Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Począwszy od 18 października br. w postępowaniach równych progom unijnym lub od nich wyższych zamawiający i wykonawcy mogą komunikować się tylko drogą elektroniczną. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie dokumenty składane przez uczestników postępowań powinny być opatrzone bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
UZP w Informatorze nr 2/2018 wyjaśnia wątpliwość: „Czy odpowiadając na pytania do SIWZ zamawiający może udzielić bezpośredniej odpowiedzi podmiotowi, który sformułował to pytanie?”. Autor opinii wskazuje, że zamawiający może to zrobić, ale musi zadbać o to, by nie naruszyć swoim działaniem zasady uczciwej konkurencji w postępowaniu.
Uzasadnienie zastrzeżenia informacji zawartych w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny nie może być lakoniczne i ograniczać się wyłącznie do zadeklarowania spełniania przez nieujawnione dane przesłanek z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (wyrok KIO z 31 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1398/18).
W dniu 1 października 2018 r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych, która dodała nową okoliczność wyłączenia stosowania jej przepisów.
Dnia 5 października br. Urząd Zamówień Publicznych wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwem Cyfryzacji i Centralnym Ośrodkiem Informatyki zakończył prace wdrożeniowe nad miniPortalem. Jest to system przeznaczony dla zamawiających i wykonawców niezbędny do elektronicznej komunikacji w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Ta jak wiadomo będzie obowiązkowa w procedurach tzw. unijnych począwszy już od 18 października br. MiniPortal oraz dostępne na ePUAP formularze umożliwią wykonawcom składanie ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz elektroniczną komunikację.
Niedopuszczalne jest rozszerzanie podstaw wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu określonych w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Wykluczenie z postępowania zamyka wykonawcy drogę do uzyskania zamówienia, wobec czego czynność ta powinna polegać na prostej subsumpcji sytuacji faktycznej do przesłanek określonych w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp (wyrok KIO z 27 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO 1564/18).
Od dnia wejścia w życie przepisów wprowadzających obowiązek elektronicznej komunikacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym wykonawca musi spodziewać się zmiany także reguł wnoszenia wadium, jeżeli wybierze formę inną niż pieniądz (np. gwarancję bankową lub ubezpieczeniową). Przygotuj się na 18 października br. i dowiedz się, jak właściwie procedować w postępowaniach zamówieniowych.
Każdy zamawiający prędzej czy później spotka się z sytuacją, w której złożone oferty będą przekraczały jego zdolności finansowe. Jeśli nie będzie on miał możliwości zdobycia dodatkowych funduszy, to nie pozostanie mu nic innego jak unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. W takim przypadku zamawiający stanie przed dylematem, czy przed unieważnieniem powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty.
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO 1459/18).
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!