zamówienie publiczne

Jak złożyć ofertę w przetargu?

Jak ubiegać się o zamówienie publiczne – najważniejsze wskazówki dla wykonawców

Udział w postępowaniu o zamówienie publiczne wymaga od wykonawców dużej dyscypliny oraz spełnienia wielu wymogów formalnych oraz prawnych. Przestrzegając jednak kilku podstawowych zasad, można łatwo przygotować się do udziału w przetargu i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, gdzie wyszukać przetarg, na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu i specyfikacji oraz jak złożyć ofertę.

W tym artykule
  • Przetargi publiczne można znaleźć w ogólnodostępnych publikatorach – na stronieDziennika Urzędowego Unii Europejskiej lub w Biuletynie Zamówień Publicznych. Warto też śledzić strony WWW różnych zamawiających.
  • Zanim wykonawca złoży ofertę, powinien szczegółowo przeanalizować ogłoszenie o zamówieniu i specyfikację warunków zamówienia.
  • Ze szczególną uwagą trzeba przyjrzeć się warunkom udziału w postępowaniu oraz wymogom przedmiotowym. Warto także przeanalizować, jakich dokumentów ewentualnie zażąda zamawiający od wykonawcy, który złoży najlepszą ofertę.
  • Jeśli treść wymogów zamawiającego budzi wątpliwości, trzeba próbować je wyjaśnić, zadając pytania do SWZ.
  • Wykonawca, który uważa, że zamawiający stawia wymogi niezgodne z prawem, lub w inny sposób narusza przepisy, może odwołać się do KIO. Koszt odwołania to wydatek od 7.500 do 20.000 zł w zależności od wartości i przedmiotu zamówienia.
  • Zanim wykonawca zdecyduje się złożyć ofertę, powinien także szczegółowo przeanalizować projekt przyszłej umowy z zamawiającym. Może się okazać, że warunki współpracy są na tyle wymagające, iż w skrajnych sytuacjach zagrożą płynności finansowej wykonawcy.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zgodne z ustawą Pzp

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia publicznego – zasady publikacji informacji zgodne z ustawą Pzp

Po zakończonym postępowaniu zamawiający musi opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia bądź ogłoszenie o unieważnieniu postępowania. Brak publikacji ogłoszenia może mieć dla zamawiającego poważne konsekwencje, włączając w to odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Gdzie i kiedy opublikować ogłoszenie w procedurze unijnej i krajowej? Instrukcję krok po kroku dostaniesz w naszym opracowaniu.

W tym artykule
  • Z uwagi na jedną z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych, jaką jest zasada jawności, zamawiający muszą mieć na względzie poinformowanie wykonawców o udzieleniu zamówienia albo unieważnieniu procedury.
  • Takie poinformowanie powinno, zgodnie z przepisami, nastąpić nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub unieważnienia postępowania.
  • Zakres informacji, jaki powinien znaleźć się w ogłoszeniu, regulują właściwe akty wykonawcze do ustawy Pzp lub rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej.
  • Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia obligatoryjnie musi zostać opublikowane we właściwym, dla wartości zamówienia, publikatorze – Dz.Urz. UE albo BZP. Za pożądaną praktykę należałoby przyjąć publikację tych informacji również na stronie prowadzonego postępowania, tak aby wykonawcy, w jednym miejscu, mogli pozyskać istotne dla nich informacje. Obowiązek ten nie wynika jednak wprost z przepisów ustawy Pzp.
  • Zaniechanie udostępnienia ogłoszenia w Dz.Urz. UE lub odpowiednio w BZP rodzi dla zamawiających negatywne konsekwencje w postaci wydłużonych terminów na wnoszenie odwołania w przypadkach wskazanych w art. 515 ust. 4 ustawy Pzp a także wiąże się z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dla osób wskazanych w art. 4 i 4a uondfp (jeśli zamawiający należy do sektora fp).

Być może zainteresują Cię także materiały:

Przetargi dla wykonawców – podstawy

Niezbędnik wykonawcy – jak wystartować w przetargu publicznym?

Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP). Mimo pewnych barier, takich jak biurokracja, sektor zamówień publicznych jest dla firm szansą na zdobycie nowych zleceń. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których pozyskanie rzetelnego zleceniodawcy komercyjnego staje się coraz trudniejsze. Prowadzisz firmę i szukasz sprawdzonych i rzetelnych klientów? Weź udział w przetargu.

Jak przygotować i wypełnić JEDZ

Jak przygotować JEDZ, jak wypełnić JEDZ – wskazówki dla zamawiających i wykonawców

Zamawiający, którzy chcą wspomóc wykonawców w przygotowaniu rzetelnej i korzystnej oferty, często przygotowują gotowy do wypełnienia formularz JEDZ a następnie załączają go do SWZ. Mimo, że nie jest to ich obowiązek, to warto podjąć ten wysiłek i wyjść naprzeciw potencjalnym oferentom. W ten sposób zamawiający minimalizują ryzyko błędów i braków w JEDZ.

