Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
O ile wymóg wykazania się osobami pozostającymi w stosunku pracy może, zgodnie z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, stanowić element opisu przedmiotu zamówienia, jako wynikający literalnie z przepisu, to regulacje dotyczące kryteriów oceny ofert na taką możliwość, w ocenie składu orzekającego, nie wskazują (wyrok z 28 listopada 2016 r., sygn. akt KIO 2152/16).
Zamawiający ma prawo dostosować swoje wymagania do własnych potrzeb. Jeśli nie naruszają one zasady uczciwej konkurencji, to jest uprawniony do opisana ich według swojego uznania. Wskazując na możliwość zaoferowania sprzętu przez co najmniej dwóch producentów, zamawiający dowodzi, że nie doszło do naruszenia art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, który ma na celu niedopuszczenie do sytuacji, w której przedmiot zamówienia jest opisany w sposób utrudniający uczciwą konkurencję (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 31/18).
W przypadku spółki osobowej, w której wspólnicy będą samodzielnie świadczyli pracę w zakresie określonych przez zamawiającego czynności, brak jest możliwości zastosowania obowiązku zatrudniania takich osób na umowę o pracę (wyrok KIO z 24 listopada 2016 r., sygn. akt KIO 2101/16).
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy składamy Państwu najserdeczniejsze życzenia zdrowia, miłości, nadziei i wiary w dobro. Serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół. Wesołego Alleluja!
Decyzja zamawiającego co do poprawienia innej omyłki musi wynikać z treści złożonej oferty, a nie być umotywowana wyłącznie własnym przekonaniem zamawiającego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 2746/17).
UZP opublikował raport dotyczący stosowania kar umownych przez zamawiających w kontraktach z wykonawcami. Wynika z niego, że kary umowne są elementem treści zdecydowanej większości umów w sprawie zamówień publicznych. W wielu przypadkach zamawiający także faktycznie je naliczają.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW opinię prawną na temat aktualności dokumentów składanych wraz z ofertą m.in. JEDZ, oświadczeń wykonawcy oraz zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów.
Kwestia tego, czy informacje zawarte w wykazie osób tj. dotyczące danych osób, które będą realizowały zamówienie wraz z opisem posiadanego przez nie doświadczenia, może zostać zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa, nie została w jednoznaczny sposób rozstrzygnięta ani w doktrynie, ani w orzeczeniach składów orzekających KIO. O tym, czy informacja może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, nie przesądza z pewnością to, czy jej treść jest oceniana w ramach kryteriów oceny ofert.
Ustawodawca ma na celu eliminację z postępowania podmiotów, które w trakcie uczestnictwa w przygotowaniu postępowania nabyły wiedzę mogącą je stawiać w lepszej sytuacji względem pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu. Czynnością związaną z przygotowaniem postępowania, która może skutkować wykluczeniem, jest np. opisanie przedmiotu zamówienia.
W celu rozpowszechnienia wśród uczestników rynku zamówień publicznych informacji nt. sposobu składania JEDZ w postępowaniach wszczętych od 18 kwietnia 2018 r., Urząd Zamówień Publicznych podjął współpracę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach ww. współpracy na stronie internetowej PARP opublikowano przygotowaną przez UZP informację dla wykonawców, zawierającą instrukcję składania JEDZ przy użyciu poczty elektronicznej.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!