Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Mało kto pamięta, że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy broniące zamawiających przed nieuczciwymi praktykami wykonawców. Jednym z najpoważniejszych naruszeń oferentów są tzw. zmowy przetargowe. Grozi za nie do 3 lat pozbawienia wolności a ze strony UOKiK kara do 10% przychodu uzyskanego w roku poprzedzającym jej nałożenie.
Urząd Zamówień Publicznych w swojej opinii prawnej na temat zastrzegania w ofercie tajemnicy przedsiębiorstwa wskazał, że nie wolno utajniać m.in. cen jednostkowych będących podstawą obliczenia ceny oferty na roboty budowlane oraz kosztorysów. W jednym z postępowań wykonawca zastrzegł mimo to tajność sporządzonego przedmiaru robót. Argumentował, że dokument ten zawiera dane, w jaki sposób wykonawca określa (wycenia) koszty wykonania poszczególnych robót, grupuje i dzieli koszty wspólne wykonania robót, kształtuje zysk i jak przypisuje go do poszczególnych elementów wyceny, w jaki sposób i w jakich obszarach minimalizuje koszty oraz jak zamierza zorganizować proces budowlany. Każdy profesjonalnie działający na rynku robót budowlanych wykonawca, na podstawie zapisów siwz, w tym dokumentacji przetargowej, mógł – zdaniem wykonawcy – na podstawie danych zawartych w zastrzeganym kosztorysie – cen jednostkowych, odtworzyć zastosowany przez wykonawcę mechanizm kalkulacji ceny. Sprawdź, czy UZP zgodził się z tą argumentacją w trakcie kontroli postępowania.
Urząd Zamówień Publicznych sporządził przykładowe zapisy siwz w zakresie elektronicznej komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich. Przy tworzeniu wzorcowych postanowień przyjęto założenie, że zamawiający wymaga składania ofert bądź wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w postaci elektronicznej za pomocą dedykowanych formularzy dostępnych na ePUAP oraz udostępnionych na miniPortalu.
Dnia 16 października 2018 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 1986 opublikowano jednolity tekst ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986). Jeśli w dokumentach związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego wskazujesz adres publikacyjny ustawy Pzp, uaktualnij go.
Zasada swobody umów, opisana w art. 3531 Kodeksu cywilnego, doznaje szczególnego ograniczenia na gruncie zamówień publicznych, w ten sposób że zamawiający jest w istocie jednostronnie uprawniony do kształtowania warunków przyszłej umowy. Dzieje się tak m.in. z uwagi na ograniczenie możliwości podjęcia swobodnej decyzji co do wyboru kontrahenta. Niemniej jednak uprawnienie to nie może mieć charakteru absolutnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1266/18).
Artykuł 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp referuje expressis verbis do wprowadzenia w błąd przy przedstawianiu informacji o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Niemniej możliwa jest kwalifikacja tej sytuacji również na gruncie pkt 17. Dotyczy on bowiem przedstawienia informacji wprowadzających w błąd, mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 sierpnia 2018 sygn. akt KIO 1432/18).
Dnia 18 października br. tj. wówczas, gdy weszły w życie przepisy dotyczące elektronizacji postępowań unijnych, zmianie uległy dodatkowo przepisy 3 aktów wykonawczych do ustawy Pzp w zakresie związanym ze stosowaniem elektronicznych form komunikacji w procedurach.
Czy elektronizacja zamówień, która weszła w życie 18 października 2018 r., dotyczy postępowań na zamówienia opublikowane w tym dniu, czy wówczas wszczętych? Jeżeli zamawiający wysłał ogłoszenie do publikacji przed 18 października br., zamieścił ogłoszenie na stronie zamawiającego, ale ogłoszenie nie zostało opublikowane w Dz.Urz. UE przed 18 października br., to zamawiającego obowiązuje pełna elektronizacja?
W Informatorze UZP nr 2/2018 opublikowano opinię prawną pt. „Czy podpis profilem zaufanym e-PUAP może być uznany za równoważny podpisowi kwalifikowanemu (w kontekście składania JEDZa po 18.04.2018 r.)?”. Wynika z niej, że JEDZ podpisany profilem zaufanym jest traktowany jak złożony w niewłaściwej formie.
Począwszy od 18 października br. w postępowaniach równych progom unijnym lub od nich wyższych zamawiający i wykonawcy mogą komunikować się tylko drogą elektroniczną. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie dokumenty składane przez uczestników postępowań powinny być opatrzone bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!