Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Przy dokonywaniu badania i ewentualnej korekty oferty zamawiający może, a w niektórych pozycjach nawet powinien, skorzystać z możliwości poproszenia wykonawcy o wyjaśnienia treści oferty (wyjaśnienie sposobu obliczenia ceny). Musi jednak pamiętać, że nie mogą one służyć jako ukryte narzędzie do zmiany oferty (wyrok z 23 września 2016 r., sygn. akt KIO 1681/16).
Zamawiający, który oczekuje przedstawienia szczegółowej kalkulacji kosztów, powinien wyraźnie wyartykułować swoją wolę, kierując wezwanie do wykonawcy. Ta argumentacja nie przekonała składu orzekającego. Wyjaśnienie wysokości rażąco niskiej ceny powinno być opatrzone dowodami. Może być wielokrotne, pod warunkiem że doprecyzowanie odbywa się w granicach pierwotnego pytania. Sprawdź, co jeszcze wynika ze stanowiska Izby (wyrok KIO z 6 września 2016 r., sygn. akt KIO 1598/16). Omówienie wyroku znajdziesz w dziale Orzecznictwo.
Wyłączenie postępowania spod procedury właściwej dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego stanowi o jego wyjęciu z reżimu ustawowego i poddaniu procedurom o łagodniejszym rygorze. Postępowanie prowadzone na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego uzupełnionego regulaminem wewnętrznym nie może zostać uznane za postępowanie prowadzone w reżimie ustawy Pzp (wyrok z 11 października 2016 r.; sygn. akt KIO 1773/16).
Projekt rozporządzenia uwzględnia przede wszystkim obowiązki statystyczne państw członkowskich Unii Europejskiej wobec Komisji Europejskiej, które w stosunku do dotychczasowych uległy znacznemu rozszerzeniu. Wynika to z postanowień dyrektyw, do których dostosowuje się nowy wzór sprawozdania, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Nowelizacja Pzp i unijne rozporządzenia wymusiły dostosowanie treści aktualnego rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań do nowej siatki pojęciowej oraz zmienionych zasad, w szczególności uwzględniających komunikację elektroniczną. Warto zapoznać się z nowymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie rozporządzenia.
Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię prawną dotyczącą zagadnienia badania ceny oferty pod kątem jej rażącego zaniżenia. Wynikają z niej 4 ważne wnioski.
Wykonawca, który ubiega się o zamówienie publiczne, nadal ma możliwość skorzystania z zasobów innych podmiotów, aby wykazać, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Nowelizacja ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła pewne modyfikacje związane z powoływaniem się na cudzy potencjał. Przeczytaj o najważniejszych z nich.
Wykonawca w formularzu cenowym nie wycenił jednej z pozycji. KIO stwierdziła jednak, że nie w każdym przypadku brak wyceny pozycji świadczy automatycznie o niezgodności oferty z siwz. Należy w tym zakresie wziąć pod uwagę wszystkie dokumenty postępowania (wyrok z 6 lipca 2016 r.; sygn. akt KIO 1062/16).
Na podstawie wewnętrznie sprzecznych zapisów siwz nie można ustalić jednoznacznie rzeczywistej woli zamawiającego. W konsekwencji tego ustalenia należało przyjąć, że wolą zamawiającego było podporządkowanie się przepisom ustawy Pzp i żądanie dokumentów podmiotowych od podmiotów trzecich tylko w sytuacji, gdy będą one brały udział w realizacji części zamówienia (wyrok KIO z 29 czerwca 2016 r.; sygn. akt 1051/16).
Cena zaproponowana w ofercie nie jest rażąco niska, tj. niewiarygodna, nierealistyczna w porównaniu do rynkowych podobnych zamówień i nie można postawić zarzutu, że wskazuje na możliwość realizacji zamówienia poniżej kosztów zakupu i świadczenia dostawy, jeżeli zobrazowane koszty w części poparte dowodami bilansują się z ceną oferty (wyrok z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 1052/16).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!