Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dnia 7 grudnia br. Prezydent podpisał ustawę zmieniającą nowe Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. (Dz.U. poz. 2019) tj. ustawę z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Tym samym modyfikacje w nowej ustawie Pzp zostały przesądzone. Wejdą w życie wraz z nową ustawą Pzp 1 stycznia 2021 r.
Od 1 stycznia 2021 r. zaczynają obowiązywać regulacje nowego Prawa zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019). W postępowaniach na usługi społeczne i inne szczególne usługi zajdzie prawdziwa rewolucja. Aktualne przepisy stanowią, że zamówienia na usługi społeczne o wartościach powyżej 750.000 euro (lub 1 mln euro – w zależności od rodzaju zamawiającego) są realizowane według uproszczonych reguł opisanych w dziale II rozdziale 6 ustawy Pzp „Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi”. Zgodnie z art. 359 nowej ustawy Pzp zamawiający, udzielając zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi w takich progach kwotowych, zastosuje regulacje ustawy właściwe dla zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Będzie musiał przy tym uwzględnić uproszczenia przewidziane w art. 360 nowej ustawy Pzp.
Zmiany w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. (Dz.U. poz. 2019) zostały przyjęte bez poprawek przez Senat. Projekt zmian w ustawie trafił do podpisu Prezydenta. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2021 r. wraz z nową ustawą Pzp.
Trwają prace nad zmianami ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw – w tym przepisów wprowadzających nową ustawę Prawo zamówień publicznych. Projekt zawiera regulację, która przesuwałaby datę wejścia w życie nowej ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019) z 1 stycznia 2021 r. na 1 lipca 2021 r.
Od 1 stycznia 2021 r. wykonawcy i zamawiający będą stosować przepisy nowej ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Już dziś warto przygotować się na wszczęcie pierwszej procedury według nowych regulacji i sporządzić wzory dokumentacji do przeprowadzenia postępowania m.in. nową specyfikację warunków zamówienia (SWZ) oraz formularz badania i oceny ofert.
Zaniechanie odtajnienia i udostępnienia odwołującemu wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez wykonawcę może być objęte zaskarżeniem w postępowaniu odwoławczym w procedurze prowadzonej w progach krajowych (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 sierpnia 2020 sygn. akt KIO 1460/20).
Szacunkowa wartość zamówienia nie obejmuje podatku od towarów i usług i jest ustalana przed wszczęciem postępowania, zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 32 ustawy Pzp. Kwotę tę należy odróżnić od sumy, jaką zamawiający jest zobowiązany podać bezpośrednio przed otwarciem ofert, tj. tej, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 86 ust. 3 ustawy Pzp). Uwzględnia ona podatek od towarów i usług (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 sierpnia 2020 sygn. akt KIO 1401/20).
Sejm uchwalił nowelizację nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r., która wchodzi w życie 1 stycznia 2021 r. Część z nich omawiamy poniżej. Zmianą, która zapewne najbardziej zainteresuje zamawiających, jest rezygnacja z przepisów zobowiązujących do stosowania części ustawowych regulacji przy udzielaniu zamówień bagatelnych o wartościach w przedziale 50.000–130.000 zł. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego przed KIO oraz związane z kontrolą omówimy w Nowościach w kolejnych dniach. Uchwalone przez Sejm nowe przepisy trafiły teraz do prac w Senacie.
Wykazywane w warunku udziału w postępowaniu inwestycje nie muszą być realizowane w ramach pojedynczych umów. Pojęcie inwestycja ma szerszy zakres niż umowa, stąd KIO wyraziła stanowisko wskazujące na to, że jedna inwestycja nie musi być realizowana w ramach jednej umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 sierpnia 2020 r., sygn. akt KIO 1743/20).
Informacja z Krajowego Rejestru Karnego na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21 ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 5 pkt 5, 6 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w progach unijnych sporządzona w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego nie wymaga dodatkowego opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę albo odpowiednio podmiot, na którego zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na zasadach określonych w art. 22a ustawy Pzp lub przez podwykonawcę.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!