tryb z wolnej ręki

Zamówienie z wolnej ręki – schemat procedury

Procedura zamówienia z wolnej ręki 2023 krok po kroku – schemat postępowania

Tryb zamówienia z wolnej ręki jako procedura całkowicie niekonkurencyjna jest trybem dość lubianym przez zamawiających. Powodem tego stanu rzeczy jest oczywiście długość trwania samego postępowania oraz prosty schemat procedury. Z uwagi jednak na fakt, że w procedurze z wolnej ręki zamawiający negocjuje tylko z jednym, wybranym przez siebie podmiotem, wolno z niej korzystać w ściśle określonych ustawą Pzp okolicznościach. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę zamówienia z wolnej ręki, dowiesz się z poniższego schematu. Dodatkowo znajdziesz w nim kilkadziesiąt linków do materiałów pomocnych w prowadzonym postępowaniu.

Czy w trybie z wolnej ręki protokół zawiera ocenę oferty i wniosek o zatwierdzenie wyboru wykonawcy?

Pytanie:

Czy w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 2 ustawy Pzp (brak ofert w poprzedniej procedurze) komisja przetargowa powinna sporządzić ocenę oferty oraz wniosek o zatwierdzenie wyboru wykonawcy? Zastanawia nas zapis wzoru protokołu w trybie z wolnej ręki, pkt 14 który mówi: „Zatwierdzenie prac komisji przetargowej/osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania 1. Prace  komisji przetargowej  osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania zakończyły się w dniu ........ 1) ……………………………………………………. 2) …………………………………………………… 3) …………………………………………………… (imię i nazwisko) (podpis) 2. Prace  komisji przetargowej  osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania, wynik oceny ofert oraz propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania w dniu ............r. zatwierdził:  kierownik zamawiającego  pracownik zamawiającego upoważniony pisemnie przez kierownika zamawiającego”.

Czy pkt 2 oznacza, że komisja powinna utworzyć dokumenty z propozycją wyboru, które standardowo tworzy w innych postępowaniach/trybach? Dotychczas tworzone przez nas dokumenty w trybie z wolnej ręki to:

1)     decyzja o wszczęciu postępowania,

2)     zaproszenie do negocjacji wraz z załącznikami,

3)     ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy,

4)     uchwała w sprawie powołania komisji przetargowej,

5)     protokół z negocjacji (prowadzonych on-line),

6)     protokół z postępowania,

7)     umowa,

8)     ogłoszenie o wyniku postępowania,

9)     oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp.

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura

Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z jednym wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, wyłącznie w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w trybie z wolnej ręki wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie tej procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy  sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule.

W tym artykule
  • Wszczęcie zamówienia z wolnej ręki następuje poprzez zaproszenie do negocjacji. Zaproszenie do negocjacji musi zawierać m.in. projektowane postanowienia przyszłej umowy w sprawie zamówienia. Zatem negocjacje, jakie potem przeprowadzi zamawiający z wykonawcą, nie będą mogły dotyczyć każdego bez wyjątku aspektu realizacji zamówienia. Pewien zarys zamawiający musi określić już w zaproszeniu do negocjacji.
  • W procedurze z wolnej ręki ustawa Pzp nie wymaga składania oferty. Jeśli wykonawca taką przedstawia, to należy ją potraktować jako punkt wyjścia do dalszych negocjacji.
  • Zamawiający w każdej procedurze udzielenia zamówienia musi zweryfikować brak obligatoryjnych podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania. Dotyczy to również procedury zamówienia z wolnej ręki. 
  • To zamawiający zdecyduje, czy w przypadku zamówienia unijnego, zweryfikuje przesłanki wykluczenia tylko na podstawie podmiotowych środków dowodowych czy zażąda także JEDZ.
  • Komunikacja w trybie z wolnej ręki musi się odbywać elektronicznie. Dotyczy to m.in. przekazania zaproszenia do negocjacji oraz przesłania przez wykonawcę dokumentów i oświadczeń w zakresie przesłanek wykluczenia z postępowania. Negocjacje mogą być w ramach wyjątku prowadzone ustnie.

O tym, kiedy można skorzystać z trybu zamówienia wolnej ręki, piszemy w artykule: Zamówienia z wolnej ręki 2023 – przesłanki stosowania trybu w nowym Pzp

Skorzystaj ze schematu procedury z wolnej ręki w formacie pdf: Tryb zamówienia z wolnej ręki (plakat/schemat do wydruku PDF)