Czy próg 5 mln euro dla zastosowania Instrumentu Zamówień Międzynarodowych (IZM) należy odnosić do pojedynczego postępowania, czy do łącznej wartości podobnych dostaw? W kontekście wyrobów medycznych i nowych regulacji unijnych pojawiają się istotne wątpliwości interpretacyjne, które mogą mieć realny wpływ na obowiązek wykluczania wykonawców z Chińskiej Republiki Ludowej z postępowań o udzielenie zamówienia. Wyjaśniamy, jak prawidłowo określić zakres stosowania IZM w przypadku wielu postępowań zaplanowanych w jednym roku. Sprawdź także omówienie nowych przepisów dotyczących wykluczenia chińskich wyrobów z unijnych zamówień publicznych – LINK: Chińscy wykonawcy wykluczeni z unijnych zamówień na wyroby medyczne.
Pewien zamawiający zaplanował w planie na 2025 rok następujące postępowania:
1) dostawa sprzętu jednorazowego użytku – szacowana wartość – 12 mln zł (33100000-1);
2) dostawa portów żylnych – szacowana wartość – 10 mln zł (33100000-1);
3) dostawa sprzętu do hemodynamiki – szacowana wartość – 24 mln zł (33100000-1).
Wszystkie trzy postępowania dotyczą wyrobów medycznych, ale tylko wartość trzeciego przekracza 5 mln zł. Czy w takiej sytuacji należy stosować art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/1197, tj. Instrument Zamówień Międzynarodowych (IZM) we wszystkich postępowaniach?
Sprawa nie jest jednoznaczna. Kluczowe jest to, czy próg 5 mln euro odnosimy do:
Rozporządzenie IZM odnosi się do „postępowań o udzielenie zamówienia” o wartości co najmniej 5 mln euro. Pojęcie „wartości postępowania” nie jest jednak zdefiniowane w prawodawstwie UE – funkcjonuje tam jedynie pojęcie wartości zamówienia.
Reguły ograniczające udział chińskich produktów w zamówieniach publicznych na wyroby medyczne określa art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/1197 z 19 czerwca 2025 r. nakładającego środek Instrumentu Zamówień Międzynarodowych ograniczającego dostęp wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych dla wyrobów medycznych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031.
Zgodnie z przywołaną regulacją obowiązek stosowania IZM:
Analizując regulację, pojawia się pytanie, czy próg 5 mln euro, o którym mowa w art. 6 ust. 6 lit. b rozporządzenia, należy odnosić do wartości danego postępowania, czy raczej do wartości zamówienia ustalanej na podstawie łącznej sumy podobnych dostaw.
Analiza preambuły nie przyczynia się do jednoznacznego rozstrzygnięcia tej kwestii i ustalenia intencji ustawodawcy. Warto jednak odnotować, że w każdym miejscu, w którym pojawiają się rozważania dotyczące kwoty, odnoszona jest ona do wartości postępowania o udzielenie zamówienia, nie zaś samego zamówienia.
Wątpliwości budzi fakt, że w prawodawstwie unijnym nie występuje definicja wartości postępowania o udzielenie zamówienia, występuje natomiast wartość zamówienia.
W związku z powyższym, oraz mając na uwadze podejście ostrożnościowe, w mojej ocenie, próg 5 mln euro należy odnosić do wartości zamówienia udzielanego w ramach danego postępowania, ale wartość ta powinna być ustalona zgodnie z zasadą łącznego szacowania podobnych dostaw (nawet jeśli są podzielone na kilka postępowań). Odmienna interpretacja wskazywałaby ścieżkę procedowania umożliwiającą obejście stosowania przepisów prawa.
Serdecznie zapraszamy na III Konferencję Zamówień Publicznych Portalu ZP, która odbędzie się online 26.11.2025 r. w godz. 9–16. To wydarzenie, podczas którego uczestnicy mają szansę zdobyć wiedzę i skorzystać z praktycznych porad doświadczonych specjalistów w obszarze zamówień publicznych. Poruszymy takie tematy jak:
i wiele innych!
Sprawdź szczegółową agendę, prelegentów i ZAREJESTRUJ SWÓJ UDZIAŁ.
W przedmiotowej sytuacji należy zatem ustalić, czy wskazane w pytaniu dostawy można zakwalifikować jako podobne. Podczas analizy trzeba mieć na uwadze następujące wskazówki:
Podstawa prawna