tryb z wolnej ręki

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Tryb zamówienia z wolnej ręki – procedura wg Prawa zamówień publicznych

Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten zatem całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, tylko w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w tym trybie wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na te i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule. Na końcu znajdziesz plik do wydruku – check listę z formalnościami do wykonania w trybie z wolnej ręki do odhaczenia krok po kroku.

W tym artykule

Polecam także schemat postępowania w trybie z wolnej ręki w formie plakatu (plik .pdf): Tryb z wolnej ręki (plakat/schemat do wydruku PDF)

Czy instytut badawczy w zamówieniu do 130.000 zł może stosować patenty, znaki towarowe itp.?

Pytanie:

Jesteśmy zamawiającym, o którym mowa w art. 4 pkt 3 ustawy Pzp – instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. W regulaminie udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 130.000 zł netto w przepisach ogólnych jest uregulowane, iż: „Wskazane w regulaminie przepisy ustawy Pzp będą stosowane przy prowadzonych postępowaniach w przypadkach uregulowanych w regulaminie. W innych sprawach nieprzewidzianych w regulaminie, zamawiający może stosować Pzp”. Jednocześnie, dalej w regulaminie jest wskazane, iż: „Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równe traktowanie wykonawców oraz przejrzystości postępowania”. Regulamin zamawiającego określa też, iż: „zamówień udziela się zgodnie z ustawami o finansach publicznych tj. w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożlwiający terminową realizację zadań w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań”. Zamawiający nie udziela zamówień finansowanych ze środków UE, jak też nie udziela zamówień z innych mechanizmów finansowych.

W regulaminie nie unormowano kwestii stosowania przepisów odnoszących się do sporządzania opisu przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 99 i następne ustawy Pzp. W szczególności nie odwoływano się do treści art. 99 ust. 4 ustawy Pzp i nie uregulowano obowiązku opisywania równoważności. Czy wobec brzmienia tych regulacji zamawiający jest zobowiązany w przypadku zamówień poniżej 130.000 zł netto do sporządzania opisów przedmiotu zamówienia w taki sam sposób, jaki obowiązuje przy postępowaniach w trybie ustawy Pzp – równej lub powyżej 130.000 zł netto? Chodzi mi o zakaz wskazywania znaków towarowych, patentu lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu itd.