W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Andrzela Gawrońska-Baran

Zasady odstępowania od umowy i naliczania kar umownych

Pytanie:  Prowadziliśmy postępowanie na zamówienie na robotę budowlaną (budowa drogi). Wykonawca został wybrany w trybie podstawowym. Rozpoczął budowę w terminie 14 dni od podpisania umowy oraz wykonał prace przygotowawcze. Podczas ich realizacji zgłaszał awarię maszyny, po czym prace stanęły. Pod koniec terminu wnioskował o przesunięcie terminu realizacji, na co nie wyrażono zgody. Na ostateczne wezwanie odpowiedział, że zakończy prace w wyznaczonym przez nas terminie (miesiąc po dacie wynikającej z umowy). Niestety nie zakończył prac (a nawet z nimi nie ruszył). Zgodnie z umową zamawiający może odstąpić od niej w terminie 30 dni od dnia powzięcia wiadomości o tym, że wykonawca bez zgody zamawiającego przerwał lub wstrzymał wykonywanie przedmiotu umowy i nie podjął się jego dalszej realizacji w terminie wskazanym w wezwaniu przez zamawiającego, a także wykonawca zaprzestał realizacji przedmiotu umowy bez uzasadnionej przyczyny przez okres co najmniej 14 dni. Zgodnie z umową odstąpienie będzie miało skutek ex nunc – będzie dotyczyło niewykonanej części przedmiotu umowy. Wykonawca przy udziale zamawiającego sporządzi w terminie 7 dni od daty odstąpienia szczegółowy protokół inwentaryzacji robót, według stanu na dzień odstąpienia. Umowa stanowi, że odstąpienie od niej powinno nastąpić pisemnie, w terminie 60 dni od dnia powzięcia informacji o zaistnieniu okoliczności uzasadniającej złożenie takiego oświadczenia, z podaniem przyczyny oświadczenia. Czy istnieje jeszcze inny, osobny dokument oświadczenia poza pismem informującym o odstąpieniu i o wyznaczeniu terminu inwentaryzacji? Jaka jest kolejność tych czynności? Czy łączymy kary umowne za zwłokę oraz za odstąpienie?

Marzena Kopacka-Biculewicz

Zasady zmiany końcowych i częściowych terminów realizacji zamówienia

Pytanie: W umowie na roboty budowlane określono termin zakończenia realizacji inwestycji – 6 miesięcy od podpisania umowy. Jednocześnie w terminie 7 dni od podpisania umowy wykonawca miał dostarczyć harmonogram rzeczowo-finansowy, który po zaakceptowaniu przez zamawiającego stawał się załącznikiem do umowy. W umowie przewidziano możliwość zmiany terminu zakończenia realizacji inwestycji w sytuacji np. trudnych warunków atmosferycznych bądź opóźnień w wydawaniu decyzji organów administracji publicznej. W zapisach dotyczących możliwości zmiany umowy nie ma przewidzianej modyfikacji harmonogramu finansowo-rzeczowego i wpisanych w tym harmonogramie terminów. Taki zapis omyłkowo nie znalazł się w umowie i nie był przedmiotem pytań w postępowaniu. Wskazano natomiast na możliwość zmiany zakończenia terminu realizacji przedmiotu zamówienia (czyli czytając dosłownie – końcowego terminu). Obecnie wykonawca spóźnia się z realizacją jednej części zadań, którą – jak sam wpisał w harmonogramie – miał ukończyć do końca maja i powołuje się na okoliczności nieznane na etapie podpisywania umowy. Wykopano dwie rury gazowe, których zbadanie wstrzymało na chwilę prace. Wykonawca zasygnalizował też, że dochowa końcowego terminu realizacji umowy. Czy istnieje możliwość zmiany harmonogramu w zakresie terminu danego etapu z powołaniem się na nieistotną zmianę umowy, w sytuacji gdy zmiana etapów w tym harmonogramie nie wpływa na ostateczny termin zakończenia zadania (lub z powołaniem na inną podstawę prawną – jaką)? Harmonogram tworzył dowolnie wykonawca, podlegał on akceptacji zamawiającego już po podpisaniu umowy i był badany wyłącznie pod kątem zachowania terminu końcowego. Zadanie finansowane jest ze środków unijnych.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!