zamówienie

Użycie znaków towarowych w przetargu na budowę przyłącza cieplnego

Pytanie:

Prowadzę przetarg na budowę przyłącza cieplnego. W dokumentacji projektowej, na podstawie której ogłoszono przetarg, są załączone wytyczne do projektowania sieci i węzłów cieplnych oraz instalacji wewnętrznej c.o. i c.w.u na terenie miasta (część instalacyjna). Dokument wystawił lokalny MPEC. Mówią one o konkretnej technologii 3 firm, jakie można zastosować (Logstor, Finpol, Start Pipe). Zastosowanie tej technologii jest warunkiem późniejszego przejęcia przez MPEC od zamawiającego nowo wybudowanego przyłącza do eksploatacji.

Jeden z wykonawców poprosił w czasie przetargu o zgodę na dopuszczenie do stosowania systemu rur preizolowanych innych producentów niż ci z wytycznych MPEC. Argumentował, że wskazanie konkretnych producentów materiałów w postaci rur preizolowanych może naruszać zasadę konkurencyjności, a nie ma uzasadnienia w potrzebach zamawiającego. Budowa sieci preizolowanej może bowiem nastąpić przy zastosowaniu rur preizolowanych innych niż sugerowane, bez uszczerbku dla jakości sieci. Zamawiający chce pozostać przy pierwotnych założeniach zapisanych w wytycznych MPEC. Czy zarzut naruszenia zasady konkurencyjności znajdzie tutaj zastosowanie? Zamawiający nie ma wpływu na wytyczne lokalnego MPEC a chce w przyszłości przekazać przyłącze tej instytucji. MPEC podtrzymuje swoje stanowisko co do wytycznych w zakresie projektowania.

Jak zlecić zamówienie częściowe, które pozostało jako nieudzielone z zeszłego roku?

Pytanie:

Nasze pytanie dotyczy zamówienia na usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. W 2021 roku musimy realizować aż 3 umowy na tę usługę:

1)      tylko na jeden miesiąc tj. styczeń 2021 roku o wartości ok. 100 tys. złotych (zamówienie wszczęte w grudniu 2020 roku na podstawie art. 6a starej ustawy Pzp – na skutek niezłożenia oferty w przetargu zabrakło jednego miesiąca na drugą procedurę,

2)      główne zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych o wartości ok. 2 mln. złotych – procedura unijna wszczęta w 2020 roku według starych przepisów, umowa została podpisana w styczniu 2021 roku,

3)      procedura odbioru i zagospodarowania odpadów z nieruchomości niezamieszkałych będących własnością gminy (wartość ok. 40 tys. złotych).

Wszystkie powyższe zamówienia były planowane i szacowane w ubiegłym roku. I tu pojawia się problem – nie wiemy, co począć z tym ostatnim zamówieniem. Jeśli ogłosimy zbiurokratyzowany przetarg unijny na tak skromną wartość, możemy nie otrzymać żadnej oferty. Zakładamy, że starych przepisów, w tym art. 6a ustawy Pzp, nie da się już zastosować, bo postępowanie nie jest wszczęte w ubiegłym roku. Nie wiemy, czy można zastosować to samo rozwiązanie z nowej ustawy Pzp tj. jej art. 30 ust. 4, bo dwa pierwsze postępowania są wszczęte zgodnie z regułami starej ustawy Pzp.