Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wspólnie z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych wypracowali rozwiązanie zapewniające skuteczną weryfikację obowiązku zamawiającego nałożonego art. 29 ust. 3a i art. 36 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp. Uwzględnia ono jednocześnie zasady wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych. Aktualnie zamawiający może już pozyskiwać od wykonawców pewną część danych osobowych jego pracowników, którzy będą realizować zamówienie publiczne.
Argumentacja dotycząca braku interesu w uzyskaniu zamówienia po stronie odwołującego, z uwagi na brak środków finansowych na wybór jego oferty, miała, zdaniem KIO, przedwczesny charakter. W celu wykazania tej kwestii niezbędne jest przedłożenie na rozprawie dokumentów potwierdzających brak środków. Izba orzekła, że sam protokół postępowania w tym zakresie nie jest niepodważalnym dowodem (wyrok z 29 marca 2017 r., sygn. akt KIO 512/17).
Zamówienie z wolnej ręki musi stanowić niejako powtórzenie postępowania, które zakończyło się niepowodzeniem. Zamawiający jest zobowiązany pamiętać zarówno o warunkach udziału w postępowaniu, które zastosował w unieważnionym przetargu, jak również o ustalonym opisie przedmiotu zamówienia. W przeciwnym wypadku ewentualne zmiany mogą być ocenione jako wpływające na krąg potencjalnych podmiotów zainteresowanych zamówieniem, a więc niedopuszczalne (orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 16 kwietnia 2015 r., sygn. akt BDF1/4900/112/118/14 BDF1.4800.31.2015).
Wykonawca kwestionujący inną ofertę nie może poprzestać na gołosłownym zanegowaniu prawidłowości ceny tej oferty, bez choćby uprawdopodobnienia własnych twierdzeń czy poparcia ich szczegółowymi danymi i obliczeniami (wyrok z 3 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 519/17).
Urząd Zamówień Publicznych w opinii prawnej opublikowanej w Informatorze UZP nr 1/2017 przypomina krótko, w jakich sytuacjach wykonawca może wykazać zamawiającemu, że podjął działania tzw. self-cleaning, które chronią go przed wykluczeniem z postępowania.
Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2429/16).
Informacje dotyczące podwykonawstwa – podania firm podwykonawców – nie stanowią treści oferty w rozumieniu art. 87 i 89 ustawy Pzp. Wobec powyższego wykonawca może je uzupełniać (wyrok KIO z 13 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 192/17).
KIO w wyroku z 20 lutego 2017 r. stwierdziła wystąpienie podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy, jako merytorycznie niezgodnej z treścią siwz, z uwagi na brak oznaczenia zakresu robót do powierzenia podwykonawcom. Wyłączyło to, jej zdaniem, obowiązek zamawiającego do żądania uzupełnienia wstępnego oświadczenia w zakresie wskazania firm podwykonawców oraz braku podstaw do ich wykluczenia, a tym samym uczyniło bezprzedmiotowym zarzut naruszenia art. 36b ust. 1 ustawy Pzp (zob. wyrok KIO z 20 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 236/17).
Rada Ministrów wydała zalecenia w sprawie uwzględniania przez kierowników administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych. Poniżej najważniejsze wskazówki wynikające dla zamawiających z tego dokumentu.
Prezes UZP zaskarżył do Sądu Najwyższego wyrok sądu okręgowego. Sąd oddalił w nim jego skargę na postanowienie KIO, w którym Izba odrzuciła odwołanie złożone w przedmiocie wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poniżej unijnych progów. Po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp kwestia tego, kiedy wykonawca może odwołać się w takiej sytuacji, pozostaje wciąż sporna.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!