W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Karol Jaworski

Dodanie kolejnej płatności częściowej nie zawsze stawia wykonawcę w lepszej pozycji kontraktowej

Pytanie: Po przeprowadzeniu postępowania została podpisana umowa na roboty budowlane, w której przewidziano możliwość jej zmiany z uwagi na pojawienie się konieczności wykonania robót dodatkowych. Zgodnie z zapisami kontraktu przewidziano, że w takim przypadku podstawą wykonania robót dodatkowych będzie protokół konieczności oraz opisano w nim sposób wyliczenia wynagrodzenia za prace dodatkowe. Oprócz tego wskazano, że w przypadku pojawienia się robót dodatkowych może dojść do zmiany terminu końcowego realizacji. W umowie opisany jest sposób płatności w terminach: po realizacji 10%, po realizacji 30% i po 60%. Obecnie doszło już do dwóch odbiorów częściowych i wypłaty 40% pierwotnej wartości wynagrodzenia, nie ma trzeciego odbioru ani trzeciej płatności. Na tym etapie pojawiła się konieczność wykonania robót dodatkowych i strony chcą podpisać aneks do umowy, powołując się na zapisy umowne i art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Aneksem zostaną zlecone prace dodatkowe, zwiększone zostanie wynagrodzenie o ich wartość a także przesunięty zostanie termin końcowy. Wykonawca chce jednak, aby w związku z tą sytuacją ostatnią płatność, która została przewidziana, rozbić na dwie, aby na końcową wartość (już po powiększeniu) nie musiał czekać do przedłużonego terminu zakończenia prac. Chce, by zgodnie z pierwotnymi założeniami przelać mu trzecią płatność, ale mniejszą niż zakładano (na poziomie 20% nowej kwoty wynagrodzenia) a pozostałą kwotę jako czwartą płatność po zakończeniu. Czy wprowadzenie dodatkowej płatności z uwagi na pojawienie się robót dodatkowych, których potrzeba wykonania czy dokładny zakres nie były możliwe do przewidzenia, jest dopuszczalne na gruncie 454 i 455 ustawy Pzp?

Andrzela Gawrońska-Baran

Weryfikacja zatrudnienia przez wykonawcę osób na umowę o pracę

Pytanie: Realizujemy umowę z instalacją na zagospodarowanie odpadów. W umowie mieliśmy zapis o czynnościach kontrolnych w ramach realizacji obowiązku wynikającego z art. 95 ustawy Pzp. Przytaczam jego fragment: „5. Na każde wezwanie zamawiającego, wykonawca/podwykonawca w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia, zobowiązany jest także do przedłożenia: a)     oświadczenia o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności, których dotyczy wezwanie. Oświadczenie to powinno zawierać m.in. dane określone w ust. 2; b)     uwierzytelnionej kopii umowy/ów o pracę wskazanych osób wraz z zakresem obowiązków. c)     uwierzytelnionej kopii dowodu potwierdzającego zgłoszenie pracownika przez pracodawcę do ubezpieczeń. Dokumenty wymienione w pkt b i c powinny być zanonimizowane w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. 6. W przypadku stwierdzenia przez zamawiającego nieprawidłowości w zakresie zatrudniania będą miały zastosowanie kary określone w § 8 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp”. Zamawiający ma wątpliwość, czy powinien wzywać wykonawcę do złożenia wszystkich 3 dokumentów o których mowa w pkt 5 a–c? Czy wystarczy jeżeli zamawiający w piśmie do wykonawcy wskaże , że wykonawca powinien złożyć jeden z dokumentów o których mowa w pkt 5 a do c na potwierdzenie zatrudnienia w ramach umowy o pracę? 

Andrzela Gawrońska-Baran

Zmiana formy prawnej wykonawcy po zawarciu umowy w sprawie zamówienia

Anna Żochowska

Zmiana zakresu umowy w zimowym utrzymaniu dróg

Pytanie: Zamawiający w SWZ na realizację zamówienia pn. „Zimowe utrzymanie dróg gminnych w sezonie zimowym 2023/2024 i 2024/2025” zamieścił zapisy dotyczące sposobu obliczenia ceny: „15.2 Zaoferowaną cenę za wykonanie przedmiotu należy przedstawić w Formularzu cenowym (zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1A do SWZ), jako cenę jednostkową netto i brutto, oraz stawkę i kwotę podatku VAT za: 1 godzinę odśnieżania (praca ciągnikiem wraz z pługiem z lemieszem), 1 kilometr posypki (praca ciągnikiem wraz z piaskarką i materiałem), 1 godzinę odśnieżania (praca ciągnikiem wraz z pługiem wirnikowym oraz ewentualnym wywozem śniegu), 1 dzień (dobę) gotowości, w przypadku gdy nie występują zjawiska wymagające pracy sprzętu przy zimowym utrzymaniu dróg objętych umową oraz szacunkową łączną cenę brutto ustaloną według wzoru określonego w Formularzu cenowym. Podane ilości: godzin, kilometrów, dni (doby) w Formularzu cenowym są ilościami szacunkowymi określonymi dla porównywalności ofert i potrzeb przeprowadzenia postępowania. Należy traktować je orientacyjnie, ponieważ mogą one ulec zmianie stosownie do rzeczywistych potrzeb zamawiającego. Wykonawcy nie przysługuje prawo do odszkodowania za nieosiągnięcie wskazanych ilości w Formularzu cenowym. 15.3 Szacunkową łączną cenę brutto należy również zamieścić w formularzu ofertowym udostępnionym na platformie e-Zamówienia”. W projektowanych postanowieniach umownych zamawiający umieścił następujące zapisy: podał ceny jednostkowe za 1 godzinę odśnieżania, za 1 km posypki, za 1 dzień (dobę) gotowości w przypadku, gdy nie występują zjawiska wymagające pracy sprzętów przy zimowym utrzymaniu dróg oraz następujące zapisy: „2. Ceny jednostkowe, określone w ust. 1 niniejszego paragrafu obejmują wszelkie ryzyko i odpowiedzialność Wykonawcy za prawidłowe oszacowanie wszelkich kosztów związanych z wykonaniem przedmiotu zamówienia. 3. Łączna cena za wykonanie przedmiotu umowy będzie wynikać z faktycznej ilości godzin odśnieżania, ilości km posypki oraz dni (doby) gotowości w okresie obowiązywania umowy. 4. W czasie realizacji niniejszej umowy, planuje się przeznaczyć kwotę brutto w wysokości do: ........... zł (słownie: ….. w 2023 roku ........ zł (słownie: …….. w 2024 roku .......... zł (słownie: .... w 2025 roku. W umowie zostanie wpisana planowana kwota brutto przeznaczona na sfinansowanie zamówienia w poszczególnych latach”. Czy zamawiający może przewidzieć w umowie następującą zmianę umowy zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, tj. „zmiana planowanej kwoty do przeznaczenia w czasie realizacji niniejszej umowy (w szczególności możliwość przesunięcia planowanej kwoty pomiędzy trzema Rejonami i możliwość zmniejszenia oraz zwiększenia planowanej kwoty w przedmiotowym Rejonie)”. Czy ten zapis jest zgodny z ustawą Pzp i zamawiający może na tej podstawie dokonać zmiany umowy i zwiększyć planowaną kwotę w przedmiotowym rejonie w trakcie realizacji umowy, kiedy ta kwota zostanie już wydana?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!