Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dynamiczny system zakupów to ograniczony czasowo elektroniczny proces udzielania zamówień, które obejmują ogólnodostępne usługi, dostawy lub roboty budowlane. Służy do sprawnego dokonywania zakupów powszechnie dostępnych na rynkach lokalnym bądź regionalnym. W Top temacie w tym tygodniu omawiamy m.in. etapy i przesłanki zastosowania procedury dynamicznego systemu zakupów.
W Prawie zamówień publicznych uregulowano kwestię formy wnoszenia pism do Krajowej Izby Odwoławczej. I tak, art. 508 ustawy Pzp stanowi, że pisma w postępowaniu odwoławczym wnoszone są w formie pisemnej albo w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej. Wyjątek stanowi tu odwołanie i przystąpienie do postępowania odwoławczego, które wniesione w postaci elektronicznej, wymagają opatrzenia podpisem zaufanym.
Pewien wykonawca został wezwany do złożenia wyjaśnień odnośnie rażąco niskiej ceny, z prośbą o przedstawienie wysokości kosztów pracy, wynagrodzeń, liczby roboczogodzin i konkretnej liczby pracowników delegowanych do realizacji zamówienia wraz z przedstawieniem dowodów na potwierdzenie powyższego. W wezwaniu wskazano, że w wyjaśnieniu należy przedstawić wszelkie obiektywne, merytoryczne czynniki wpływające na wartość oferty wraz z dowodami. Jakie dowody są w takim przypadku wymagane (np. umowa o pracę itp.)? Co jeszcze może być takim dowodem i czy faktycznie trzeba je zawsze przesyłać, wyjaśniając swoją kalkulację cenową?
Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia pragniemy złożyć naszym Czytelnikom najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas będzie dla Państwa pełen radości, spokoju i miłości.
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadzono pełną elektronizację zamówień publicznych. Każda oferta składana w postępowaniu musi być opatrzona podpisem elektronicznym. W zależności od wartości zamówienia stosowane są różne podpisy – osobisty, zaufany i kwalifikowany podpis elektroniczny. W top temacie w tym tygodniu publikujemy wskazówki dotyczące stosowania podpisów oraz problemy, jakie spotyka się podczas ich składania i weryfikacji wraz z rozwiązaniami.
Od 1 stycznia 2024 r. zmieniają się progi unijne w zamówieniach publicznych oraz kurs euro do przeliczania kwot zamówień publicznych. Zamawiający pytają nas, czy aby wszcząć postępowanie unijne w progu obowiązującym w 2023 roku i po kursie euro z 2023 roku, ogłoszenie o zamówieniu należy przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji UE do 31 grudnia 2023 r. włącznie. Czy może musi ono zostać do tego dnia faktycznie opublikowane w Dz.Urz. UE? Sprawdź w krótkim artykule.
W Komisji Prawniczej Rządowego Centrum Legislacjiznajduje się projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, powszechnie zwanych „sygnalistami”. Obowiązek wdrożenia nowych przepisów przez państwa członkowskie UE wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.
Artykuł 130 ust. 3 i art. 276 ust. 2 ustawy Pzp mówią o tym, że zamawiający po publikacji ogłoszenia o zamówieniu może poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia bezpośrednio znanych sobie wykonawców, którzy w ramach prowadzonej działalności świadczą usługi, dostawy lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia. Jak to zrobić w praktyce? Czy taką czynność należy dokumentować, skoro w obecnych formularzach protokołów ZP zniknęła pozycja, w której wpisywało się nazwy poinformowanych wykonawców? Czy wystarczy poinformować wykonawców w rozmowie telefonicznej, nie wysyłając im pism i bez sporządzania notatek? Sprawdź w artykule poniżej.
Czy skoro opis przedmiotu zamówienia przygotowano na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego i PFU stanowi również załącznik do SWZ, to zamawiający publiczny może zastosować wyłącznie kryterium ceny oferty przy robotach budowlanych (cena – 100%)?
Od 25 października br. ogłoszenia unijne należy przesyłać do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej na znowelizowanych formularzach za pomocą narzędzia ENotices 2. Postępowania wszczęte na ENotices przed tą datą można kontynuować na tej platformie, ale z dniem 31 stycznia 2024 r. zostanie ona całkowicie wygaszona. Wskazane zmiany są źródłem wielu wątpliwości zamawiających. Omawiamy je w Top temacie w artykule „ENotices 2 i nowe formularze ogłoszeń unijnych – praktyczne wskazówki ekspertów, jak korzystać z systemu”.
Centralny rejestr umów nie zostanie uruchomiony 1 stycznia 2024 roku. Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, który oczekuje już na podpis Prezydenta, ostatecznie wydłuża termin na wprowadzenie Centralnego rejestru umów do 1 stycznia 2026 r. Czy to koniec planowanych zmian?
Postępowanie egzekucyjne rozpoczyna się po wydaniu orzeczenia zasądzającego należność. Jest niezbędne, gdy dłużnik nie spełnia dobrowolnie świadczenia w wyznaczonym terminie. Składa się na nie szereg czynności organów egzekucyjnych, które zmierzają do odzyskania pieniędzy. Sprawdź, na czym polega i jak przebiega postępowanie egzekucyjne.
Jeżeli potrzebujesz większych środków i zamierzasz uzyskać je w ramach kredytu, pewne jest jedno: konieczne będzie przeprowadzenie oceny zdolności kredytowej. Zanim Twojemu wnioskowi przyjrzą się bankowi analitycy, możesz jednak znacząco ją polepszyć. Poniżej przeczytasz kilka sprawdzonych sposobów, które pozwolą Ci to zrobić bez zbędnych wyrzeczeń.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!