Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający nie może w sposób dowolny decydować, kiedy anuluje prowadzone postępowanie. Arbitralne decyzje w tym względzie powodowałyby, że przy niekorzystnych ofertach, zamawiający miałby swobodę w rezygnacji z zawarcia umowy. Wykonawcy pozostawaliby w stanie niepewności i byli narażani na zbędne koszty czasowe i kadrowe, które muszą poświęcić na przygotowanie ofert. W tym tygodniu w Top temacie omawiamy jedną z przesłanek, która pozwala zgodnie z prawem unieważnić postępowanie – jego nieusuwalną wadę, która uniemożliwia zawarcia ważnej umowy. Na przykładzie kilku orzeczeń KIO dowiesz się, jak właściwie i sprawnie interpretować przepisy.
Interes w uzyskaniu zamówienia materializuje się zarówno w sytuacji, gdy wykonawca może uzyskać zamówienie w ramach konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, jak i może być upatrywany we wszczęciu nowego postępowania o udzielenie tego zamówienia.
Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW oddał do użytku drugi kalkulator waloryzacyjny tzw. koszykowy, służący automatycznemu wyliczeniu wynagrodzenia po dokonanej waloryzacji zgodnie z zastosowaniem „koszykowej” klauzuli zawartej w opracowaniu pt. „Klauzule waloryzacyjne dla sektora budownictwa”.
Zamawiający jest zobowiązany odrzucić ofertę, której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy Pzp przez warunki zamówienia, należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z: - opisu przedmiotu zamówienia, - wymagań związanych z realizacją zamówienia, - kryteriów oceny ofert, - wymagań proceduralnych lub - projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Od 31 stycznia 2024 r. zablokowano możliwość przygotowania i przesyłania do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej standardowych formularzy ogłoszeń unijnych, ustanowionych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 na Platformie e-Zamówienia.
Zamawiający zobowiązany jest przedstawić szersze uzasadnienie w zakresie podstaw do wykluczenia Wykonawcy. W szczególności powinien wykazać, że nieprawdziwa informacja nie mogła wynikać z błędnej, ale chociażby w pewnym stopniu usprawiedliwionej interpretacji warunku.
W treści wezwania kierowanego do Wykonawcy, Zamawiający wymagał wyjaśnień dotyczących zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie. Izba uznała wyjaśnienia Wykonawcy za niewystarczające. Z żadnego z dokumentów złożonych przez niego nie wynikało jaki jest udział kosztów pracy w cenie całkowitej oferty. Brak było choćby podstawowych informacji o założeniach, na których oparł się Wykonawca ujmując te koszty w kalkulacji ceny. W praktyce wyjaśnienia sprowadzały się do deklaracji zatrudnienia pracowników na umowę o pracę. Na to jednak nie przedstawiono jakichkolwiek dowodów. Wykonawca oświadczał także, że wynagradza pracowników w sposób zgodny z przepisami prawa pracy. Tymczasem nie zostało to ujęte w kalkulacji ceny. Dlatego nie dawało się zweryfikować.
Z uwagi na fakt, że Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, w jaki sposób działa komisja przetargowa, zamawiający powinien określić te zasady we własnym regulaminie prac komisji. O tym, jak go sporządzić i o jakie zapisy w nim zadbać, piszemy w dziale Top tematy. Publikujemy także wzór regulaminu prac komisji.
Błąd w obliczeniu ceny lub kosztu wystąpi wówczas, gdy doszło do błędu co do prawidłowego ustalenia stanu faktycznego. Dotyczy to np. sytuacji, w której kalkulacja ceny oferty nie obejmuje całego przedmiotu zamówienia. Ponadto błędy w obliczeniu ceny nie nadają się do poprawienia i mają charakter nieusuwalny. Błąd w obliczeniu ceny oferty, do którego ma zastosowanie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, nie jest błędem rachunkowym, lecz błędem polegającym na wadliwym doborze przez wykonawcę poszczególnych elementów mających wpływ na właściwe obliczenie ceny. Zatem z błędem w obliczeniu ceny skutkującym odrzuceniem oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp mamy do czynienia wyłącznie wówczas, gdy nie można go zakwalifikować jako innej omyłki, możliwej do skorygowania zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 października 2023 r., sygn. akt KIO 3060/23).
W przypadku części realizowanych zamówień zamawiający mają obowiązek po zakończeniu wykonywania umowy sporządzić raport z realizacji zamówienia. Jest to dokument, który w założeniu ma w przyszłości pomóc zamawiającemu uniknąć trudności przy wykonywaniu podobnego zamówienia publicznego. Urząd Zamówień Publicznych opracował materiał, w którym streszcza najważniejsze informacje związane z przygotowaniem raportu.
Schludny wygląd to nie wszystko. W miejscu pracy warto zadbać o strój, który dodatkowo podkreśli nasz profesjonalizm. Należy przy tym pamiętać o obowiązującym dress codzie i unikaniu niektórych elementów garderoby. W każdym miejscu obroni się klasyka, dlatego to w jej stronę należy się skierować, gdy chcemy skompletować odpowiednią stylizację do biura. Sprawdźmy różne propozycje ubioru, na który możemy się zdecydować.
Potrzebujesz dodatkowych pieniędzy, więc rozważasz wzięcie kredytu gotówkowego? To dobre rozwiązanie, zwłaszcza gdy znajdziesz finansowanie na atrakcyjnych warunkach. Sprawdź, czy masz szansę otrzymać darmowy kredyt RRSO 0%.
Ulewny deszcz, obfite opady śniegu oraz mgła to niebezpieczne zjawiska pogodowe, wymagające od kierowcy zachowania szczególnej ostrożności. O czym warto pamiętać, podczas jazdy, gdy pogoda nie sprzyja? Podpowiadamy!
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!