Istota aukcji elektronicznej – skorzystaj z 5 wskazówek KIO

Stan prawny na dzień: 30.07.2019
aukcja elektroniczna

Jakiekolwiek trudności natury technicznej powodujące zakłócenie prawidłowego prowadzenia aukcji elektronicznej są wadą postępowania przetargowego i tak zorganizowana aukcja nie może być podstawą udzielenia zamówienia. W rozpoznawanym postępowaniu podczas aukcji wystąpił błąd, w wyniku którego wykonawcy nie otrzymali informacji o zmianie pozycji ich ofert i punktacji najkorzystniejszej oferty. Wykonawcy nie widzieli aktualnej informacji o rankingu ofert a przyczyną tej sytuacji były okoliczności, które leżały wyłącznie po stronie zamawiającego. W związku z tym potwierdził się zarzut naruszenia art. 91c ust. 3 ustawy Pzp poprzez brak przekazywania na bieżąco każdemu wykonawcy informacji o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz punktacji najkorzystniejszej oferty (wyrok KIO z 30 stycznia 2019 r., sygn. akt KIO 2700/18).

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, lecz swoistą „dogrywką elektroniczną”, która następuje po dokonaniu oceny ofert w sytuacjach określonych w art. 91a ust. 1 ustawy Pzp. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności złożonych ofert. W przypadku:

  • procedury otwartej,
  • procedury ograniczonej lub
  • procedury konkurencyjnej  z negocjacjami

zamawiający może postanowić, że udzielenie zamówienia zostanie poprzedzone aukcją elektroniczną, jeżeli można w sposób precyzyjny określić treść dokumentów zamówienia, w szczególności specyfikacji technicznych.

Z treści wyroku można wywieść 5 następujących praktycznych wskazówek dla zamawiającego w zakresie organizowania i prowadzenia aukcji elektronicznych:

  1. Aukcja jest prowadzona za pomocą formularza umieszczonego na stronie WWW, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną. Wykonawcy składają na niej kolejne korzystniejsze postąpienia podlegające automatycznej ocenie i klasyfikacji.

2. Obowiązkiem zamawiającego jest zapewnienie odpowiednio funkcjonującej platformy elektronicznej, z którą wykonawcy drogą teleinformatyczną mogą się połączyć w sposób bezpośredni i składać postąpienia. Zamawiający odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie formularza umieszczonego na stronie.

3. Urządzenia informatyczne powinny samoczynnie (bez faktycznego, fizycznego udziału zamawiającego) szeregować, oceniać i klasyfikować oferty, przeliczając postąpienia na ocenę punktową według sposobu oceny ofert określonego  w zaproszeniu do aukcji.

4. Obowiązkiem występującym po stronie każdego wykonawcy jest zapewnienie odpowiedniego sprzętu komputerowego, jak i sprawnego połączenia internetowego oraz kwalifikowalnego podpisu elektronicznego, a także odświeżanie ekranu za pomocą odpowiedniego przycisku przeglądarki lub po wciśnięciu klawisza „F5” na klawiaturze, w celu zapewnienia aktualności informacji na ekranie. 

5. Zamawiający jest zobowiązany na bieżąco przekazywać każdemu wykonawcy informację o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz o punktacji najkorzystniejszej oferty. Określenie „na bieżąco” oznacza, iż aktualne informacje powinny być dostępne dla każdego wykonawcy, po każdym złożonym postąpieniu, w czasie rzeczywistym. W sytuacji gdy w toku aukcji zostanie złożona oferta korzystniejsza, wykonawcy muszą zostać poinformowani o tym fakcie niezwłocznie po jej złożeniu, aby móc wykonać kolejne postąpienie.

Polecam Ci artykuły o innych trybach udzielania zamówień publicznych i zasadach i prowadzenia:

Źródło: www.uzp.gov.pl

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...