
Nowy system kaucyjny, obowiązujący od 1 października 2025 r., obejmuje wszystkich uczestników łańcucha dostaw – również wykonawców realizujących zamówienia publiczne. Kaucja „podąża” za każdym opakowaniem aż do odbiorcy, dlatego wykonawca dostarczający wodę, soki czy napoje gazowane zamawiającemu, w tym jednostce sektora finansów publicznych, jest zobowiązany ją naliczyć. Warto przygotować dokumenty zamówienia tak, aby umożliwiały prawidłowe rozliczenie ceny towaru i odrębnie kaucji.
System kaucyjny w Polsce działa od 01.10.2025 r. Kluczowa zasada systemu kaucyjnego stanowi, że kaucja jest pobierana przy sprzedaży napoju w opakowaniu objętym systemem na każdym etapie obrotu, a następnie zwracana temu, kto odda opakowanie/odpad opakowaniowy do punktu zbiórki (nie trzeba okazywać paragonu).
Minister Finansów w objaśnieniach podatkowych MF z 29.08.2025 r. – „Objaśnienia podatkowe w zakresie zasad rozliczania na gruncie VAT transakcji związanych z systemem kaucyjnym” wskazał wprost, że pobierana kaucja nie wchodzi do podstawy opodatkowania na żadnym etapie obrotu (np. producent → hurt → sklep → konsument).
Wskazano zatem przykład łańcucha dostaw, w którym każdy kolejny nabywca płaci kaucję np. hurtownia → sklep: hurt płaci kaucję producentowi i pobiera ją od sklepu; analogicznie wykonawca, który kupił u hurtownika, dolicza tę samą kaucję zamawiającemu. Sama kaucja nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT na żadnym etapie.
Przy przeprowadzaniu analizy nie stwierdziłam, aby ustawodawca przewidział jakieś wyjątki dla zamawiających realizujących zakupy w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych w tym dla jednostek sektora finansów publicznych.
W praktyce oznacza to, że:
W dokumentach zamówienia należy postawić wymóg podania:
W warunkach umowy należy rozważyć obowiązek wykazywania kaucji jako odrębnej, nienaliczanej do VAT pozycji (np. na fakturze lub w nocie), wraz z liczbą opakowań.
Podstawa prawna