Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający jest uprawniony do ograniczenia wzięcia udziału w postępowaniu tym wykonawcom, którzy posiadają zaległości w zakresie podatków. Chodzi również o te zaległości, które nie zostały potwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 maja 2018 r., sygn. akt KIO 899/18).
Odpowiedzi na pytania udzielane przez zamawiającego stanowią integralną część siwz. Pogląd ten jest ugruntowany w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej i sądów okręgowych, a co za tym idzie, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy, są nimi związani (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 czerwca 2018 r., sygn. akt KIO 929/18).
Uprawnienie zamawiającego do kształtowania opisu przedmiotu zamówienia zgodnie z jego potrzebami nie oznacza prawa do zupełnie dowolnego określenia wymagań. Zamawiający nie powinien obciążać wykonawcy swoimi żądaniami w stopniu wykraczającym ponad uzasadnione potrzeby jednostki zamawiającej.
Dnia 18 października 2018 r. wchodzą w życie przepisy o pełnej elektronizacji postępowań unijnych prowadzonych przez zamawiających innych niż centralni. W tym samym dniu zmieni się także kilka regulacji ustawy Pzp w zakresie kwestii związanych z elektronizacją. Sprawdź, jakie zmiany czekają Cię już wkrótce.
Jeśli przyjęcie oferty naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, w tym bezpieczeństwo podmiotów objętych jednolitym wykazem obiektów, instalacji, urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 5b ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1401), zamawiający ma obowiązek ją odrzucić. Wyjątkiem jest sytuacja, w której bezpieczeństwo lub interes można zagwarantować w inny sposób. Zmiana jest ważna szczególnie dla tych podmiotów zamawiających, które zostały powiadomione, iż w przywołanym jednolitym wykazie ujęto obiekt, którego są właścicielami bądź posiadaczami.
W Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z 20 lipca 2018 r. zmieniającą ustawę – Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z poz. 1603). Stanowi ona m.in., że pełna elektronizacja postępowań: o wartości mniejszej niż progi unijne i jednocześnie prowadzonych przez zamawiających innych niż centralni zostanie przesunięta o ponad rok w stosunku do pierwotnego terminu.
Zamawiający nie powinien stosować sankcji odrzucenia oferty wobec wykonawcy, który nie udzielił mu wyjaśnień treści oferty. Fakt, że wykonawca nie złożył wyjaśnień, oznacza tylko tyle, że zamawiający ocenia jego ofertę, w szczególności pod kątem zgodności jej treści z treścią siwz, wyłącznie na podstawie treści tej oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2018 r., sygn. akt KIO 992/18).
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych każdego roku sporządza dokument podsumowujący działalność Urzędu, funkcjonowanie całego systemu zamówień publicznych oraz obejmujący wnioski i rekomendacje na przyszłość. Dnia 20 lipca br. Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie za 2017 rok.
Urząd Zamówień Publicznych przypomina na swojej stronie WWW, że ustawa Pzp pozwala zamawiającym na stosowanie w umowach płatności częściowych dla wykonawców realizujących zamówienia. Stosując tę konstrukcję, masz szansę poszerzyć grono potencjalnych oferentów. Sprawdź, kiedy możesz skorzystać z tego uprawnienia.
Uczestnik konsorcjum nie ma statusu wykonawcy, a w konsekwencji nie ma prawa do samodzielnego zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 czerwca 2018 r., sygn. akt KIO 1066/18).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!