Stosowanie ustawy Pzp

W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Drobne remonty w gminie – jak przyspieszyć ich realizację?

Pytanie: W 2008 roku między gminą miejską a spółką komunalną została zawarta umowa o zarządzanie nieruchomościami. Dotyczy ona przede wszystkim nieruchomości znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy. Paragraf 5 umowy brzmi następująco: „1. Zarządca zobowiązuje się do podejmowania decyzji i dokonywania czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, w tym bieżącego administrowania nieruchomością jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem. 2. Gmina upoważnia Zarządcę do zawierania w jej imieniu i na jej rzecz umów związanych z zarządzaniem nieruchomościami oraz przeprowadzaniem rozbiórek nieruchomości jako inwestor zastępczy”. Paragraf 8 ww. umowy stanowi, że „Zarządca prowadzi zarząd nieruchomością ze środków przekazanych przez Gminę przeznaczonych na bieżące utrzymanie zarządzanego zasobu oraz czynności przekraczające zwykły zarząd (w ramach inwestora zastępczego)”. Obecnie na podstawie ww. umowy remonty lokali komunalnych prowadzi zarządca jako inwestor zastępczy. Stosownie do uzgodnionego z gminą protokołu dotyczącego remontu konkretnego lokalu zarządca poszukuje wykonawcy. Czynności tych jest zobowiązany dokonywać zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Problemy pojawiają się w przypadku trudności ze znalezieniem firm zainteresowanych wykonywaniem drobnych robót remontowych. Ich następstwem jest przedłużanie się remontów oraz zawyżanie oferowanych przez wykonawców cen. W związku z tym gmina rozważa możliwość wprowadzenia w umowie o zarządzanie zmiany polegającej na tym, aby niektóre roboty remontowe – w tym przede wszystkim remonty lokali komunalnych – wykonywała bezpośrednio spółka komunalna zarządzająca nieruchomościami. Czy gmina może w ww. umowie o zarządzanie nieruchomościami wprowadzić zapis upoważniający bezpośrednio zarządcę do przeprowadzania robót remontowych określonych w planie inwestora zastępczego na dany rok, które technicznie są możliwe do wykonania bezpośrednio przez spółkę komunalną zarządzającą nieruchomościami gminnymi? Wykonywanie zleconych prac remontowych następowałoby po uprzednim uzgodnieniu z gminą ich zakresu oraz kosztów. Gmina płaciłaby wynagrodzenie za roboty remontowe wykonane bezpośrednio przez spółkę komunalną zarządzającą nieruchomościami po przedstawieniu przez zarządcę faktury wystawionej po końcowym odbiorze robót.

Bezpłatne webinarium!

Podział zamówienia na części 

Zasady. Wartość szacunkowa. Warunki udziału

24 lipca (środa) 

Transmisja online, na żywo od godz. 10 

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel