
Katalogi Nakładów Rzeczowych tworzą bazę normatywną danych stanowiącą podstawę kalkulacji kosztorysowej w budownictwie. Są to w szczególności zestawienia robocizny, materiałów i sprzętu, przypisanych do konkretnych czynności wykonywanych w trakcie robót budowlanych. Katalogi te – obok cenników – są jednym z podstawowych narzędzi kosztorysanta, który przygotowuje kosztorys. Ich wykorzystywanie może być niekiedy uwarunkowane przepisami Prawa zamówień publicznych, choć należy od razu wyraźnie zaznaczyć, że ani zamawiający ani wykonawcy nie mają obowiązku korzystania z KNR w procesie udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane.

Jednostki oświatowe często zastanawiają się, czy mogą wspólnie realizować postępowania zakupowe – np. na dostawę energii elektrycznej – powierzając ich przeprowadzenie Zespołowi Obsługi Jednostek Oświatowych. Przepisy Pzp na to pozwalają: zamawiający mogą powierzyć swojej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej przygotowanie i przeprowadzenie postępowania w ramach tzw. pomocniczych działań zakupowych. Co istotne, powierzenie jednego zamówienia nie pozbawia szkół prawa do samodzielnego wszczynania innych postępowań jako odrębni zamawiający.

Czy próg 5 mln euro dla zastosowania Instrumentu Zamówień Międzynarodowych (IZM) należy odnosić do pojedynczego postępowania, czy do łącznej wartości podobnych dostaw? W kontekście wyrobów medycznych i nowych regulacji unijnych pojawiają się istotne wątpliwości interpretacyjne, które mogą mieć realny wpływ na obowiązek wykluczania wykonawców z Chińskiej Republiki Ludowej z postępowań o udzielenie zamówienia. Wyjaśniamy, jak prawidłowo określić zakres stosowania IZM w przypadku wielu postępowań zaplanowanych w jednym roku. Sprawdź także omówienie nowych przepisów dotyczących wykluczenia chińskich wyrobów z unijnych zamówień publicznych – LINK: Chińscy wykonawcy wykluczeni z unijnych zamówień na wyroby medyczne.

Unieważnienie postępowania przetargowego nie oznacza końca procedury zakupowej. W określonych przypadkach ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia w trybie negocjacyjnym bez ogłoszenia, czyli tzw. trybie z wolnej ręki. Możliwość ta przewidziana została zarówno dla zamówień o wartości powyżej progów unijnych (art. 214 ust. 1 pkt 6 Pzp), jak i dla zamówień krajowych (art. 305 pkt 2 Pzp). Warunkiem jest jednak unieważnienie wcześniejszego postępowania przetargowego z uwagi na m.in. brak ważnych ofert. Inną przesłanką jest brak istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia. W artykule wyjaśniamy:

Zasada jednokrotnego wezwania do uzupełnienia dokumentów, wynikająca z art. 128 ustawy Pzp, budzi liczne wątpliwości interpretacyjne w praktyce zamówień publicznych. Czy zamawiający może ponownie wezwać wykonawcę do uzupełnienia, jeśli wykryje inną nieprawidłowość w dokumentacji? W opracowaniu analizujemy dopuszczalność ponownego wezwania na konkretnym przykładzie postępowania oraz w świetle aktualnego orzecznictwa KIO.