W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

author-avatar

Czy zamawiający może wyłączyć stosowanie klauzuli waloryzacyjnej, jeżeli wykonawca kupi energię z góry?

Andrzela Gawrońska-Baran

Czy zamawiający może nie zaakceptować propozycji wykonawcy co do podziału transz płatności?

Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na wdrożenie systemu informatycznego. Termin realizacji wdrożenia wynosi 8 miesięcy. W umowie zawarto postanowienie: „Za zgodą zamawiającego strony mogą uzgodnić dokonywanie odbiorów częściowych w ramach wdrożenia. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie zostaną ustalone w harmonogramie”. W paragrafie dotyczącym płatności przewidziano, że wynagrodzenie za wdrożenie będzie płatne w zależności od wyboru wykonawcy: jednorazowo – po dokonaniu przez zamawiającego odbioru całego wdrożenia, w transzach – w przypadku przeprowadzania odbiorów częściowych, przy czym maksymalna liczba transz wynosi 4, a ostatnia (czwarta) transza powinna stanowić nie mniej niż 30% całkowitego wynagrodzenia. Umowa nie precyzuje jednak, w jaki sposób kalkulować kwoty poszczególnych transz – wskazuje jedynie wymaganie dotyczące wartości ostatniej transzy. Wykonawca zaproponował zamawiającemu rozkład płatności według odbiorów częściowych. W umowie brak jest postanowienia, które wprost przyznaje zamawiającemu prawo do kwestionowania zaproponowanych przez wykonawcę kwot transz, ale brak jest również zapisu, który obligowałby zamawiającego do ich akceptacji. Czy w opisanej sytuacji zamawiający może odmówić przyjęcia propozycji wykonawcy, jeżeli uzna, że zaproponowany podział transz nie odpowiada wartości biznesowej poszczególnych części wdrożenia? Czy powołanie się na zapis dotyczący „zgody zamawiającego” stanowi wystarczającą podstawę prawną do odmowy?

Andrzela Gawrońska-Baran

Zasady odstępowania od umowy i naliczania kar umownych

Pytanie:  Prowadziliśmy postępowanie na zamówienie na robotę budowlaną (budowa drogi). Wykonawca został wybrany w trybie podstawowym. Rozpoczął budowę w terminie 14 dni od podpisania umowy oraz wykonał prace przygotowawcze. Podczas ich realizacji zgłaszał awarię maszyny, po czym prace stanęły. Pod koniec terminu wnioskował o przesunięcie terminu realizacji, na co nie wyrażono zgody. Na ostateczne wezwanie odpowiedział, że zakończy prace w wyznaczonym przez nas terminie (miesiąc po dacie wynikającej z umowy). Niestety nie zakończył prac (a nawet z nimi nie ruszył). Zgodnie z umową zamawiający może odstąpić od niej w terminie 30 dni od dnia powzięcia wiadomości o tym, że wykonawca bez zgody zamawiającego przerwał lub wstrzymał wykonywanie przedmiotu umowy i nie podjął się jego dalszej realizacji w terminie wskazanym w wezwaniu przez zamawiającego, a także wykonawca zaprzestał realizacji przedmiotu umowy bez uzasadnionej przyczyny przez okres co najmniej 14 dni. Zgodnie z umową odstąpienie będzie miało skutek ex nunc – będzie dotyczyło niewykonanej części przedmiotu umowy. Wykonawca przy udziale zamawiającego sporządzi w terminie 7 dni od daty odstąpienia szczegółowy protokół inwentaryzacji robót, według stanu na dzień odstąpienia. Umowa stanowi, że odstąpienie od niej powinno nastąpić pisemnie, w terminie 60 dni od dnia powzięcia informacji o zaistnieniu okoliczności uzasadniającej złożenie takiego oświadczenia, z podaniem przyczyny oświadczenia. Czy istnieje jeszcze inny, osobny dokument oświadczenia poza pismem informującym o odstąpieniu i o wyznaczeniu terminu inwentaryzacji? Jaka jest kolejność tych czynności? Czy łączymy kary umowne za zwłokę oraz za odstąpienie?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!