Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zapraszamy Państwa na spotkanie online z ekspertami i praktykami rynku zamówień publicznych w Polsce. Już 25 kwietnia 2023 r. wysłuchamy prelekcji wielu znanych w tym obszarze specjalistów. Wystąpienia a następnie debaty i wspólne dyskusje będą dotyczyć m.in. elektronizacji zamówień publicznych, zmian i kierunków rozwoju Prawa zamówień publicznych w 2023 roku oraz najnowszego, kluczowego orzecznictwa KIO na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Zapisz się na wydarzenie.
Ustawa Pzp przewiduje dwa rodzaje kontroli. Kontrola uprzednia poprzedza zawarcie umowy o znacznej wartości, jeśli zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych. Kontrola doraźna jest przeprowadzana na wniosek – każdy, kto podejrzewa, że zamawiający nie zawarł umowy o zamówienie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, może o taką kontrolę wystąpić. Czy kontrola postępowania przez prezesa UZP jest obowiązkowa w przypadku każdego wniosku? Jak w praktyce odbywają się czynności kontrolne? Czy prezes UZP może zawiadomić Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w przetargu? Krótkie przypomnienie zasad kontroli opisujemy w poniższym artykule. Dodatkowo przytaczamy wynik raportu UZP za 2022 rok w kwestii liczby zakończonych kontroli doraźnych i obowiązkowych.
Dnia 30 listopada br. ubiegłego roku uruchomiono ogólnodostępne narzędzie sztucznej inteligencji ChatGPT 3. Jest to stworzona przez OpenAI platforma, która w największym skrócie po prostu umożliwia rozmowę z robotami. Aplikacja została zasilona zasobami wiedzy z Internetu, przy czym ostatnie dane pozyskała w 2021 roku. Chatbot ChatGPT służy do generowania wypowiedzi, które mogą stanowić odpowiedzi na konkretnie postawione pytania, ale też polecenia opracowania treści potrzebnych nam dokumentów czy plików. Wielu twierdzi, że to jedynie kwestia czasu, kiedy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników merytorycznych, takich jak choćby prawnicy czy specjaliści ds. zamówień publicznych. Aktualnie z pewnością nie ma takiego zagrożenia. Bardzo trudno natomiast przewidzieć, na ile i kiedy technologia zostanie rozbudowana i udoskonalona i jaki będzie jej faktyczny wpływ na życie zawodowe każdego z nas.
Jeśli Twoja konkurencja wygrała przetarg, a Ty nie zgadzasz się z decyzją zamawiającego, warto rozważyć skierowanie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przed podjęciem takiej decyzji sprawdź jednak, czy masz realne szanse na wygraną oraz czy nadal masz czas, aby złożyć odwołanie. W tym tygodniu w dziale Top temat publikujemy artykuł, który przypomina, jakie błędy w działaniu zamawiającego można zaskarżyć, jak sformułować skuteczne odwołanie i jakie opłaty trzeba uiścić tytułem wpisu od odwołania. Dowiesz się również, jakie konsekwencje będzie miało złożenie wniosku o zwrot wadium oraz jak liczyć terminy na złożenie odwołania. W artykule znajdziesz gotowe wzory odwołania do KIO dostępne na naszej stronie internetowej.
Poprawa omyłki jest wyjątkiem od ogólnej zasady niezmienności treści oferty po jej złożeniu (art. 223 ust. 1 ustawy Pzp), a także zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, o której mowa w art. 16 ustawy Pzp. Warunkiem zachowania zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji jest to, że wszyscy wykonawcy składają oferty w warunkach, w których nie znają treści ofert swych konkurentów. Jako wyjątek od tej zasady poprawienie omyłek w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp musi być stosowane ostrożnie i z uwzględnieniem wyjątkowego charakteru tej instytucji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 stycznia 2023 r., sygn. akt KIO 3458/22).
Dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia poszerza krąg podmiotów zainteresowanych zamówieniem, zwiększa konkurencyjność i w konsekwencji umożliwia wybór lepszej, korzystniejszej cenowo oferty. Zamawiający nie może ograniczyć wykonawcom możliwości występowania w postępowaniu wspólnie w ramach konsorcjum (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 15 września 2022 r., sygn. akt XXIII Zs 110/22).
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano kolejny poradnik w kwestii ubiegania się o zamówienia publiczne u naszych sąsiadów – tym razem Czechów. UZP podaje, że rynek czeski jest jednym z najbardziej popularnych obszarów gospodarczych będących w zainteresowaniu przedsiębiorców z Polski. Czechy znajdują się w czołówce europejskich państw, w których poleskie firmy pozyskują kontrakty publiczne. Warto też wspomnieć, że zamówienia udzielone przez czeskich zamawiających stanowiły 12% wszystkich udzielonych w UE zamówień, zaś ich łączna wartość wyniosła ponad 25 mln EUR – jest zatem, o co powalczyć. Aby ułatwić wykonawcom ubieganie się o czeskie zamówienia publiczne, UZP przygotowało opracowanie na temat reguł prawnych rządzących tym obszarem.
Wykonawca, który przystępuje do postępowania, ma obowiązek przygotować rzetelną zgodną z wymogami zamawiającego ofertę. Jednocześnie musi ona odpowiadać przepisom Prawa zamówień publicznych. O tym, jakie dokumenty sporządzić do oferty, jak ją złożyć i o czym w związku z tym pamiętać, piszemy w dwóch top tematach w tym tygodniu.
W ustawie Prawo zamówień publicznych zmieniło się brzmienie regulacji, która określa katalog organów uprawnionych do kontroli zamówień. Zmianę wprowadził art. 143 ustawy z 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz.U. poz. 412). Nowe przepisy weszły w życie 15 marca br.
Zamawiający, chcąc zapewnić sobie możliwość rozszerzenia bądź powtórzenia realizacji określonego zakresu zamówienia z umowy, może skorzystać z prawa opcji, wznowień bądź udzielić tzw. zamówienia podobnego. Dziś krótko o tym, czym jest każde z tych narzędzi i jakie są między nimi różnice.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!