Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Protokół odbioru robót budowlanych to dokument, w którym inwestor i wykonawca zgodnie potwierdzają, że przedmiot umowy został przekazany w stanie wynikającym z zawartej przez strony umowy.
Podczas naszego bezpłatnego szkolenia online na żywo, dowiesz się, jak skutecznie poruszać się w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Nasza ekspertka przygotowała proste wskazówki zarówno dla zamawiających jak i wykonawców. Nie zwlekaj z zapisem, webinar już pojutrze!
Pewien wykonawca przesłał swoją ofertę zarówno zwykłym e-mailem (bez szyfrowania hasłem) jak i za pośrednictwem portalu ezamowienia.gov.pl zgodnie z wytycznymi SWZ, które pozostawały w zgodzie z wszelkimi przepisami. Oferty są identyczne, jednak z jedną z nich zamawiający zapoznał się przed terminem składania ofert. Jakie czynności należy teraz podjąć? Czy obydwie oferty podlegają odrzuceniu?
Ogólnikowe deklaracje i twierdzenia nie są wystarczające do wykazania waloru tajemnicy przedsiębiorstwa określonych informacji.
Skierowanie ogólnego wezwania do wykonawcy rodzi po jego stronie uprawnienie do sformułowania wyjaśnień na tyle szczegółowych, aby potwierdzały wykonanie zamówienia po cenie rynkowej.
Czy w przypadku zamówień współfinansowanych z UE wybór bardziej rygorystycznego trybu niż wynika z szacowania zamówienia jest obarczony sankcjami? Przykładowo: czy zamówienia o wartości 130.000 zł wolno udzielić w trybie podstawowym zamiast według zasady konkurencyjności? Zgodnie z Podręcznikiem beneficjenta nie ma przeszkód, aby zamawiający zobowiązany do zastosowania zasady konkurencyjności, procedował zamówienie zgodnie z ustawą Pzp. Sprawdź szczegóły w krótkim omówieniu.
Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano krótkie przypomnienie o zmianach związanych z opłatami od pełnomocnictw składanych w postepowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Zmiany w tym zakresie weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Podczas gdy wysokość opłaty skarbowej pozostaje bez zmian i wynosi 17 zł, zmienia się właściwy organ podatkowy dla opłaty skarbowej w przypadku dokumentów składanych elektronicznie.
Dość często zdarza się, że wykonawca złoży podmiotowe środki dowodowe wraz z ofertą, nie czekając na stosowne wezwanie zamawiającego. Wówczas może pojawić się problem, jeśli dokumenty są błędne czy niekompletne: jak przeprowadzić procedurę uzupełnienia? Czy wzywać do złożenia wszystkich podmiotowych środków dowodowych z art. 126/art. 274 czy do uzupełnienia dokumentów z art. 128 ustawy Pzp? Zdaniem UZP zamawiający powinien najpierw – pomimo złożenia dokumentów wraz z ofertą – wezwać wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych zgodnie z art. 126 lub art. 274 ustawy Pzp.
Czy w przetargu na podręczniki i książki do nauki oraz inne pozycje literatury do biblioteki zamawiający może wskazać w opisie przedmiotu zamówienia tytuł oraz autora książki, nie dopuszczając możliwości dostawy produktów równoważnych? Oczywiście tak!
W najnowszym opracowaniu Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Orzecznictwo dotyczące zamówień publicznych w IV kwartale 2024 r.” znajdziesz kluczowe orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej i sądów dotyczące zamówień publicznych. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie orzeczeń w czytelnej tabeli z wyszczególnieniem tezy wyroku i jej szerszego omówienia.
Zabezpieczenie informacji, które mają strategiczne znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również zaufania i reputacji. Niedostateczne zabezpieczenie danych może skutkować wyciekiem informacji, co w efekcie może prowadzić do oszustw, kradzieży własności intelektualnej, a także utraty kontrahentów czy partnerów biznesowych. Dlatego warto zastanowić się, jakie metody udostępniania dokumentów zapewniają bezpieczeństwo i minimalizują ryzyko.
Utrzymanie płynności finansowej to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają polskie przedsiębiorstwa. W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym bieżące regulowanie zobowiązań i terminowe otrzymywanie należności od kontrahentów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Faktoring, jako innowacyjna forma finansowania działalności, zyskuje coraz większą popularność wśród przedsiębiorców, którzy szukają prostych i skutecznych sposobów na poprawę kondycji finansowej swojej firmy. W niniejszym artykule wyjaśniamy, czym jest faktoring, jakie są jego zalety oraz dlaczego warto skorzystać z usług takich firm jak SMEO.
Współczesne firmy coraz częściej dostrzegają, że benefity pracownicze są równie ważnym elementem strategii HR, jak wynagrodzenie. Te dodatkowe świadczenia wpływają nie tylko na satysfakcję pracowników, ale także na ich zaangażowanie i lojalność wobec firmy. W artykule omówimy, dlaczego benefity pracownicze zyskują na znaczeniu, jakie mają korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców oraz jakie trendy kształtują rynek benefitów w 2025 roku.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!