Zawarcie umowy z wykonawcą

Sposoby na to, jak kontrolować liczbę wykonawców, z którymi podpiszesz umowę

Pytanie:

Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, zamierza ogłosić postępowanie na usługi społeczne – asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. Szacowana wartość zamówienia to ok. 400.000 zł. W ramach postępowania ma zostać pozyskanych 12 asystentów na umowę zlecenia na 12 miesięcy. Finansowanie nastąpi z dotacji rządowej. Z uwagi na fakt, że MOPS jest w małym mieście (ok. 13 000 mieszkańców), w zasadzie nie będzie możliwe uzyskanie jednej oferty od jednego wykonawcy, bo po prostu takie podmioty u nas nie działają. Prawdopodobnie będą to pojedyncze osoby i trudno przewidzieć, ile dokładnie. W związku z tym, jeśli w postępowaniu oferty złoży 12 lub mniej wykonawców, to MOPS, o ile spełnią oni minimalne wymogi, chce ich wszystkich zatrudnić. Jeśli do przetargu przystąpi więcej niż 12 osób, wówczas chcemy przyznać im punkty w określonych kryteriach i na tej podstawie dokonać wyboru.

Czy w przypadku usług społecznych nowa ustawa Pzp dopuszcza, aby przyjąć w SWZ następujące założenia:

  • jeśli osób będzie 12 lub mniej (niezależnie od liczby ofert), to zamawiający wybierze wszystkie oferty i zawrze umowy, jeśli tylko spełnią minimalne wymogi,
  • jeśli z ofert będzie wynikać, że osób – asystentów będzie więcej niż 12, to wówczas decydować będzie liczba punktów zgodna z kryteriami oceny oferty.

Czy jest jakaś inna możliwość działania, tak aby umowy zawrzeć z jak największą liczbą  asystentów, maksymalnie 12?

konsorcjum wykonawcą zadania

Konsorcjum wykonawcą – pełnomocnictwo, zmiany w składzie, niedozwolone praktyki (cz. I)

Wykonawca, który nie dysponuje wymaganym przez zamawiającego w siwz potencjałem, nie jest z góry na przegranej pozycji. Prawo zamówień publicznych podpowiada mu co najmniej 3 rozwiązania, jak w takiej sytuacji zdobyć niezbędne zasoby w celu skutecznego złożenia oferty. Wśród nich jest korzystanie z pomocy podwykonawców, powołanie się na zasoby innego podmiotu oraz zawiązanie konsorcjum. O tej ostatniej metodzie piszemy  szczegółowo w cyklu trzech kolejnych artykułów.

Ważne w artykule:

  1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia zwykle przybiera postać konsorcjum lub spółki cywilnej, z tym że przepisy ustawy Pzp nie narzucają na żadnym etapie postępowania formy prawnej, jaką powinni przyjąć wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie publiczne.
  2. Zakazane jest „sztuczne” zawiązywanie konsorcjów w celu obejścia obowiązywania przepisów lub w sposób, który stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Konsekwencją takiego działania wykonawców może być odrzucenie złożonej przez nich oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
  3. Wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia mają obowiązek ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu, albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brak jest jednak ustawowo określonej sankcji za niedopełnienie tego obowiązku.
  4. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dany podmiot może pojawić się tylko raz jako wykonawca, niezależnie od tego czy występuje samodzielnie, czy jako jeden z wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia w ramach tzw. konsorcjum. Konsekwencją złożenia większej liczby ofert przez jednego wykonawcę jest konieczność ich odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp.