zamówienie

Wymiana pieców CO i pomp ciepła – jak zakwalifikować zamówienie?

Pytanie:

Gmina realizuje projekt pn.: „Ograniczenie niskiej emisji poprzez wymianę pieców wśród mieszkańców gminy” o wartości szacunkowej ponad 1,7 mln zł netto. Przedmiotem zamówienia jest wymiana istniejących pieców CO na piece gazowe, opalane pelet, oraz pompy ciepła z wymiennikiem gruntowym. W przypadku wykonywania instalacji pomp ciepła konieczne będą odwierty w ziemi o głębokości około 100 m wymagające opracowania projektów prac geologicznych. Montaż pieców gazowych wymaga zainstalowania zbiorników zewnętrznych na gaz oraz przyłącza gazowego od tego zbiornika do kotłowni, gdzie będzie zainstalowany piec. Wymiana źródeł ciepła będzie wymagała ich podłączenia do istniejących instalacji centralnego ogrzewania. W postępowaniu będzie dopuszczone składanie ofert częściowych. Największą wartość w przedmiotowym postępowaniu stanowią materiały i urządzenia. Opis przedmiotu zamówienia stanowi program funkcjonalno-użytkowy, a więc przedmiotem zamówienia będzie zaprojektowanie i wykonanie wymiany pieców na inne ekologiczne źródła ogrzewania. Do jakiej kategorii należy zaliczyć przedmiotowe postępowanie – dostaw, usług czy robót budowlanych? Od zaliczenia do danej kategorii będzie zależało, jaką procedurę zastosujemy, powyżej progów unijnych w przypadku zaliczenia do kategorii dostaw czy usług, lub poniżej – w przypadku potraktowania jako roboty budowlane.

Czy zamawiający ma prawo odmówić wglądu do umowy w sprawie zamówienia zawartej z innym wykonawcą?

Pytanie:

Firma organizująca przetarg odmówiła nam oficjalnie (mailowo) udostępnienia umowy w odpowiedzi na nasze zapytanie. Złożyliśmy ofertę, przetarg został rozstrzygnięty. Wygrał inny wykonawca, jednak mamy zastrzeżenia co do spełniania przez niego wymaganych kryteriów. Czy nieudostępnienie umowy daje nam podstawy do wystąpienia z żądaniem unieważnienia przetargu?

W opisanym przypadku należy rozważyć, czy wystąpiła przesłanka unieważnienia postępowania określona w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp oraz czy wykonawca ma jeszcze czas na złożenie w terminie odwołania na zaniechanie zamawiającego. W przypadku kiedy wskazana przesłanka nie będzie miała zastosowania lub termin na wniesienie odwołania upłynął, warto rozważyć zasadność wniesienia odwołania na dokonany przez zamawiającego wybór oferty, która w ocenie wykonawcy powinna podlegać odrzuceniu.

Zamawiający ma obowiązek, a co za tym idzie również prawo, unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jedynie w przypadku wystąpienia jednej z obligatoryjnych przesłanek o charakterze zamkniętym wymienionych enumeratywnie w art. 93 ustawy Pzp.

Wskazane przesłanki należy interpretować ściśle, zamawiający nie posiada tutaj żadnej swobody. W związku z powyższym również wykonawca może złożyć odwołanie na zaniechanie unieważnienia postępowania wyłącznie w przypadku stwierdzenia wystąpienia jednej z przesłanek wskazanych w art. 93 ustawy Pzp.

Zamawiający musi określić gwarantowaną ilość zamówienia, jaką zrealizuje

Pytanie:

