tryb podstawowy

Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji

Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji – schemat procedury

W trybie podstawowym z obowiązkowymi negocjacjami wykonawca składa ofertę podlegającą negocjacjom, zamawiający negocjuje treść złożonych ofert w celu ich ulepszenia, a po doprecyzowaniu wszystkich warunków zamówienia, wykonawcy składają oferty ostateczne. Zamawiający powinien zdecydować o zastosowaniu wariantu III procedury podstawowej, wówczas gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać precyzyjnych warunków realizacji zamówienia. W takiej sytuacji negocjacje mogą podnieść efektywność zamówienia i  osiągnąć bilans między ceną a jakością. O tym, jak w tym trybie przeprowadzić wszystkie formalności krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.  

W tym artykule
  • Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (wariant III) zastępuje dotychczasowe negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Co istotne, można go stosować bez konieczności spełniania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Tryb ten jest zatem w pełni otwarty na konkurencję.
  • Wariant III trybu podstawowego zamawiający wszczyna, publikując ogłoszenie o zamówieniu. Następnie przygotowywany jest opis potrzeb i wymagań zamawiającego, który to dokument zastępuje SWZ. Przykładowy etap postępowania omówiony w artykule wygląda tak:

1.     Sporządź opis potrzeb i wymagań (art. 277 ust. 2 ustawy Pzp)

OPiW zawiera 15 obligatoryjnych elementów oraz 18 informacji obowiązkowych tylko w przypadku zastosowania opisanych tam instytucji. W odróżnieniu od SWZ OPiW:

  • określa przedmiot zamówienia, opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne dostaw, robót budowlanych lub usług oraz minimalne wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia bądź jego realizacji, niepodlegające negocjacjom, które muszą spełnić wszystkie oferty;
  • zawiera opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem ich wag i sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, zamawiający wskazuje kryteria w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego;
  • nie zawiera informacji o terminie wykonania zamówienia, projektowanych postanowieniach umowy, terminu związania ofertą, sposobu obliczenia ceny, informacji o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy, a także wymagań dotyczących wadium;
  • zawiera również informację, czy zamawiający przewiduje możliwość ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do negocjacji, stosując kryteria oceny ofert. Liczba wykonawców musi być wystarczająca, aby zapewnić konkurencję i nie może być mniejsza niż 3;
  • może zawierać wymóg, by wykonawca złożył z ofertą podmiotowe środki dowodowe, gdy jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania (art. 274 ust. 2 ustawy Pzp);
  • zawiera termin składania ofert, który nie będzie krótszy niż 7/14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia (art. 283 ustawy Pzp).

Skorzystaj z wzoru dokumentu: Opis potrzeb i wymagań OPiW (TP wariant III)

Przeczytaj także: Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego

2.     Przygotuj ogłoszenie o zamówieniu  (art. 272 ustawy Pzp)

Ogłoszenie zamieszczane w BZP zawiera w szczególności nazwę i adres zamawiającego oraz przedmiot zamówienia. Szczegółowy zakres informacji zawartych w ogłoszeniu określa rozporządzenie ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2439).

Sprawdź także:

Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji wariant III (plakat/schemat do wydruku PDF)

Tryb podstawowy z możliwością negocjacji – schemat procedury

Tryb podstawowy z możliwością negocjacji – schemat procedury

Procedurę podstawową z możliwością negocjacji zastosuj wówczas, gdy określiłeś wszystkie wymagania i warunki związane z realizacją zamówienia, ale chcesz móc negocjować złożone oferty w zakresie podlegającym ocenie w ramach kryteriów. Dzięki negocjacjom możesz osiągnąć korzystniejsze warunki realizacji zamówienia. Istotne przy tym, że jeśli satysfakcjonują Cię pierwotnie złożone oferty, to nie ma obowiązku przystępować do negocjacji. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę, dowiesz się z poniższego schematu. Sprawdź, na jakim etapie postępowania jesteś i skorzystaj z linków do porad, orzeczeń, wzorów dokumentów oraz kompleksowych artykułów związanych z tym tematem.

W tym artykule

Zgodnie z art. 275 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp tryb podstawowy z możliwością negocjacji (wariant II trybu podstawowego) to procedura, w której w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych.

Przykładowy etap postępowania z przydatnymi linkami, który znajdziesz w artykule wygląda tak:

Otwarcie ofert

Najpóźniej przed otwarciem ofert udostępnij na stronie WWW postępowania informację o kwocie, jaką zamierzasz przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 222 ust. 4 ustawy Pzp).

Skorzystaj z wzoru dokumentu >> Informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (TP wariant II)

Kwota przeznaczona na zamówienie – pytania Czytelników, porady Ekspertów

1. Otwórz oferty niezwłocznie po upływie terminu ich składania, ale nie później niż następnego dnia po dniu, w którym termin upłynął (art. 222 ust. 1 ustawy Pzp).

2. Niezwłocznie opublikuj informację z otwarcia ofert na stronie WWW (art. 222 ust. 5 ustawy Pzp). Zwróć uwagę na zakres udostępnianych informacji, w szczególności na to, że niezależnie od tego czy w postępowaniu dojdzie do negocjacji, zasadna jest publikacja już na tym etapie „pełnej informacji z otwarcia ofert” tj. zawierającej dane wykonawcy i cenę/koszt oferty.

Skorzystaj z wzoru dokumentu >> Informacja z otwarcia ofert (TP wariant II)

Sprawdź też:

Przeczytaj, jakie czynności wykonać po kolei, aby nie ominąć żadnej formalności.

Skorzystaj także ze schematu procedury w formacie pdf: Tryb podstawowy z możliwością negocjacji wariant II (plakat/schemat do wydruku PDF)