tryb z wolnej ręki

Czy sygnał o przyszłej potrzebie innych działów wpływa na tryb udzielenia zamówienia?

Pytanie:

Zamawiający ma wniosek o zakup bezterminowych licencji oprogramowania na kilka stanowisk pracy w jednym z działów na 12 miesięcy. Wartość planowanych zakupów nie przekracza 130.000 zł, więc rozpoczęto procedurę bez stosowania Pzp. Wniosek o zakup pojawił się w 2025 roku. Nie wiadomo, czy uda się podpisać umowę jeszcze w tym roku, a zakup może zostać sfinalizowany w roku 2026. Zamawiający jest na etapie uzgadniania zapisów w umowie z potencjalnym wykonawcą – dostawcą licencji i nie doszło jeszcze do podpisania umowy. W międzyczasie pojawił się sygnał od pracownika innego działu, że w najbliższym czasie również będą potrzebować nowych stanowisk. Zakup jakiegokolwiek dodatkowego stanowiska zwiększy wartość zamówienia do ponad 130.000 zł. Nie wpłynął jednak jeszcze oficjalny wniosek o zakup tych stanowisk, nie sprecyzowano, ile miałoby ich być, osoba merytoryczna stwierdziła, że jeszcze może chwilę wstrzymać się z zakupem. Pewne jest, że jakieś stanowiska będą w najbliższych miesiącach dokupywane, nie ma jednak sprecyzowanej ze strony osób merytorycznych potrzeby w szczególności w zakresie liczby stanowisk. Jak zamawiający powinien podejść do szacowania wartości zamówienia, czy należy szacować wyłącznie zamówienia, co do których ma już konkretny wniosek i liczbę?

Jak wypełnić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia z wolnej ręki w e-Notices2? Wytyczne dla zamawiającego

Jak wypełnić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia z wolnej ręki w e-Notices2? Wytyczne dla zamawiającego

W przypadku zamówień udzielanych w trybie z wolnej ręki powyżej progów unijnych zamawiający powinien w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia w systemie e-Notices2 wskazać, że „wyłoniono co najmniej jednego zwycięzcę” – mimo że tryb ten nie zakłada składania ofert. To zalecane rozwiązanie wynika z interpretacji UZP i dotyczy także procedur niekonkurencyjnych. Sprawdź, jak poprawnie wypełnić formularz i uniknąć błędów przy publikacji ogłoszenia.

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Tryb zamówienia z wolnej ręki – procedura wg Prawa zamówień publicznych

Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten zatem całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, tylko w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w tym trybie wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na te i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule. Na końcu znajdziesz plik do wydruku – check listę z formalnościami do wykonania w trybie z wolnej ręki do odhaczenia krok po kroku.

W tym artykule

Polecam także schemat postępowania w trybie z wolnej ręki w formie plakatu (plik .pdf): Tryb z wolnej ręki (plakat/schemat do wydruku PDF)

Czy instytut badawczy w zamówieniu do 130.000 zł może stosować patenty, znaki towarowe itp.?

Pytanie:

Jesteśmy zamawiającym, o którym mowa w art. 4 pkt 3 ustawy Pzp – instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. W regulaminie udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 130.000 zł netto w przepisach ogólnych jest uregulowane, iż: „Wskazane w regulaminie przepisy ustawy Pzp będą stosowane przy prowadzonych postępowaniach w przypadkach uregulowanych w regulaminie. W innych sprawach nieprzewidzianych w regulaminie, zamawiający może stosować Pzp”. Jednocześnie, dalej w regulaminie jest wskazane, iż: „Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równe traktowanie wykonawców oraz przejrzystości postępowania”. Regulamin zamawiającego określa też, iż: „zamówień udziela się zgodnie z ustawami o finansach publicznych tj. w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożlwiający terminową realizację zadań w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań”. Zamawiający nie udziela zamówień finansowanych ze środków UE, jak też nie udziela zamówień z innych mechanizmów finansowych.

W regulaminie nie unormowano kwestii stosowania przepisów odnoszących się do sporządzania opisu przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 99 i następne ustawy Pzp. W szczególności nie odwoływano się do treści art. 99 ust. 4 ustawy Pzp i nie uregulowano obowiązku opisywania równoważności. Czy wobec brzmienia tych regulacji zamawiający jest zobowiązany w przypadku zamówień poniżej 130.000 zł netto do sporządzania opisów przedmiotu zamówienia w taki sam sposób, jaki obowiązuje przy postępowaniach w trybie ustawy Pzp – równej lub powyżej 130.000 zł netto? Chodzi mi o zakaz wskazywania znaków towarowych, patentu lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu itd.