IZM w zamówieniach publicznych (obostrzenia dla chińskich wyrobów medycznych) – wytyczne UZP

Stan prawny na dzień: 10.09.2025
IZM w zamówieniach publicznych

Od 30 czerwca 2025 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/1197, które nałożyło środek Instrumentu Zamówień Międzynarodowych wobec wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej. Z tego względu w postępowaniach o wartości co najmniej 5 mln euro, obejmujących wyroby medyczne o określonych kodach CPV, zamawiający muszą wykluczać wykonawców z ChRL, a zwycięscy oferenci mają obowiązek spełnienia dodatkowych wymogów dotyczących m.in. pochodzenia towarów i podwykonawstwa. Sprawdzamy, jakie zapisy trzeba wprowadzić do SWZ oraz jakich dokumentów wymagać od wykonawców zgodnie z wytycznymi UZP.

Więcej na temat środków IZM w przetargach na wyroby medyczne pisaliśmy tutaj:

Serdecznie zapraszamy na III Konferencję Zamówień Publicznych Portalu ZP, która odbędzie się online 26.11.2025 r. w godz. 9–16. To wydarzenie, podczas którego uczestnicy mają szansę zdobyć wiedzę na temat nowych regulacji prawnych i skorzystać z praktycznych porad doświadczonych specjalistów w obszarze zamówień publicznych. Poruszymy takie tematy jak:

  • certyfikacja wykonawców,
  • zdalna rozprawa przed KIO,
  • najczęstsze naruszenia dyscypliny finansów publicznych w obszarze PZP,
  • elektromobilność w praktyce jednostek zamawiających

i wiele innych!

Sprawdź szczegółową agendę, prelegentów i ZAREJESTRUJ SWÓJ UDZIAŁ.

Jakich zamówień i postępowań dotyczy rozporządzenie?

Rozporządzenie 2025/1197 nakłada na instytucje i podmioty zamawiające w UE obowiązek wykluczania wykonawców z Chińskiej Republiki Ludowej we wszystkich postępowaniach:

  • o wartości szacunkowej co najmniej 5 mln euro bez VAT,
  • dotyczących wyrobów medycznych wskazanych kodami CPV 33100000-1–33199000-1 określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2195/2002,
  • wszczętych od wejścia w życie rozporządzenia, tj. 30 czerwca 2025 r., a przed jego ewentualnym wygaśnięciem, zawieszeniem lub wycofaniem.

Środki IZM nie mają zastosowania do postępowań ogłoszonych przed 30 czerwca br., nawet jeśli termin składania ofert w postępowaniach jeszcze nie upłynął.

Ograniczenie towarów i podwykonawców z Chin w przetargach na wyroby medyczne – co to w praktyce oznacza?  

Zgodnie z przepisami rozporządzenia:

  1. Środek IZM nakłada na zamawiających obowiązek wykluczania w powyższych postępowaniach wykonawców pochodzących z Chin oraz odrzucania ofert składanych przez wykonawców z ChRL.
  2. Zamawiający może przyjąć tylko taką ofertę, w której pojawi się zapewnienie, że w trakcie obowiązywania środka IZM nie dojdzie do sytuacji, w której podczas realizacji umowy ponad 50% wartości dostarczanego przez wykonawcę zamówienia będą stanowić towary lub usługi pochodzące z tego kraju. Dotyczy to również przypadków, gdy ofertę składa wykonawca z innego państwa, ale proponuje w niej dostawy lub usługi z Chin przekraczające wskazany limit.

Wykluczenie Chin w zamówieniach: obowiązek odpowiednich postanowień w dokumentach zamówienia

Zamawiający muszą w dokumentacji postępowania wprowadzić także konkretne obowiązki wobec zwycięskich oferentów, w tym:

  • zakaz powierzenia ponad 50% wartości zamówienia podwykonawcom z państw objętych środkiem IZM,
  • ograniczenie udziału towarów i usług z tych państw w trakcie realizacji umowy do maks. 50% wartości zamówienia (pochodzących zarówno od wykonawcy jak i podwykonawców) oraz
  • obowiązek przedstawienia dowodów potwierdzających spełnienie tych wymogów najpóźniej w chwili zakończenia realizacji zamówienia.

W przypadku naruszenia zobowiązania z oferty w przepisach przewidziano sankcję finansową dla wykonawcy od 10% do 30% wartości zamówienia.

Dowody na spełnienie postawionych wymagań

Dowodami spełnienia wymogów z art. 8 rozporządzenia 2022/1031 mogą być różne dokumenty i informacje, np. potwierdzenia pochodzenia towarów, opisy lub próbki procesów produkcyjnych, a także wyciągi z rejestrów czy sprawozdania finansowe wskazujące pochodzenie usług (np. z numerem VAT).

Jak ustalić pochodzenie wykonawców i towarów na potrzeby zastosowania środków Instrumentu Zamówień Międzynarodowych?

Pochodzenie wykonawcy ustala się na podstawie:

  • obywatelstwa lub miejsca stałego pobytu – w przypadku osoby fizycznej,
  • miejsca utworzenia i prowadzenia istotnej działalności, a w przypadku braku istotnej działalności według kraju podmiotów wywierających dominujący wpływ na podmiot – w przypadku osoby prawnej

(art. 3 rozporządzenia UE 2022/1031).

Weryfikacja może odbywać się na podstawie dowolnych dostępnych środków dowodowych.

Środek IZM obejmuje także oferty grup wykonawców, jeśli uczestniczy w nich podmiot z państwa objętego ograniczeniami, chyba że jego udział nie przekracza 15% i nie jest kluczowy dla spełnienia warunków udziału.

Zamawiający mogą na każdym etapie żądać dokumentów potwierdzających pochodzenie, a brak ich przedłożenia bez stosownego wyjaśnienia skutkuje wykluczeniem wykonawcy.

Jak ustalić pochodzenie towarów i usług?

Pochodzenie towarów ustala się zgodnie z art. 60 rozporządzenia nr 952/2013. W skrócie – towar jest przypisywany do kraju, w którym został całkowicie uzyskany albo poddany ostatniej istotnej obróbce bądź przetwarzaniu (jeśli w produkcję towaru jest zaangażowanych więcej krajów). Usługi uznaje się za pochodzące z kraju wykonawcy.

W postępowaniach objętych rozporządzeniem 2025/1197 niedopuszczalne jest, aby ponad 50% wartości zamówienia stanowiły towary lub usługi pochodzące z ChRL – niezależnie od pochodzenia samego wykonawcy. Naruszenie tego limitu skutkuje odrzuceniem oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia (art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp).

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...