Wykonawca ma możliwość (ale nie obowiązek) skorzystania z tak przygotowanego formularza. Może także użyć narzędzia eESPD i od początku przygotować dokument. W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, jak dobrze sporządzić JEDZ – szczególnie w odniesieniu do przesłanek wykluczenia z postępowania. Doradzamy także zamawiającym, jak krok po kroku sporządzić edytowalny wzór JEDZ i na co zwrócić szczególną uwagę.

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go złożyć?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go złożyć?

Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.

W tym artykule
  • JEDZ czyli Jednolity Europejski Dokument Zamówienia to specjalny formularz, w którym wykonawca oświadcza, że spełnia warunki, jakie zamawiający postawił w przetargu oraz że nie podlega z niego wykluczeniu. Formularz ma taką samą formę w każdym kraju unijnym. Jego wzór ustanawia rozporządzenie wykonawcze Komisji.
  • Najpierw zamawiający przygotowuje JEDZ w zakresie, w jakim żąda jego uzupełnienia. Następnie wykonawcy wypełniają formularz bezpośrednio na stronie udostępnionej przez Urząd Zamówień Publicznych i podpisują go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Inny podpis nie jest dopuszczalny, z uwagi na to, że w procedurach unijnych wymaga się jedynie podpisu kwalifikowanego.
  • JEDZ nie zawiera treści oferty. Z tego powodu można go uzupełniać i wyjaśniać.
  • Jeśli ofertę składa konsorcjum, wówczas JEDZ musi złożyć każdy z wykonawców.
  • JEDZ złoży także podwykonawca w zakresie w jakim zamawiający go weryfikuje.
  • Obowiązkowo formularz przedstawi podmiot trzeci, na którego zasoby powołuje się wykonawca.
Jak określić termin realizacji zamówienia w umowie Pzp

Jak policzyć i określić termin realizacji zamówienia publicznego według nowej ustawy Pzp?

Jednym z istotnych elementów umowy w sprawie zamówienia publicznego jest termin wykonania zamówienia. Właściwe ustalenie czasu przewidzianego na wykonanie zamówienia ma duże znaczenie zarówno z perspektywy zamawiającego, jak i wykonawcy. Zamawiający zazwyczaj dąży do tego, by jak najszybciej zrealizować umowę. Nadmierne oczekiwanie w tym zakresie może jednak skutkować wyższymi cenami w ofertach wykonawców. Jeżeli zamawiający wymaga wykonania zamówienia w terminie dużo krótszym niż praktykowany w danej branży, to zazwyczaj zwiększy to koszty wykonania zamówienia i ceny oferty. Zdarza się też, że zamawiający ustanawiają zbyt krótki, wręcz nierealny okres realizacji zamówienia. Najczęściej wiąże się to z koniecznością wydatkowania funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Z perspektywy wykonawcy wskazany w dokumentach zamówienia termin wykonania prac wpływa na decyzję o ubieganiu się o dane zamówienie i o złożeniu oferty.

W tym artykule
  • Termin wykonania zamówienia to czas, w jakim wykonawca zobowiązuje się zrealizować świadczenie określone w umowie sprawie zamówienia publicznego.
  • Prawo zamówień publicznych wymaga co do zasady, aby termin realizacji umowy był określany poprzez wskazanie okresu np. liczby tygodni, miesięcy itd. Określenie terminu wykonania umowy konkretną datą (np. 24.01.2024 r.) jest możliwe w wyjątkowych sytuacjach.
  • Przykładem takiej sytuacji jest np. konieczność ochrony interesów gospodarczych zamawiającego (np. realizacja przedmiotu umowy w terminie, który umożliwia zadośćuczynienie zobowiązaniom zamawiającego wynikającym z innych stosunków prawnych) czy warunki przyrodnicze realizacji przedmiotu umowy (np. wykonanie robót przed terminem lęgowym).
  • Termin realizacji kontraktu zamówieniowego liczy się zgodnie z regułami Kodeksu cywilnego. Przykłady z praktyki znajdziesz w artykule.
  • Przy umowach na roboty budowlane powstaje czasami wątpliwość, czy dniem jej zakończenia jest dzień zgłoszenia gotowości do odbioru robót budowlanych, czy dzień podpisania protokołu odbioru końcowego. Należy wyraźnie zaznaczyć, że protokół odbioru stanowi dowód, iż zamówienie na roboty objęte umową zostało zrealizowane przez wykonawcę w sposób prawidłowy.
  • W sytuacji gdy zamawiający ustanawia termin realizacji zamówienia, jako kryterium oceny ofert, należy wskazać w specyfikacji konkretne daty lub liczbę dni maksymalnego skrócenia terminu.
  • Zmiana terminu realizacji zamówienia w większości przypadków będzie istotną zmianą umowy. Oznacza to, że można ją wprowadzić wyłącznie w okolicznościach wskazanych w art. 455 ustawy Pzp.