Zawarcie umowy z wykonawcą

Zmiana formy prawnej wykonawcy po zawarciu umowy w sprawie zamówienia

Pytanie:

Pytanie na okoliczność zmiany formy prawnej wykonawcy po zawarciu umowy o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający 16 maja 2023 r. zawarł umowę z wykonawcami wspólnie ubiegającymi się o udzielenie zamówienia (Konsorcjum), tj.:

1)     J.M. – właścicielem „E…” J.M. (lider) i

2)     S.S. – właścicielem „P…” S.S. (partner).

W imieniu konsorcjum umowę zawarł J.M. właściciel E jako lider i pełnomocnik. W dniu 30.08.br. lider poinformował, że od 23.08.2023 r. jego firma uległa przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Obecnie działa pod firmą: „E…” J.M. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Czy w tej sytuacji – zmiany przez lidera formy prawnej z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę z o.o.:

1)     należy aneksować umowę zawartą 16.05.br. i podać obecną nazwę tego wykonawcy,

2)     ubezpieczeniowa gwarancja należytego wykonania umowy wymaga zmiany? W gwarancji jest mowa, że wystawiona na wniosek J.M. „E…” J.M. – członka i lidera konsorcjum w składzie (…). W gwarancji wśród przypadków wyłączenia odpowiedzialności gwaranta jak i wśród przypadków wygaśnięcia gwarancji nie ma takiej sytuacji. Jest jedynie odrębny zapis, że prawa z gwarancji nie mogą być przedmiotem przelewu bez uprzedniej pisemnej zgody gwaranta, pod rygorem nieważności.

Przetargi dla wykonawców – podstawy

Niezbędnik wykonawcy – jak wystartować w przetargu publicznym?

Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP). Mimo pewnych barier, takich jak biurokracja, sektor zamówień publicznych jest dla firm szansą na zdobycie nowych zleceń. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których pozyskanie rzetelnego zleceniodawcy komercyjnego staje się coraz trudniejsze. Prowadzisz firmę i szukasz sprawdzonych i rzetelnych klientów? Weź udział w przetargu.

Czy szczegółowe wymogi związane z ubezpieczeniem wykonawcy wolno sprawdzić dopiero przed zawarciem umowy?

Pytanie:

W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących sytuacji ekonomicznej lub finansowej zamawiający może żądać, w szczególności, podmiotowych środków dowodowych – dokumentu potwierdzającego , że wykonawca jest ubezpieczony od OC w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia ze wskazaniem sumy gwarancyjnej.

Czy takie żądanie wolno potraktować nie jako warunek udziału w postępowaniu, ale wymóg przed podpisaniem umowy? Wówczas do kontraktu wprowadzilibyśmy np. zapis:

„Ubezpieczenie wykonawcy:

1)      wykonawca zobowiązuje się zawrzeć na czas obowiązywania umowy nie później niż do dnia poprzedzającego dzień, w którym ma nastąpić przekazanie terenu budowy, umowę lub umowy ubezpieczenia od wszelkiego ryzyka i odpowiedzialności związanej z realizacją umowy, oraz do terminowego opłacania należnych składek ubezpieczeniowych, w zakresie:

a)      od ryzyka budowlanych (np. CAR, EAR lub CWAR) z sumą ubezpieczenia nie niższą niż cena ofertowa brutto,

b)      od odpowiedzialności cywilnej (OC) wykonawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, obejmujące swym zakresem co najmniej szkody poniesione przez osoby trzecie w wyniku śmierci, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia (szkoda osobowa) lub w wyniku utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia własnego bądź osób trzecich, a także szkody spowodowane błędami (szkoda rzeczowa), powstałe w związku z wykonywaniem robót budowlanych i innych prac objętych przedmiotem umowy, na kwotę ubezpieczenia nie niższą niż 1.000.000 zł,

c)      ubezpieczenia kadry, pracowników wykonawcy oraz każdego podwykonawcy (dalszego podwykonawcy), a także wszelkich innych osób realizujących w imieniu wykonawcy lub podwykonawcy roboty budowlane;

2) umowy ubezpieczenia, o których mowa w pkt 1, muszą zapewniać wypłatę odszkodowania płatnego w złotych polskich, bez ograniczeń;

3) koszt umowy, lub umów, o których mowa w pkt 1, w szczególności składki ubezpieczeniowe, w całości pokrywa wykonawca;

4) wykonawca przedłoży zamawiającemu dokumenty potwierdzające zawarcie umowy ubezpieczenia, w tym w szczególności kopię umowy i polisy ubezpieczenia, nie później niż do dnia przekazania terenu budowy. W przypadku uchybienia przedmiotowemu obowiązkowi zamawiający ma prawo wstrzymać się z przekazaniem terenu budowy do czasu ich przedłożenia, co nie wstrzymuje biegu terminów umownych w zakresie realizacji umowy przez wykonawcę;

5) w razie wydłużenia czasu realizacji umowy, wykonawca zobowiązuje się przedłużyć ubezpieczenie na zasadach określonych w pkt 1–4, przedstawiając zamawiającemu dokumenty potwierdzające zawarcie umowy ubezpieczenia, w tym w szczególności kopię umowy i polisy ubezpieczenia, na co najmniej miesiąc przed wygaśnięciem poprzedniej umowy ubezpieczenia.

W przypadku nieprzedłużenia ubezpieczenia, przedłużenia go niezgodnie z zasadami określonymi w pkt 1–4 lub nieprzedłożenia przez wykonawcę dokumentu ubezpieczenia w terminie, o którym mowa w pkt 4, zamawiający w imieniu i na rzecz wykonawcy na jego koszt dokona stosownego ubezpieczenia w zakresie określonym w pkt 1–4 i poniesiony koszt potrąci z należności wynikających z najbliższej faktury wystawionej przez wykonawcę”.

Sposoby na to, jak kontrolować liczbę wykonawców, z którymi podpiszesz umowę

Pytanie:

Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, zamierza ogłosić postępowanie na usługi społeczne – asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. Szacowana wartość zamówienia to ok. 400.000 zł. W ramach postępowania ma zostać pozyskanych 12 asystentów na umowę zlecenia na 12 miesięcy. Finansowanie nastąpi z dotacji rządowej. Z uwagi na fakt, że MOPS jest w małym mieście (ok. 13 000 mieszkańców), w zasadzie nie będzie możliwe uzyskanie jednej oferty od jednego wykonawcy, bo po prostu takie podmioty u nas nie działają. Prawdopodobnie będą to pojedyncze osoby i trudno przewidzieć, ile dokładnie. W związku z tym, jeśli w postępowaniu oferty złoży 12 lub mniej wykonawców, to MOPS, o ile spełnią oni minimalne wymogi, chce ich wszystkich zatrudnić. Jeśli do przetargu przystąpi więcej niż 12 osób, wówczas chcemy przyznać im punkty w określonych kryteriach i na tej podstawie dokonać wyboru.

Czy w przypadku usług społecznych nowa ustawa Pzp dopuszcza, aby przyjąć w SWZ następujące założenia:

  • jeśli osób będzie 12 lub mniej (niezależnie od liczby ofert), to zamawiający wybierze wszystkie oferty i zawrze umowy, jeśli tylko spełnią minimalne wymogi,
  • jeśli z ofert będzie wynikać, że osób – asystentów będzie więcej niż 12, to wówczas decydować będzie liczba punktów zgodna z kryteriami oceny oferty.

Czy jest jakaś inna możliwość działania, tak aby umowy zawrzeć z jak największą liczbą  asystentów, maksymalnie 12?

konsorcjum wykonawcą zadania

Konsorcjum wykonawcą – pełnomocnictwo, zmiany w składzie, niedozwolone praktyki (cz. I)

Wykonawca, który nie dysponuje wymaganym przez zamawiającego w siwz potencjałem, nie jest z góry na przegranej pozycji. Prawo zamówień publicznych podpowiada mu co najmniej 3 rozwiązania, jak w takiej sytuacji zdobyć niezbędne zasoby w celu skutecznego złożenia oferty. Wśród nich jest korzystanie z pomocy podwykonawców, powołanie się na zasoby innego podmiotu oraz zawiązanie konsorcjum. O tej ostatniej metodzie piszemy  szczegółowo w cyklu trzech kolejnych artykułów.

Ważne w artykule:

  1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia zwykle przybiera postać konsorcjum lub spółki cywilnej, z tym że przepisy ustawy Pzp nie narzucają na żadnym etapie postępowania formy prawnej, jaką powinni przyjąć wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie publiczne.
  2. Zakazane jest „sztuczne” zawiązywanie konsorcjów w celu obejścia obowiązywania przepisów lub w sposób, który stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Konsekwencją takiego działania wykonawców może być odrzucenie złożonej przez nich oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
  3. Wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia mają obowiązek ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu, albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brak jest jednak ustawowo określonej sankcji za niedopełnienie tego obowiązku.
  4. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dany podmiot może pojawić się tylko raz jako wykonawca, niezależnie od tego czy występuje samodzielnie, czy jako jeden z wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia w ramach tzw. konsorcjum. Konsekwencją złożenia większej liczby ofert przez jednego wykonawcę jest konieczność ich odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp.