zamówienie

Platforma e-zamówienia

Platforma e-Zamówienia – instrukcja użytkowania funkcjonalności dla zamawiających i wykonawców

W tym artykule
  • Platforma e-Zamówienia Urzędu Zamówień Publicznych to ogólnodostępne bezpłatne narzędzie dla zamawiających jak i wykonawców, które umożliwia pełne przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia, począwszy od składania ofert i wniosków, poprzez ich ocenę i wybór wykonawcy.
  • Nawet jeśli zamawiający nie zdecyduje się korzystać z tego rozwiązania systemowego (bo np. wykupił dostęp do platformy komercyjnej), zawsze ma obowiązek zarejestrować postępowanie, które prowadzi w zgodzie z Pzp. Umożliwi mu to to przesłanie ogłoszeń do BZP (a w przyszłości także do Dz.Urz. UE) oraz poinformowanie prezesa UZP o otrzymanych w procedurze ofertach i wnioskach.
  • Celem korzystania z platformy e-Zamówienia należy zarejestrować konto podmiotu zamawiającego bądź wykonawcy. Proces rejestracji opisaliśmy szczegółowo w artykule: Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji. Dodatkowo należy pamiętać, że użytkownikom przypisane są różne uprawnienia. Jest to szczególnie widoczne w przypadku publikacji ogłoszeń, gdzie istnieją aż 3 role, które można przydzielić podmiotom np. uprawnienia do zatwierdzania ogłoszeń, do publikacji ogłoszeń oraz ich zmiany i aktualizacji. 
  • Platforma e-Zamówienia umożliwia publikację obowiązkowego dla części zamawiających planu postepowań z art. 23 ustawy Pzp oraz jego aktualizację.
  • Ogłoszenia unijne publikowane w Dz.Urz. UE należy obecnie publikować poprzez ENotices 2. Wynika to z faktu, że platforma e-Zamówienia nie została dostosowana do nowych formularzy ogłoszeń, które obowiązują od 25 października 2023 r. 
  • Jeżeli zamawiający udostępnił na platformie interaktywny formularz oferty, wykonawca może go wypełnić na platformie. Po zatwierdzeniu wypełnionych plików system automatycznie szyfruje, pakuje i składa je na platformie. Można wtedy pobrać tzw. Elektroniczne Potwierdzenie Przyjęcia (EPP) i Elektroniczne Potwierdzenie Otrzymania (EPO).
  • Rekomendowanym podpisem wypełnionego formularza oferty jest podpis wewnętrzny. Załączniki do oferty można podpisać podpisem zewnętrznym lub wewnętrznym.
  Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji

Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji

W tym artykule
  • Obecnie istnieje możliwość przeprowadzenia pełnego postępowania na platformie e-Zamówienia. Prace nad systemem zostały ukończone, a platforma w pełni oddana do użytku zamawiającym i wykonawcom.
  • Istnieje wiele przydatnych modułów platformy e-zamówienia, z których można korzystać w trakcie postępowania, np. moduł ofert i wniosków, moduł monitorowania i analiz, w którym zamawiający ma możliwość sporządzenia wielu przydatnych raportów. Z poziomu platformy e-zamówienia można także wysyłać ogłoszenia unijne.
  • Aby zarejestrować się na platformie, potrzebny jest dostęp do Biuletynu Zamówień Publicznych. W tym celu należy posiadać login i hasło użytkownika wygenerowane po 1 stycznia 2021 roku.
  • Warto zawczasu upewnić się w swoim dziale IT, że serwer pocztowy jest poprawnie skonfigurowany i przyjmuje e-maile wysyłane przez platformę e-Zamówienia. Adres serwera pocztowego wysyłającego wiadomości z platformy e-Zamówienia to 96.37.50.20, domena ezamowienia.gov.pl. Niektóre serwery pocztowe wykrywają ten adres jako dynamiczny adres IP i odrzucają przychodzące z niego maile.
  • W toku rejestracji konta podmiotu wskazuje się Supervisora, który jest następnie administratorem dla danego podmiotu, ma dostęp do jego konta i może nim zarządzać.

Co w sytuacji, gdy zamawiający wskazuje błędną stawkę VAT w dokumentach zamówienia?

Pytanie:

Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawę sprzętu komputerowego (25 pozycji). Ofertę należy złożyć dla wszystkich pozycji (zamówienie nie jest podzielone na części). Zgodnie z prawem jest możliwość stosowania stawki VAT 0% na część sprzętu komputerowego tj. zgodnie z załącznikiem nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Stawką 0% na podstawie art. 83. ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT opodatkowana jest dostawa jednostek centralnych komputerów, serwerów, monitorów, zestawów komputerów stacjonarnych, drukarek, skanerów, urządzeń komputerowych do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących), urządzeń do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zamawiający w SWZ dokonał zapisu: „Dla celów porównania, oceny i wyboru oferty wykonawca w formularzu ofertowym zastosuje stawkę VAT w wysokości 23 %”. W otrzymanej ofercie od wykonawcy w formularzu ofertowym wartość brutto podana jest w taki sposób, że 20 pozycji zawiera stawkę 23% VAT, a 5 pozycji zawiera stawkę 0% (wynika to załączonego formularza asortymentowo-cenowego). Czy powinniśmy odrzucić tę ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, ponieważ jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia? Czy może potraktować to jako omyłkę? Poza tym w SWZ zamawiający wskazał: „W stosunku do dostawy: Pozycja 1: Jednostka centralna komputera stacjonarnego + monitor Pozycja 3: Serwer do przechowywania danych Pozycja 7: Przełącznik sieciowy 8- portowy, zamawiający wystąpi do ministra nauki i szkolnictwa wyższego (organu nadzorującego) o potwierdzenie zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uprawniające do zastosowania stawki VAT 0%. Czyli 0 stawkę VAT można zastosować zgodnie z powyższym tylko do tych trzech pozycji. Natomiast wykonawca zastosował ją także dla dwóch innych tj. urządzeń wielofunkcyjnych co jest niezgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Dla tych pozycji wykonawca powinien zastosować stawkę 23%. Czy oferta może podlegać także odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp?

Wykonawca w formularzu asortymentowo-cenowym wpisał inne modele oferowanego asortymentu niż w przedmiotowym środku dowodowym, jakim jest w tym przypadku formularz „Parametry techniczne oferowanego przedmiotu zamówienia”. Czy powinniśmy wezwać do złożenia wyjaśnień, który produkt zamawiający ma brać pod uwagę – z formularza asortymentowo-cenowego czy przedmiotowego środka dowodowego? W formularzu asortymentowo-cenowym jedna z pozycji nie spełnia naszych wymagań, a zaoferowany produkt w formularzu „Parametry techniczne oferowanego urządzenia” dla tej samej pozycji spełnia.

Przedmiotowe środki dowodowe w nowym Pzp

Przedmiotowe środki dowodowe w nowym Prawie zamówień publicznych – rodzaje, reguły składania

Nowe Pzp w 2021 roku wprowadziło pojęcie przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych. Są to środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia z postępowania i warunków udziału w postępowaniu oraz za pomocą których zamawiający może sprawdzić wymogi dotyczące oferowanego przedmiotu zamówienia. Przedmiotowe środki dowodowe są o tyle szczególnymi dokumentami, iż wykonawca w razie dotyczących  ich błędów i braków nie zawsze będzie miał możliwość wyjaśnienia oraz uzupełnienia. Dlatego tak ważne jest, aby mieć pewność, w jakiej formie i w jakich terminach złożyć tego typu dokumenty i inne środki. W artykule piszemy m.in. o tym, jakie są przykładowe przedmiotowe środki dowodowe, jak brzmią wymogi SWZ z nimi związane oraz w jakiej formie i kiedy je złożyć.

W tym artykule
  • Przykłady przedmiotowych środków dowodowych to m.in. etykiety, certyfikaty wydawane przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, próbki, opisy, fotografie, plany, projekty, rysunki, modele, wzory.
  • Przykładowe rodzaje przedmiotowych środków dowodowych wynikają z ustawy Prawo zamówień publicznych. Rozporządzenie ministra rozwoju, pracy i technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. poz. 2415) nie normuje kwestii związanych z przedmiotowymi środkami dowodowymi.
  • Przedmiotowe środki dowodowe to dokumenty, oświadczenia i inne środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług i robót budowlanych z wymaganiami zamawiającego.
  • Zamawiający może żądać od wykonawców tylko takich przedmiotowych środków dowodowych, które są mu niezbędne, aby przeprowadzić postępowanie. Odpowiednie przedmiotowe środki dowodowe muszą się wiązać z przedmiotem zamówienia i być w stosunku do niego proporcjonalne.
  • Organizator przetargu ma obowiązek zaakceptować równoważne przedmiotowe środki dowodowe do tych, których wprost wymaga w postępowaniu. Zamawiający powinien wspomnieć, że akceptuje inne odpowiednie przedmiotowe środki a także wskazać, czym będzie się kierować, oceniając ich równoważność.
  • Zamawiający będzie mógł żądać uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, tylko wtedy gdy przewidzi taką możliwość w dokumentach zamówienia. Szczegóły w zakresie uzupełnienia i wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych omówimy w kolejnym Top temacie.

Być może zainteresują Cię także opracowania i wzory dokumentów związane z przedmiotowymi środkami dowodowymi: