Czy stosować IZM, gdy tylko jedno z kilku postępowań przekracza próg 5 mln euro?

Stan prawny na dzień: 11.08.2025
Czy stosować IZM, gdy tylko jedno z kilku postępowań przekracza próg 5 mln euro?

Czy próg 5 mln euro dla zastosowania Instrumentu Zamówień Międzynarodowych (IZM) należy odnosić do pojedynczego postępowania, czy do łącznej wartości podobnych dostaw? W kontekście wyrobów medycznych i nowych regulacji unijnych pojawiają się istotne wątpliwości interpretacyjne, które mogą mieć realny wpływ na obowiązek wykluczania wykonawców z Chińskiej Republiki Ludowej z postępowań o udzielenie zamówienia. Wyjaśniamy, jak prawidłowo określić zakres stosowania IZM w przypadku wielu postępowań zaplanowanych w jednym roku. Sprawdź także omówienie nowych przepisów dotyczących wykluczenia chińskich wyrobów z unijnych zamówień publicznych – LINK: Chińscy wykonawcy wykluczeni z unijnych zamówień na wyroby medyczne.

Zamówienie na różne wyroby medyczne [ case study ]

Pewien zamawiający zaplanował w planie na 2025 rok następujące postępowania:

1)       dostawa sprzętu jednorazowego użytku – szacowana wartość – 12 mln zł (33100000-1);

2)       dostawa portów żylnych – szacowana wartość – 10 mln zł (33100000-1);

3)       dostawa sprzętu do hemodynamiki – szacowana wartość – 24 mln zł (33100000-1).

Wszystkie trzy postępowania dotyczą wyrobów medycznych, ale tylko wartość trzeciego przekracza 5 mln zł. Czy w takiej sytuacji należy stosować art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/1197, tj. Instrument Zamówień Międzynarodowych (IZM) we wszystkich postępowaniach?

Wątpliwości interpretacyjne

Sprawa nie jest jednoznaczna. Kluczowe jest to, czy próg 5 mln euro odnosimy do:

  • wartości zamówienia w ramach konkretnego postępowania, czy
  • łącznej wartości podobnych dostaw, które mogłyby być udzielone w jednym postępowaniu.

Rozporządzenie IZM odnosi się do „postępowań o udzielenie zamówienia” o wartości co najmniej 5 mln euro. Pojęcie „wartości postępowania” nie jest jednak zdefiniowane w prawodawstwie UE – funkcjonuje tam jedynie pojęcie wartości zamówienia.

Przepisy IZM – czego dotyczą?

Reguły ograniczające udział chińskich produktów w zamówieniach publicznych na wyroby medyczne określa art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/1197 z 19 czerwca 2025 r. nakładającego środek Instrumentu Zamówień Międzynarodowych ograniczającego dostęp wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych dla wyrobów medycznych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031.

Zgodnie z przywołaną regulacją obowiązek stosowania IZM:

  • dotyczy zamówień na wyroby medyczne o kodach CPV od 33100000-1 do 33199000-1,
  • odnosi się do zakupów o wartości szacunkowej co najmniej 5 mln euro bez VAT,
  • powoduje konieczność wykluczenia wszystkich wykonawców z Chińskiej Republiki Ludowej (art. 6 ust. 6 lit. b rozporządzenia (UE) 2022/1031).

Czy należy stosować zasadę łącznego szacowania?

Analizując regulację, pojawia się pytanie, czy próg 5 mln euro, o którym mowa w art. 6 ust. 6 lit. b rozporządzenia, należy odnosić do wartości danego postępowania, czy raczej do wartości zamówienia ustalanej na podstawie łącznej sumy podobnych dostaw.

Analiza preambuły nie przyczynia się do jednoznacznego rozstrzygnięcia tej kwestii i ustalenia intencji ustawodawcy. Warto jednak odnotować, że w każdym miejscu, w którym pojawiają się rozważania dotyczące kwoty, odnoszona jest ona do wartości postępowania o udzielenie zamówienia, nie zaś samego zamówienia.

Wątpliwości budzi fakt, że w prawodawstwie unijnym nie występuje definicja wartości postępowania o udzielenie zamówienia, występuje natomiast wartość zamówienia.

W związku z powyższym, oraz mając na uwadze podejście ostrożnościowe, w mojej ocenie, próg 5 mln euro należy odnosić do wartości zamówienia udzielanego w ramach danego postępowania, ale wartość ta powinna być ustalona zgodnie z zasadą łącznego szacowania podobnych dostaw (nawet jeśli są podzielone na kilka postępowań). Odmienna interpretacja wskazywałaby ścieżkę procedowania umożliwiającą obejście stosowania przepisów prawa.  

Serdecznie zapraszamy na III Konferencję Zamówień Publicznych Portalu ZP, która odbędzie się online 26.11.2025 r. w godz. 9–16. To wydarzenie, podczas którego uczestnicy mają szansę zdobyć wiedzę i skorzystać z praktycznych porad doświadczonych specjalistów w obszarze zamówień publicznych. Poruszymy takie tematy jak:

  • certyfikacja wykonawców,
  • zdalna rozprawa przed KIO,
  • najczęstsze naruszenia dyscypliny finansów publicznych w obszarze PZP,
  • elektromobilność w praktyce jednostek zamawiających

i wiele innych!

Sprawdź szczegółową agendę, prelegentów i ZAREJESTRUJ SWÓJ UDZIAŁ.

Wskazówki dla zamawiającego

W przedmiotowej sytuacji należy zatem ustalić, czy wskazane w pytaniu dostawy można zakwalifikować jako podobne. Podczas analizy trzeba mieć na uwadze następujące wskazówki:

  • Wszystkie trzy dostawy są oznaczone tym samym ogólnym kodem CPV (33100000-1 – Urządzenia medyczne) – nie jest to wystarczające kryterium, by uznać je automatycznie za podobne.
  • Należy ocenić, czy wyroby medyczne mają to samo lub podobne przeznaczenie – wydaje się, że nie – występuje tu różne przeznaczenia kliniczne i różne grupy odbiorców.
  • Trzeba określić tożsamość wykonawcy – prawdopodobnie nie jest tutaj zbieżna – są to inne segmenty rynku, a zatem różne specjalizacje wykonawców (producentów).

Podstawa prawna

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...