Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ustawa Pzp w sprawach nieuregulowanych w jej przepisach nadal odwołuje się do regulacji Kodeksu cywilnego. Nowelizacja Pzp z lipca 2016 r. wprowadziła jednak dodatkową szczególną regułę związaną z liczeniem terminów na dokonywanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jeżeli termin na wniesienie odwołania przypadnie w sobotę, wówczas odwołanie wniesione w poniedziałek nie zostanie automatycznie odrzucone, jako wniesione po upływie terminu określonego w ustawie, jak to miało miejsce dotychczas.
Ostatnia nowelizacja ustawy Pzp nieznacznie zmodyfikowała zasady związane z publikacją wstępnych ogłoszeń informacyjnych. Dotyczy to zamówień o wartości przekraczającej kwoty z art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, tj. tzw. progi unijne.
Różnica w wycenie zarówno o 1 szt. baterii, jak i o 2 kpl. umywalek jest nieznaczną omyłką, a jej poprawienie nie spowoduje istotnej zmiany treści oferty. Brak jest podstaw do uznania zasadności twierdzenia zamawiającego, iż wykonawca świadomie popełnił błąd przy sporządzaniu oferty (wyrok z 7 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 881/16).
Katalog sytuacji, w których możliwa jest zmiana umowy zawartej w sprawie zamówienia uległ znacznej modyfikacji. Utrzymano generalny zakaz zmian postanowień zawartego kontraktu w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem jest 6 opisanych w poniższym tekście sytuacji.
Nowelizacja ustawy Pzp z 28 licpa 2016 r. wprowadziła nowy tryb udzielania zamówień. Przeznaczony jest on do zakupu przedmiotów innowacyjnych, których nie ma jeszcze na rynku. Poniżej krótkie zestawienia najważniejszych informacji związanych z tą procedurą.
Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmieniły przesłanki udzielania zamówień z wolnej ręki. Przede wszystkim wprowadziły znaczące zwolnienia proceduralne dla zamówień typu in-house. Przewidziano też nowe okoliczności uzasadniające zlecenie tzw. zamówień uzupełniających. W poniższym tekście przeczytasz o przesłankach udzielenia zamówienia z wolnej ręki: 1) z uwagi na istnienie monopolu z przyczyn technicznych oraz związanych z ochroną praw wyłącznych, 2) gdy zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej, 3) gdy w uprzednio prowadzonych postępowaniach nie uzyskano ważnych ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, 4) dotyczących dotychczasowych „zamówień uzupełniających”. Druga część artykułu – odnosząca się do pozostałych przesłanek – ukaże się w Temacie tygodnia w pierwszej połowie listopada.
Jeżeli z siwz nie wynika, że kosztorys szczegółowy (ofertowy) określa zakres zamówienia lub że jest istotny do porównania treści oferty z opisem przedmiotu zamówienia, to nie jest uprawnione twierdzenie, iż stanowi on treść oferty. Nie powinno się tak twierdzić, zwłaszcza gdy zamawiający wskazuje na generalne zobowiązanie wykonawcy do realizacji całego przedmiotu zamówienia wynikającego z siwz. W tym przypadku, zgodnie z obowiązującą treścią siwz, kosztorys jest jedynie załącznikiem do oferty zawierającym informacje o sposobie kalkulacji ceny. Sama cena jako istotna część oferty wykonawcy zawarta jest w formularzu oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 lipca 2016; sygn. akt KIO 898/16, KIO 899/16, KIO 901/16).
Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła nowe rozwiązania w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a następnie solidarnie odpowiadających za realizację zamówienia. Do znanej na gruncie zmienianych przepisów regulacji art. 23 ustawy Pzp, zgodnie z którą wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, dodano nowe zapisy. Dotyczą one m.in. szczególnych warunków realizacji zamówienia oraz potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez tego rodzaju podmioty.
Art. 17 ust. 1 ustawy Pzp zawiera katalog okoliczności powodujących konieczność wyłączenia się osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Tak jak dotychczas osoby te zobowiązane są złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności powodującej konieczność wyłączenia. Nowelizacja wprowadziła jednak pewne modyfikacje związane z potwierdzaniem braku podstaw do wyłączenia się z procedury.
W przypadku podejrzenia zaoferowania rażąco niskiej ceny wykonawca jest zobowiązany do pełnej współpracy z zamawiającym zarówno w przypadku składania wyjaśnień, jak i dowodów.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!