Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wynikający z art. 577 ustawy Pzp zakaz zawarcia umowy nie ma charakteru kategorycznego. Zamawiający może złożyć do Izby wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy, a Izba może uchylić zakaz, jeżeli brak zawarcia kontraktu mógłby spowodować negatywne skutki dla interesu publicznego. Muszą one przy tym przewyższać korzyści związane z koniecznością ochrony wszystkich interesów, w odniesieniu do których zachodzi prawdopodobieństwo uszczerbku w wyniku czynności zamawiającego w postępowaniu. Zamawiający ma wówczas obowiązek uprawdopodobnić, że odwołanie jest wnoszone wyłącznie w celu uniemożliwienia zawarcia umowy <a >(postanowienie ws. wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 22 grudnia 2022 r., sygn. akt KIO/W 47/22).
Najistotniejsza jest ocena, czy cel postawienia warunku, tj. wykazanie się wykonawcy określonymi umiejętnościami, został spełniony. Okoliczność, iż przedmiotowo jedna usługa była wykonywana na podstawie dwóch odrębnych umów, przy zachowaniu tożsamości podmiotowej zamawiającego i okresu świadczenia, pozostaje irrelewantna dla oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2022 r., sygn. akt KIO 3263/22).
Nie ma możliwości uchylenia zakazu zawarcia umowy „na przyszłość”. Aby można było rozpatrywać kwestię uchylenia zakazu zawarcia umowy, musi zostać wniesione odwołanie (postanowienie ws. wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 27 grudnia 2022 r., sygn. akt KIO/W 46/22).
Spotkanie będzie prowadzone online i gościć będzie wiele ekspertów i praktyków rynku zamówień publicznych w Polsce. Podczas konferencji będziemy mieli okazję wysłuchać prelekcji specjalistów PZP, którzy omówią m.in. elektronizację zamówień publicznych, zmiany i kierunki rozwoju Prawa zamówień publicznych w 2023 roku oraz najnowsze, kluczowe orzecznictwo KIO z ostatnich 12 miesięcy. Zachęcamy do zapisania się na konferencję.
Złożone jednostki zamawiające, które w swoich strukturach zawierają wiele niezależnych podmiotów, są często w stanie we własnym zakresie realizować zamówienia. Dotyczy to zwłaszcza jednostek samorządu terytorialnego, które np. chcą powierzyć prace swoim zakładom budżetowym. O tym, jak w takiej sytuacji zlecić zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych, piszemy w dziale Top temat.
Zapraszamy na wirtualne spotkanie z ekspertami i praktykami polskiego rynku zamówień publicznych, które odbędzie się już 25 kwietnia 2023 roku. W trakcie prelekcji specjaliści omówią m.in. problemy elektronizacji zamówień publicznych, trendy oraz zmiany w Prawie zamówień publicznych na rok 2023 oraz kluczowe orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej z ostatnich 12 miesięcy. Zapisz się na wydarzenie i weź udział w debatach i dyskusjach. Udział w konferencji jest bezpłatny.
Czy istnieją jakieś zagrożenia dla zamawiającego, który decyduje się skorzystać z trybu podstawowego z możliwością negocjacji zgodnie z art. 275 ust. 2 ustawy Pzp? Dlaczego tak mało zamawiających decyduje się na tę formę procedowania? Tryb podstawowy w wersji II (z możliwością negocjacji) można stosować zamiennie z trybem podstawowym w wersji I (bez negocjacji). Nasz ekspert wyjaśnia, dlaczego warto wybrać procedurę z negocjacjami i jakie wiążą się z nią trudności.
Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW poinformował o możliwości zgłaszania Komisji przypadków tworzenia barier w dostępie do zamówień publicznych w danym kraju UE. Mowa w szczególności o wymogach takich jak żądania, aby wykonawca oferował towary i usługi o określonym pochodzeniu. Zgłoszeń można dokonywać przez specjalny formularz.
Sztuczna inteligencja, chatGPT, OpenAI – to hasła, które w ostatnich tygodniach stale goszczą na łamach czasopism, stron WWW i to nie tylko w kontekście ich wykorzystania w branży informatycznej. Dyskusje o sztucznej inteligencji i o tym, na ile zmieni naszą rzeczywistość, toczą się także w publikacjach specjalistycznych. My również w tym tygodniu zmierzyliśmy się z tematem ewentualnego udziału chatu GPT w życiu zawodowym osób związanych z zamówieniami publicznymi. Krótko i z przymrużeniem oka opisujemy główne funkcjonalności chatu. Spróbowaliśmy zlecić mu stworzenie pisma w postępowaniu o udzielenie zamówienia publiczne oraz zapytaliśmy sam chat GPT, czy zamierza nas wkrótce zastąpić w pracy przy przetargach. Zajrzyj do działu Aktualności.
Czy maszyny będą lepszymi specjalistami ds. zamówień publicznych, sprawniejszymi in-house prawnikami, szybszymi arbitrami Krajowej Izby Odwoławczej? Zapytaliśmy u źródła. Nasze wątpliwości rozwiewa sam chat GPT. Przeczytaj, czy i kiedy zamierza zająć nasze stanowiska.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!