Załóżmy, że przedmiot zamówienia rozliczamy na podstawie cen jednostkowych np. tona, kilometr, godzina − nie znając dokładnie wielkości całego zamówienia a szacując i określając w ofercie przewidywaną (zakładaną) ilość szacunkową. Wymagamy, by wykonawca wycenił cenę jednostkową a następnie mnożymy ją przez zakładaną przez nas ilość. Taką kwotę chcemy później wpisać do umowy, ale rozliczać się przy tym jednostkowo według faktycznych ilości. Wobec tego nie przewidując prawa opcji (gdyż nie znamy gwarantowanej ilości minimalnej i maksymalnej a jedynie zakładamy szacunek ilościowy określony wcześniej w formularzu ofertowym), podpisujemy umowę do wartości zabezpieczonych środków w budżecie, po przekroczeniu której umowa ulega rozwiązaniu. Czy możemy ewentualnie zastrzec w umowie, że ilości mogą ulec zmniejszeniu lub zwiększeniu np. ze względu na faktyczne potrzeby i zabezpieczenie środków w budżecie? Czy umowa musi zwierać łączną cenę zobowiązania czy też może opierać się na cenie jednostkowej? Podsumowując − zamawiający nie przewiduje prawa opcji, czy też umowy ramowej, nie zna dokładnie ilości, której będzie potrzebować w trakcie realizacji zamówienia, przewiduje ją tylko w ofercie zgodnie ze swoim szacunkiem określonym z należytą starannością. Co należy w tej sytuacji wpisać w umowie i jakie trzeba przewidzieć zmiany, aby nie naruszyć zasady uczciwej konkurencji i ewentualnie dyscypliny finansów publicznych?

współpraca firm przy zamówieniu

Wspólne udzielanie zamówień – warunki i zasady (cz. II)

W pierwszej części opracowania omawialiśmy sytuacje niejako przymusowej współpracy kilku zamawiających przy udzielaniu zamówień publicznych (Pomocnicze działania zakupowe, współpraca z centralnym zamawiającym – ułatwienia w uzyskiwaniu zamówień, cz. I). Natomiast w tej części artykułu znajdziesz opis możliwości wspólnego działania dla zamawiających, którzy mają prawo podjąć suwerenną decyzję o nawiązaniu współpracy w celu wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Daje im ją regulacja wynikająca z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp. Sprawdź, jak regulować wspólne zlecanie zamówień, jakie reguły nim rządzą i co można zyskać, decydując się na wspólne działania.

W artykule:

  1. Zamawiający mogą skorzystać z dyspozycji art. 16 ust. 1 ustawy Pzp w każdym przypadku, jeżeli uznają to za uzasadnione, i na podstawie zawartego między sobą porozumienia przeprowadzić wspólnie postępowanie i udzielić wspólnie zamówienia.
  2. Przystąpienie do grupy kapitałowej wiąże się z możliwością osiągnięcia ekonomicznych korzyści, które mogą dotyczyć zarówno konkretnej jednostki, jak i określonego rynku, na którym ta jednostka funkcjonuje.
  3. Wszyscy zamawiający ponoszą odpowiedzialność za wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy Pzp w części postępowania, która jest prowadzona w imieniu i na rzecz wszystkich zamawiających.
  4. Wszelkie roszczenia ze strony wykonawcy, np. o zwrot kosztów przygotowania oferty, mogą być kierowane do każdego z zamawiających – niezależnie od tego, który z nich faktycznie prowadzi postępowanie.
  5. Jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie jest prowadzone w całości w imieniu i na rzecz wszystkich zamawiających, każdy zamawiający ponosi odpowiedzialność za wypełnienie swoich obowiązków wynikających z ustawy w zakresie części postępowania, które prowadzi w swoim imieniu i na swoją rzecz.
  6. Odpowiedzialność dyscyplinarna może dotyczyć osoby, która podlega odpowiedzialności oraz dopuściła się w sposób zawiniony popełnienia określonego w ustawie czynu. Będzie ona zatem dotyczyć osób działających w imieniu podmiotu prowadzącego postępowanie. Mogą to być oczywiście przedstawiciele pozostałych zamawiających, ale wtedy, kiedy na podstawie porozumienia lub z inicjatywy wyznaczonego zamawiającego zostaną przez tego zamawiającego zaangażowane do wykonywania czynności w ramach tego postępowania.
  7. Bardzo ważna jest pisemna umowa o współpracy zamawiających, która powinna precyzyjnie regulować jej zasady, jak również wskazywać ewentualny podział obowiązków między zamawiającymi w trakcie całego prowadzonego postępowania.
  8. Gdy podmioty niezależne od siebie decydują się na wspólną realizację projektu, nie są one zobowiązane do wspólnego szacowania wartości zamówień, których w swoim imieniu zamierzają udzielić. Szacują one własne zamówienia, a ten z nich, który został wyznaczony do realizacji wspólnego projektu, włącza go w swoje zadania.