zamówienie publiczne

Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia

Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go wypełniać?

Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.

W tym artykule
  • JEDZ czyli Jednolity Europejski Dokument Zamówienia to specjalny formularz, w którym wykonawca oświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, jakie zamawiający postawił w przetargu oraz który stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie wskazanym przez zamawiającego. Formularz ma taką samą formę w każdym kraju unijnym. Jego wzór ustanawia rozporządzenie wykonawcze Komisji.
  • UZP udostępnia na stronie internetowej nieodpłatne narzędzie wspierające zamawiających i wykonawców w stosowaniu standardowego formularza JEDZ w postępowaniach.
  • Formularz internetowy można wypełnić, wydrukować i przesłać zamawiającemu wraz z ofertą. Jeśli postępowanie prowadzone jest drogą elektroniczną, formularz ESPD może zostać zapisany przez wykonawcę na dysku lokalnym lub innym nośniku danych, wyeksportowany i przekazany elektronicznie.
  • Najpierw zamawiający przygotowuje JEDZ w zakresie, w jakim żąda jego uzupełnienia (może go następnie wygenerować w takiej postaci). Następnie wykonawcy wypełniają pola wskazane przez zamawiającego w formularzu bezpośrednio na stronie portalu Urzędu Zamówień Publicznych i podpisują go kwalifikowanym podpisem elektronicznym https://espd.uzp.gov.pl. Inny podpis nie jest dopuszczalny, z uwagi na to, że w procedurach unijnych wymaga się jedynie podpisu kwalifikowanego.
  • JEDZ nie zawiera treści oferty. Z tego powodu można go uzupełniać i wyjaśniać.
  • Jeśli ofertę składa konsorcjum, wówczas JEDZ musi złożyć każdy z wykonawców.
  • JEDZ złoży także podwykonawca w zakresie w jakim zamawiający go weryfikuje.
  • Obowiązkowo formularz przedstawi podmiot trzeci, na którego zasoby powołuje się wykonawca.

Czy wartość koncepcji techniczno-technologicznej należy połączyć z kwotą opracowania dokumentacji projektowej?

Pytanie:

Zamawiający planuje udzielić zamówienia na opracowanie koncepcji techniczno-technologicznej wraz z przygotowaniem zestawienia planowanych szacunkowych kosztów zaproponowanego rozwiązania, tj. kosztów prac projektowych i robót budowlanych w rozbiciu na poszczególne instalacje i główne czynniki cenotwórcze. W zakres opracowania mają wejść rozwiązania dla technologii źródeł ciepła i chłodu, tj. przebudowy systemu wytwarzania, zarządzania i dystrybucji (wraz z rozbudową sieci i instalacji przesyłowych) mediów energetycznych, zapewnienia pokrycia zapotrzebowania na wodę zimną wraz z rezerwą zgodną z obowiązującymi przepisami; odprowadzenia zwiększonej ilości ścieków i wody deszczowej.

Koncepcja ma obejmować sieci, instalacje oraz infrastrukturę techniczną i energetyczną. Koncepcja będzie wykorzystana w celu ogłoszenia postępowania/postępowań na przygotowanie dokumentacji projektowej, w szczególności na udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru wykonawcy opracowania.

Wartość szacunkowa zamówienia na samo opracowanie koncepcji i kosztów wynosi 100.000 zł netto. Czy jednak zamawiający ma obowiązek szacować zamówienie na koncepcję łącznie z zamówieniem na późniejsze opracowanie dokumentacji projektowej według tej koncepcji? Szacując łącznie, wyjdzie na pewno więcej niż 130.000 zł netto więc zamawiający zastanawia się nad możliwością udzielenia zamówienia na koncepcję bez stosowania ustawy Pzp w trybie zapytania ofertowego. 

  Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 złotych – jak go przygotować?

Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 złotych – jak go przygotować?

Dnia 1 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. zmienił się próg stosowania jej regulacji z 30 000 euro (art. 4 pkt 8 starego Pzp) na 130 000 zł (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowego Pzp). Skoro ustawę Pzp stosuje się do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 130 000 zł, to pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić postępowanie poniżej takiej wartości. Odpowiednie zasady powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 130 000 zł. Udostępniamy także link do gotowego wzoru dokumentu.

W tym artykule
  • Zamówienia publicznego zgodnie z przepisami Pzp udzielamy od kwoty 130 000 zł. Mniejsze zakupy instytucji są wyłączone od regulacji ustawowych (na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp).
  • Żadna regulacja Prawa zamówień publicznych nie zobowiązuje zamawiającego do tego, aby stworzyć regulamin zamówień bagatelnych. Jest to jednak dobra praktyka w wielu jednostkach zamawiających.
  • Regulamin chroni zamawiających przed zarzutami naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Spisane reguły postępowania w przypadku wydatkowania mniejszych kwot pozwalają udowodnić, że zakupu dokonano w sposób celowy, oszczędny i efektywny.
  • Regulamin powinien określać różne zasady działania w zakresie czynności względem zakupów w poszczególnych progach kwotowych. Nie chodzi absolutnie o to, aby powtarzał restrykcyjne przepisy ustawy Pzp.
  • Nasz ekspert proponuje różne formalności do zakupów przedziałach: 1) do 5.000 zł, 2) powyżej 5.000 zł do 20.000 zł, 3) powyżej 20.000 zł. Skorzystaj ze wskazówek, jak stworzyć regulamin.