Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa UE z aplikacją Signalink

Stan prawny na dzień: 19.12.2023
Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa UE z aplikacją Signalink

W Komisji Prawniczej Rządowego Centrum Legislacjiznajduje się projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, powszechnie zwanych „sygnalistami”. Obowiązek wdrożenia nowych przepisów przez państwa członkowskie UE wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.

Zgodnie z dyrektywą firmy prywatne i podmioty publiczne zatrudniające ponad 50 pracowników muszą zapewnić sygnalistom narzędzie do zgłaszania naruszeń unijnego prawa.

Signalink to aplikacja dostosowana do europejskich wymogów, umożliwiająca  anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości wraz z mechanizmami ochrony zgłaszającego i redukowaniu działań odwetowych.

  • Kim są i jakie nieprawidłowości mogą zgłaszać sygnaliści?
  • Signalink – aplikacja do zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów
  • Wykrywanie nieprawidłowości ma znaczenie

Kim są i jakie prawa mają sygnaliści?

Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza naruszenia prawa w danej firmie lub podmiocie publicznym. Co istotne, będzie nim nie tylko pracownik zatrudniony na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, ale także m.in. stażysta bądź praktykant. Do tego grona zaliczają się również partnerzy biznesowi.

Osoba informująca o naruszeniu nie może być z tego powodu dyskryminowana, np. poprzez degradację na niższe stanowisko czy pominięcie przy awansie. Nie mogą jej dotknąć żadne działania odwetowe.

Signalink – aplikacja do zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów

Signalink firmy RESQL jest narzędziem zapewniającym sygnalistom bezpieczne zgłaszanie nadużyć przez aplikację mobilną. Do zarządzania zgłoszeniami służy wygodny w obsłudze panel www.

Korzystanie z aplikacji mobilnej jest bardzo proste, dzięki czemu obsłużą ją pracownicy w każdym wieku. Podczas pierwszego logowania użytkownik podaje unikatowy numer pin, który gwarantuje mu pełną anonimowość. Jest jedyną osobą posiadającą dostęp po swojego konta.

Sygnalista ma do wyboru 6 podstawowych kategorii, w ramach których może zgłaszać naruszenia prawa:

  • Finanse,
  • Bezpieczeństwo,
  • Środowisko,
  • Konsumenci i obywatele,
  • Regulacje wewnętrzne,
  • Środki publiczne.

Odpowiadają one 10 obszarom określonym w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).

Dyrektywa nie wymienia obszaru regulacji wewnętrznych – w pierwotnym projekcie polskiej ustawy było to pozostawione pracodawcom do ewentualnego wprowadzenia – obszar ten jest zawarty również w aplikacji.

Każdej kategorii towarzyszy opis wraz z przykładami nadużyć. Dzięki temu sygnalista wie, do której z nich powinien przypisać daną nieprawidłowość. Opisuje ją w polu tekstowym iwysyła. Następnie osoba obsługująca zgłoszenie informuje go o kolejnych etapach działań zmierzających do usunięcia skutków powstałego zaniedbania. Może również poprosić o doprecyzowanie pewnych kwestii, co daje sygnaliście pewność, że jego zawiadomienie zostało zauważone.

Zgłoszenia obsługuje się w przejrzystym panelu www, w którym można przypisywać je do odpowiednich kategorii. To rozwiązanie pozwala na szybkie odnalezienie danej sprawy i uzupełnienie jej o wprowadzone działania następcze. Te zamknięte można zarchiwizować i przechowywać przez okres zgodny z zapisami Dyrektywy.

Liczba osób, która mogą korzystać z panelu www, jest nieograniczona.

Wykrywanie nieprawidłowości ma znaczenie

Nie zawsze można zapobiec wystąpieniu nieprawidłowości w miejscu pracy. Jednak odpowiednio wczesne wykrycie zagrożenia uchroni organizację przed szeregiem konsekwencji. Zachowanie wiarygodności w oczach klientów przekłada się na to, że nie odejdą do konkurencji. W przypadku podmiotów publicznych utrzymanie społecznego zaufania uzasadnia ich istnienie. 

Kiedy jest już za późno i skutki zaniedbań ujrzą światło dzienne, naprawa błędów często wiąże się ze stratą finansową. Jeszcze bardziej dotkliwa będzie strata wizerunkowa. Zatarcie niekorzystnego wrażania wymaga dużego nakładu czasu i pracy i nie gwarantuje sukcesu.

Należy pamiętać o tym, że rozwiązania dotyczące ochrony sygnalistów będą musiały wdrożyć podmioty publiczne i niepubliczne zatrudniające co najmniej 50 osób. Poza ochroną sygnalisty przed działaniami odwetowymi organizacja będzie musiała zorganizować proces przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa i ich obsługi. W tym celu musi ona przyjąć wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń.

Aplikacja Signalink pozwala na sprawny przepływ informacji pomiędzy sygnalistą a pracodawcą z zachowaniem unijnych wymogów. W trosce o dobre imię Twojej organizacji.

Dowiedz się więcej na: https://signalink.pl/

Powiązane treści