Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
O tym, jaka wiedza i doświadczenie są w okolicznościach danego zamówienia niezbędne, aby dawać rękojmię należytego wykonania zamówienia, decyduje zamawiający, dokonując opisu warunku udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 3 ustawy Pzp). W art. 26 ust. 2b ustawy Pzp ustawodawca przesądził, że na zasadzie wyjątku od powołanej zasady samodzielnego spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu wykonawca może polegać m.in. na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami w trakcie realizacji zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 kwietnia 2016 r. sygn. akt KIO 526/16).
Niezgodność oferty z treścią siwz występuje w sytuacji, gdy treść zobowiązania ofertowego pozostaje merytorycznie sprzeczna z wyartykułowanymi przez zamawiającego wymaganiami w siwz. O błędzie w obliczeniu ceny można mówić, jeżeli cena oferty jest obliczona w sposób niezgodny z przepisami powszechnie obowiązującymi (jak np. zastosowanie niewłaściwej stawki podatku VAT) lub ze sposobem obliczenia ceny określonym przez zamawiającego w siwz (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 460/16).
Długo oczekiwana nowelizacja ustawy Pzp została uchwalona przez Sejm 13 maja 2016 r. A zatem już niedługo można spodziewać się wejścia przepisów w życie. Na pytania, czy możemy jeszcze spodziewać się rewolucyjnych zmian i jak przebiegają prace, odpowiada ekspert, członek grupy roboczej ds. Pzp działającej przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa uczestnik procesu legislacyjnego ustawy Prawo zamówień publicznych Agata Hryc-Ląd.
Wykonawcy, którzy uprzednio zrealizowali należycie większą liczbę analogicznych do zamawianych robót budowlanych, dają zamawiającemu większą rękojmię należytego wykonania zamówienia aniżeli ci, którzy wykonali samodzielnie minimalną liczbę podobnych robót, ale posiadają większe zdolności w pozyskiwaniu partnerów gospodarczych, na których zasobach doświadczenia mogą się oprzeć.
W obecnie obowiązującym stanie prawnym konieczne jest wykazanie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę. Przepis art. 8 ust. 3 ustawy Pzp koresponduje z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z którym przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Aby informacje mogły zostać uznane za podlegające ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa, wszystkie okoliczności przywołane w tym przepisie muszą się spełnić łącznie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 stycznia 2016r.; sygn. akt KIO 54/16).
Jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji warunków i wymagań zamawiającego postawionych w siwz nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy. A zatem wykluczenie wykonawcy z postępowania za niespełnienie warunków udziału może nastąpić wyłącznie na podstawie jasno brzmiącego postanowienia ogłoszenia i siwz (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lutego 2016r.; sygn. akt KIO 68/16).
W przepisach nowelizacji Prawa zamówień publicznych jako przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki przewidziano konstrukcję wyłączenia w przypadku tzw. zamówień in-house. Chodzi o zamówienia udzielane przez zamawiającego m.in.: kontrolowanej przez siebie osobie prawnej, której ponad 90% działalności dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego, sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną (i w której nie ma prywatnego kapitału).
Nowe przepisy przewidują m.in. obowiązek posługiwania się Jednolitym Europejskim Dokumentem Zamówienia w procedurach przekraczających progi unijne, definiują, kiedy zmiana umowy ma istotny charakter i precyzują, jak wprowadzać modyfikacje do kontraktów zamówieniowych, a także przewidują nową przesłankę udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki (tzw. zamówienia in-house). Nowe przepisy uchwalono 13 maja br. (druki sejmowe nr 489 oraz 489-A).
Aktualnie istniejący podział na tzw. usługi priorytetowe i niepriorytetowe, zostanie zastąpiony kategorią usług społecznych i innych szczególnych usług. Projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych przewiduje względem ich zamawiania określone ułatwienia.
Prace nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych nadal w toku. Wśród projektowanych przepisów znajdzie się wiele takich, które ułatwią życie zarówno zamawiającym jak i wykonawcom.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!