COVID-19

Zmiana umowy z powodu COVID-19

Zmiany umowy z powodu COVID-19 w kontroli prezesa UZP

Aby móc zmienić umowę z powodu COVID-19, nie wystarczy sam fakt realizacji prac w czasie pandemii. Trzeba najpierw wykazać, że wystąpiły okoliczności związane z COVID-19, a potem udowodnić, że miały one wpływ na realizację umowy. Zmiany umów w takich sytuacjach przenalizował UZP w kontrolach doraźnych, wykazując w nich kilka nieprawidłowości. Sprawdź praktyczne przykłady z trzech kontroli i upewnij się, czy zmiany w Twoich umowach zostały przeprowadzone zgodnie z prawem.

Odmowa podpisania umowy z uwagi na COVID-19 – jak ocenić sytuację i jakie podjąć działania?

Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony. Obecnie wybrał najkorzystniejszą ofertę i wezwał wykonawcę do podpisania umowy. Wykonawca poinformował go, że z powodu zaistnienia siły wyższej nie jest jednak w stanie zawrzeć umowy na warunkach określonych w siwz i ofercie.

Jako siłą wyższą wskazuje m.in.:

  • rozwój pandemii SARS-CoV-2 i zahamowanie wymiany handlowej pomiędzy Chinami i resztą świata (przedmiot zamówienia sprowadzany jest z Chin),
  • nadzwyczajne ograniczenie lub brak możliwości załadunków w Chinach,
  • kilkukrotny wzrost stawek frachtowych w zależności od portu w Chinach.

Wykonawca twierdzi, że powyższe okoliczności pojawiły się po złożeniu oferty i przedłużeniu jej ważności na wniosek zamawiającego. Zdaniem zamawiającego zaś wykonawca, w czasie gdy wydłużał termin związania ofertą, miał tę wiedzę lub przy zachowaniu należytej staranności mógł przewidzieć wskazane okoliczności.

Proszę o opinię, czy opisana sytuacja może być potraktowana jako siła wyższa i w konsekwencji, pomimo niezawarcia umowy, stanowić przesłankę zwrotu wadium wykonawcy? Czy strony mogą na podstawie art. 15r. ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dokonać zmiany umowy (przed jej zawarciem z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę) w zakresie np. zmiany terminu realizacji lub zmiany ceny bez zmiany zakresu przedmiotu zamówienia?

Czy wolno zwaloryzować wynagrodzenie wykonawcy z uwagi na dodatkowe wydatki związane z COVID-19?

Pytanie:

Czy wykonawca jest uprawniony do żądania waloryzacji wynagrodzenia w związku z kosztami ponoszonymi na maski i płyny do dezynfekcji (COVID-19) oraz wzrost kosztów oddziałowych/ogólnych? Wykonawca dla dwóch umów zawartych na okres 24 miesięcy w kwietniu 2020 roku (sprzątanie obiektów spółki) oraz w lipcu 2020 roku (ochrona obiektów spółki) wystąpił na podstawie art. 142 ust. 5 ustawy Pzp z wnioskiem o waloryzację wynagrodzenia od stycznia 2021 roku. Załączona kalkulacja nowej stawki za roboczogodzinę oprócz wyższych kosztów w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, minimalnej stawki za godzinę pracy, kosztów ZUS i PPK zawiera dodatkowo następujące pozycje:

1)     wzrost kosztów odzieży i wyposażenia obiektowego (maski, płyny – COVID-19),

2)     wzrost kosztów oddziałowych związany z obsługą obiektu,

3)     wzrost kosztów ogólnych związanych z obsługą obiektu.

W mojej ocenie żądanie zwiększenia wynagrodzenia z powodu wzrostu kosztów ogólnych/oddziałowych jest nieuprawnione, gdyż art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wprost określa, w jakich sytuacjach można dokonać podwyższenia wynagrodzenia.

Czy istnieje jakaś podstawa prawna dotycząca COVID-19, która uprawnia do zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy w związku z kosztami ponoszonymi na maski i płyny do dezynfekcji? Obie umowy zawierają zapis, że wykonawca powinien zapewnić swoim pracownikom odzież roboczą i niezbędne środki ochrony indywidualnej.