęcone platformie eNotices2. Jest to system, za pomocą którego od 25.10.2023 r. zamawiający publikują ogłoszenia w postępowaniach unijnych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780.
Aby można było mówić o zaoferowaniu przez wykonawcę rażąco niskiej ceny, to cena za wykonanie całego przedmiotu zamówienia musiałaby kształtować się poniżej kosztów realizacji usługi. Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, wyjaśnieniom mogą podlegać również części składowe oferty, jednak wtedy, gdy mają one istotne znaczenie. W rozpoznawanej sprawie Wykonawca, pomimo ryczałtowego charakteru wynagrodzenia, nie zakwestionował cen zaoferowanych przez konkurentów za wykonanie całego przedmiotu zamówienia. Zarzuty zostały ograniczone do kilku pozycji z ofert konkurentów, nie wskazując, że mają one istotne znaczenie i przełożenie na cenę jako całość.
Każdy podmiot publiczny, który wydatkuje publiczne pieniądze, powinien mieć świadomość, że informacje na ten temat mają jawny charakter. Dostęp do informacji publicznych związanych m.in. z procedurami wydawania publicznych pieniędzy jest wolny i każdy zainteresowany może wnioskować o wgląd w dokumentację, która dotyczy zawierania umów z kontrahentami – bez wykazywania interesu prawnego czy majątkowego i bez konieczności uzasadniania go. Między innymi o tym, jak uzyskać dostęp do takich danych, piszemy w artykule opublikowanym w tym tygodniu w dziale Top temat.
Podstawa stwierdzenia nieważności postępowania o udzielenie zamówienia w związku z zaistnieniem niemożliwej do usunięcia wady uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego zakreślona ustawą Pzp jest w sposób ścisły. Brak jest przepisu, dającego prawo unieważnienia postępowania w sytuacjach zaistnienia podstawy unieważnienia umowy poza okolicznościami powiązanymi z wadą samego postępowania opisanymi normą art. 457 ustawy Pzp. Ustawodawca zrelatywizował podstawę unieważnienia postępowania do wady postępowania, która zgodnie z art. 457 ustawy Pzp daje podstawę do stwierdzenia nieważności umowy.
Od 19 grudnia 2023 r. do 15 lutego 2024 r. na stronach UZP widniała ankieta z 14 pytaniami dotyczącymi regulacji Prawa zamówień publicznych skierowana do uczestników rynku przetargów. Odpowiedzi udzieliło ok. 1000 zamawiających i 200 wykonawców. Przeprowadzenie ankiety ma na celu ukierunkowanie niektórych zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych. W artykule krótko o najważniejszych wnioskach, jakie wynikają z odpowiedzi ankietowanych.
Od 25 października 2023 r. w procedurach unijnych zamawiający mogą korzystać jedynie z nowych formularzy ogłoszeń ustanowionych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (e-formularze). Wypełnianie ogłoszeń odbywa się w systemie eNotices 2 bądź w eSenderach, jeśli dostawcy systemów, z których korzystają zamawiający, dostosowali je już do nowych formularzy.
Prawo zamówień publicznych zobowiązuje zamawiającego do tego, by przy określonych różnicach kwotowych między ceną oferty a cenami innych ofert oraz wartością szacunkową zamówienia badał ją pod kątem rażącego zaniżenia. Z drugiej strony ustawodawca uwzględnił sytuacje wyjątkowe, dając zamawiającemu możliwość odstąpienia od weryfikacji kalkulacji cenowej. Jakie okoliczności faktycznie w praktyce pozwalają nie badać rażąco niskiej ceny? Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie orzecznictwa KIO w tym obszarze. Zachęcamy do zapoznania się ze wskazówkami Izby i stosowania ich w swoich postępowaniach.
Spłata kilku zobowiązań finansowych naraz może stanowić niemałe wyzwanie. Kontrola równych rat i ich terminów wprowadza chaos w budżet domowy. Jak wyjść z tej sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem jest kredyt konsolidacyjny. Kto może skorzystać z tego rozwiązania? Zobacz, co warto wiedzieć o kredycie konsolidacyjnym.
Właściwe przechowywanie broni myśliwskiej jest dziś ważnym czynnikiem, zapewniającym bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującymi przepisami. Legalne i bezpieczne przechowywanie broni myśliwskiej jest dla każdego myśliwego najwyższym priorytetem. W poniższym artykule zajmiemy się podstawowymi informacjami na temat przepisów dotyczących przechowywania broni myśliwskiej w sejfach i szafach pancernych na broń myśliwską.
Zarządzanie logistyką w każdej firmie, szczególnie w sektorze e-commerce, jest wyzwaniem, które wymaga skutecznego i niezawodnego rozwiązania. Idealny partner logistyczny powinien oferować usługi na całym obszarze kraju, gwarantować szybkość dostaw, umożliwiać sprawnie przeprowadzane zwroty i oferować atrakcyjne ceny dla firm. Właśnie takie możliwości oferuje InPost, firma z bogatym doświadczeniem, posiadająca sieć ponad 21 tysięcy automat Paczkomat na terenie całej Polski.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!