Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający, który dąży do zapewnienia efektywności postępowania, nie może w związku z tym zrezygnować ze stosowania pozostałych reguł i zasad rządzących postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, jak np. zasada uczciwej konkurencji, przejrzystości, czy też reguł dotyczących opisu przedmiotu zamówienia. Nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia w żaden sposób nie usprawiedliwia unieważnienia postępowania zgodnie z art. 17 ust. 1 w zw. z art. 255 pkt 5 ustawy Pzp (wyrok KIO z 3 października 2022 r.; sygn. akt KIO 2430/22).
Ustawodawca nie przewidział możliwości częściowego przystąpienia do strony postępowania i dla skuteczności tej czynności wymaga istnienia interesu przystępującego w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść jednej ze stron. W omawianej sprawie Izba nie mogła pominąć faktu, że odwołanie skierowane było również przeciwko ofercie przystępującego i zmierzało do usunięcia tej oferty z postępowania. Zgłaszający przystąpienie nie mógł przystąpić do postępowania jedynie w części zarzutów odwołania, a co za tym idzie musiałby – choćby w milczący sposób – popierać również zarzuty skierowane przeciwko własnej ofercie (wyrok KIO z 12 grudnia 2022 r., sygn. akt KIO 3152/22).
Izba podkreśla, że niezgodność oferty z warunkami zamówienia musi zachodzić w warstwie merytorycznej świadczenia wykonawcy. Samo twierdzenie, że w dokumentach ofertowych brakuje określonej informacji, nie może być automatycznie utożsamiane z niezgodnością oferty z warunkami zamówienia (wyrok KIO z 25 października 2022 r., sygn. akt KIO 2669/22, KIO 2690/22).
Przypominamy o możliwości telefonicznej konsultacji z ekspertem Prawa zamówień publicznych. Jeśli masz wątpliwości, jak zinterpretować przepisy w okolicznościach Twojego postępowania, nie wahaj się i zadzwoń po poradę.
Z raportu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że na 200 przeprowadzonych kontroli uprzednich w 39 stwierdzono, że zamawiający naruszył art. 98 ustawy Pzp, który dotyczy zasad zwrotu wadium. Nieprawidłowości dotyczyły terminów zwrotu wadium w postępowaniach. Poniżej przedstawiamy podsumowanie wyników kontroli wraz ze wskazówkami dla zamawiających i wykonawców.
Zamawiający, przygotowując postępowanie, ma obowiązek zaprojektować treść przyszłego kontraktu o zamówienie publiczne. Następnie przekazuje go wykonawcom w dokumentach zamówienia. Dzięki temu wykonawca ma świadomość przyszłych praw i obowiązków stron kontraktu, co niewątpliwie wpływa na jego decyzję o złożeniu oferty. Pozwala mu także rzetelnie wycenić oferowane zamówienie. Przygotowując i analizując umowę, trzeba pamiętać o regulacjach prawnych, które z jednej strony nakazują, by zawierała ona określone postanowienia. Z drugiej zaś wskazują na niedozwolone zapisy umowne tzw. klauzule abuzywne. O tym wszystkim piszemy w tym tygodniu w dziale Top temat.
Definicja wykonawcy jest zatem dynamiczna i będzie zmieniała się w zależności od etapu, na jakim postępowanie się znajduje. Na pierwszym etapie postępowania będą to podmioty, które m.in. pobrały SWZ lub złożyły wniosek w przetargu ograniczonym lub w negocjacjach z ogłoszeniem. Następnie podmiot, który złożyły ofertę. Potem podmiot, który podpisał umowę z zamawiającym. Jeżeli odwołujący nie ma statusu wykonawcy, to nie ma uprawnienia do wnoszenia środków ochrony prawnej (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 28 września 2022 r., sygn. akt XXIII Zs 115/22).
Jeśli masz wątpliwości, jaką decyzję podjąć w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia bądź wahasz się, jakie dokumenty złożyć z ofertą, aby zwiększyć swoje szanse na pozyskanie zamówienia, skorzystaj z bezpłatnej telefonicznej konsultacji z naszym ekspertem.
Wykonawca wszelkimi niezbędnymi środkami dostępnymi w danej sprawie i uzasadnionymi w konkretnym stanie faktycznym powinien wykazać zamawiającemu, że jego oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej, pomimo wypełnienia określonych ustawowych przesłanek podejrzenia rażąco niskiej ceny w jego ofercie, co też miało miejsce w niniejszej sprawie. Wskazać również należy, że każdy dowód złożony w odpowiedzi na wezwanie podlega ocenie przez samego zamawiającego, który może uznać złożone dokumenty za niewystarczające lub niepotwierdzające okoliczności przez wykonawcę podnoszonych. Wyjaśnienia elementów mających wpływ na wysokość ceny muszą być konkretne, wyczerpujące i nie mogą pozostawiać jakichkolwiek wątpliwości co do rzetelności kalkulacji oferty (wyrok KIO z 20 kwietnia 2017 r., KIO 681/17) – wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 30 września 2022 r., ygn.. akt XXIII Zs 85/22.
Jeśli jako wykonawca zamierzasz poszerzyć swoją działalność i rozpocząć współpracę z także z zamawiającymi z innych krajów europejskich, być może zainteresuje Cię najnowsza publikacja Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Niemczech”.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!