Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dzisiejszy czas nie jest łatwy zarówno dla nas, jak i dla wielu naszych Klientów. Wszyscy zastanawiamy się czy i jak możemy pomóc. Szczególne wsparcie potrzebne jest teraz służbie zdrowia, która jest na pierwszej linii walki z pandemią.
Dnia 31 marca br. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568). Wprowadza ona m.in. nowe przesłanki zmiany aktualnie realizowanych umów o zamówienia publiczne oraz reguluje zasady wnoszenia odwołań i prowadzenia kontroli uprzednich w czasie pandemii.
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swoich stronach WWW, iż kancelaria Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowej Izby Odwoławczej (piętro IV, pok. 504) funkcjonuje w trybie ograniczonego bezpośredniego kontaktu z interesantami.
Na stronie WWW UZP czytamy: „W obecnej sytuacji zagrożenia epidemicznego Urząd Zamówień Publicznych zachęca zamawiających do komunikowania się z wykonawcami za pomocą środków komunikacji elektronicznej również w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej progów unijnych”. Sprawdź, o czym należy pamiętać, dopuszczając elektroniczną postać porozumiewania się podczas procedury zamówieniowej.
W sytuacji zagrożenia epidemicznego wszystkie instytucje wydające zaświadczenia potrzebne w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych tj. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, urzędy skarbowe oraz Krajowy Rejestr Karny ogłosiły zamknięcie swoich placówek do odwołania. Co należy zrobić w sytuacji, gdy jedno z aktualnych zaświadczeń (KRK) akurat traci ważność i nie ma możliwości zdobycia nowego dokumentu „od ręki”? Przetarg jest w toku.
Czy zakup ciepłych posiłków dla osób samotnych objętych kwarantanną może być dokonany aktualnie przez jednostkę budżetową gminy – tj. gminny ośrodek pomocy społecznej – bez stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych? Obowiązek dostawy posiłków został nałożony na ośrodki pomocy społecznej ustawą.
OGŁOSZENIE PŁATNE
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób. W odniesieniu do zamówień typu in-house należy mieć jednak na uwadze okoliczność, że z samego faktu ich udzielania nie należy automatycznie wywodzić istnienia stosunku (prawnego lub faktycznego) między wykonawcą a osobami wykonującymi czynności w postępowaniu, który mógłby budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób. Dopiero ocena okoliczności konkretnego przypadku może być podstawą ich wyłączenia z procedury. Takie wnioski płyną z opinii prawnej UZP pt. „Stosowanie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w zamówieniach typu in-house” opublikowanej w Informatorze UZP Nr 4/2019.
Czy w związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną można zawrzeć aneks do umowy o zamówienie publiczne na podstawie art. 6 specustawy (bez stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych), rozszerzający jej zakres o usługę sprzątania budynku przygotowanego na ewentualną obecność osób objętych kwarantanną?
Co zrobić w sytuacji, w której wykonawca z uwagi na pandemię koronawirusa informuje zamawiającego, że nie będzie mógł zrealizować zamówienia w zadeklarowanym czasie i prosi o jego wydłużenie? Postępowanie jest w toku, umowa nie została jeszcze podpisana. Czy należy unieważnić postępowanie? Przeczytaj co na ten temat mówią eksperci.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!