tryb podstawowy

Czy w trybie podstawowym z negocjacjami należy ujawniać ceny wszystkich ofert od razu po otwarciu?

Pytanie:

Czy w trybie podstawowym z możliwością negocjacji po otwarciu ofert należy udostępniać informację z ich otwarcia i publikować kwoty wszystkich złożonych ofert, w tym również tych, z którymi zamawiający przewiduje negocjacje? Czy też takie dane należy ujawnić dopiero po zakończeniu negocjacji?

  Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 132 ustawy Pzp przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • Wybór trybu przetargu nieograniczonego nie wymaga wykazania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Warto jednak już w tym miejscu zasygnalizować, że wybrana procedura powinna być każdorazowo dostosowana do konkretnego przedmiotu zamówienia.
  • Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji (dla zamówień krajowych) to procedury udzielania zamówień publicznych, w których nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych przesłanek, aby móc z nich skorzystać.
  • Prawo zamówień publicznych nie stawia wymogu, aby zamawiający formułował w przetargu nieograniczonym warunki udziału w postępowaniu. Mimo to wskazanie informacji o warunkach jest obligatoryjną informacją SWZ.
  • Aby możliwe było uzupełnianie brakujących bądź błędnych dokumentów przedmiotowych, zamawiający musi uwzględnić taką informację w SWZ.
  • Termin zadawania pytań do SWZ liczy się od pierwotnego terminu składania ofert. Jego przedłużenie w toku postępowania nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ.
  Tryb podstawowy – warianty procedur dla zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych

Tryb podstawowy – warianty procedur dla zamówień krajowych wg Prawa zamówień publicznych

Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Po przeczytaniu opracowania będziesz wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Poznając wady i zalety poszczególnych procedur, zapewnisz sobie optymalną organizację procesu udzielania zamówienia publicznego. Zyskasz także instrukcję, jak krok po kroku przejść przez poszczególne etapy wszystkich wariantów postępowań podstawowych.

W tym artykule
  • Do jakiej kwoty stosuje się procedurę podstawową? Omawiane tryby służą do zlecania zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne i równej bądź wyższej od 130.000 zł.
  • Aby udzielić zamówienia w trybie podstawowym, nie musisz spełniać żadnych dodatkowych warunków (podobnie wygląda to w trybie przetargu nieograniczonego dla zamówień unijnych).
  • Artykuł 275 ustawy Pzp reguluje uproszczoną i elastyczną procedurę dla zamówień krajowych. Jest to tryb podstawowy, który zamawiający rozpoczyna ogłoszeniem o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. W odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • W ramach procedury podstawowej istnieją 3 warianty (choć pojęcie to nie ma charakteru ustawowego) udzielania zamówień. Każdy z nich rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o zamówieniu w BZP.
  • Wariant I procedury podstawowej charakteryzuje się wyborem najkorzystniejszej oferty bez przeprowadzenia negocjacji. Ten wariant porównuje się z przetargiem nieograniczonym.
  • Wariant II w procedurze podstawowej stwarza zamawiającemu możliwość prowadzenia negocjacji ofert w celu ulepszenia ich treści, którą ocenia w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidzi taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych.
  • Nawet gdy wykonawca zaproszony do negocjacji w wariancie II nie weźmie udziału w negocjacjach, zamawiający ma obowiązek zaprosić go do składania ofert dodatkowych.
  • Wariant III procedury podstawowej to wariant z obowiązkowym przeprowadzeniem negocjacji w celu ulepszenia treści ofert.
  • W wariancie III pierwotna oferta przestaje wiązać wykonawcę jedynie w zakresie, w jakim złoży on korzystniejszą ofertę dodatkową. Oferta dodatkowa stanowi zatem wyjątkowo dopuszczalną zmianę pierwotnie oferowanych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. W pozostałym zakresie wykonawca jest nadal związany ofertą, którą złożył w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w BZP.