Czy żądać osobnych oświadczeń wykonawcy o aktualności informacji z JEDZ i oświadczenia o art. 5k rozporządzenia 833/2014?

Stan prawny na dzień: 06.06.2025
Osobne oświadczenia o aktualności – JEDZ i art. 5k|PortalZP

Czy zamawiający powinien żądać dwóch odrębnych oświadczeń o aktualności – jednego dla JEDZ, drugiego dla oświadczenia z art. 5k rozporządzenia 833/2014 oraz art. 7 ustawy sankcyjnej z 13 kwietnia 2022 r.? Wyjaśniamy praktykę zgodną z przepisami.

W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy składają oświadczenia dotyczące braku podstaw do wykluczenia – w postępowaniach unijnych w formie JEDZ – zgodnie z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp. W celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający zobowiązany jest żądać też m.in. dokumentu określonego w § 2 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych. Chodzi o oświadczenie wykonawcy o aktualności informacji zawartych w JEDZ w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania.

W praktyce pojawia się pytanie, czy zamawiający powinien żądać osobnego oświadczenia o aktualności również w odniesieniu do oświadczenia składanego na podstawie art. 5k rozporządzenia 833/2014 oraz art. 7 ustawy sankcyjnej (z 13 kwietnia 2022 r.) obok standardowego potwierdzenia dla JEDZ.

Stanowisko UZP i praktyka rynkowa dotycząca treści oświadczeń

Urząd Zamówień Publicznych wskazuje, że informacje o podstawach wykluczenia z art. 7 ustawy sankcyjnej mogą być wpisane do JEDZ w części III – podstawy wykluczenia, sekcji D – Inne podstawy wykluczenia. Jednak już przesłanki z art. 5k rozporządzenia unijnego należy wykazać odrębnym dokumentem.

W konsekwencji, skoro JEDZ i oświadczenie z art. 5k funkcjonują rozłącznie, to także aktualność każdego z tych dokumentów powinna być osobno potwierdzona przez wykonawcę.

Odrębne podstawy – odrębne oświadczenia o aktualności

Zamawiający postępuje prawidłowo, żądając dwóch odrębnych oświadczeń o aktualności:

  • jednego dla informacji zawartych w JEDZ (w tym art. 7 ustawy sankcyjnej),
  • drugiego dla oświadczenia o braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 5k rozporządzenia 833/2014.

Taka praktyka zapewnia zgodność z przepisami oraz transparentność postępowania przetargowego.

Autor:

Maria Smolczewska

Maria Smolczewska

Maria Smolczewska

Radca prawny, praktyk w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców, z bogatym doświadczeniem w obszarze problematyki zamówień publicznych, doradza zarówno zamawiającym jak i wykonawcom