W trybie podstawowym z obowiązkowymi negocjacjami wykonawca składa ofertę podlegającą negocjacjom, zamawiający negocjuje treść złożonych ofert w celu ich ulepszenia, a po doprecyzowaniu wszystkich warunków zamówienia, wykonawcy składają oferty ostateczne. Zamawiający powinien zdecydować o zastosowaniu wariantu III procedury podstawowej, wówczas gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać precyzyjnych warunków realizacji zamówienia. W takiej sytuacji negocjacje mogą podnieść efektywność zamówienia i osiągnąć bilans między ceną a jakością. O tym, jak w tym trybie przeprowadzić wszystkie formalności krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.
1. Sporządź opis potrzeb i wymagań (art. 277 ust. 2 ustawy Pzp)
OPiW zawiera 15 obligatoryjnych elementów oraz 18 informacji obowiązkowych tylko w przypadku zastosowania opisanych tam instytucji. W odróżnieniu od SWZ OPiW:
Skorzystaj z wzoru dokumentu: Opis potrzeb i wymagań OPiW (TP wariant III)
Przeczytaj także: Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego
2. Przygotuj ogłoszenie o zamówieniu (art. 272 ustawy Pzp)
Ogłoszenie zamieszczane w BZP zawiera w szczególności nazwę i adres zamawiającego oraz przedmiot zamówienia. Szczegółowy zakres informacji zawartych w ogłoszeniu określa rozporządzenie ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2439).
Sprawdź także:
Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji wariant III (plakat/schemat do wydruku PDF)
Procedurę podstawową z możliwością negocjacji zastosuj wówczas, gdy określiłeś wszystkie wymagania i warunki związane z realizacją zamówienia, ale chcesz móc negocjować złożone oferty w zakresie podlegającym ocenie w ramach kryteriów. Dzięki negocjacjom możesz osiągnąć korzystniejsze warunki realizacji zamówienia. Istotne przy tym, że jeśli satysfakcjonują Cię pierwotnie złożone oferty, to nie ma obowiązku przystępować do negocjacji. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę, dowiesz się z poniższego schematu. Sprawdź, na jakim etapie postępowania jesteś i skorzystaj z linków do porad, orzeczeń, wzorów dokumentów oraz kompleksowych artykułów związanych z tym tematem.
Zgodnie z art. 275 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp tryb podstawowy z możliwością negocjacji (wariant II trybu podstawowego) to procedura, w której w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych.
Przykładowy etap postępowania z przydatnymi linkami, który znajdziesz w artykule wygląda tak:
Otwarcie ofert
Najpóźniej przed otwarciem ofert udostępnij na stronie WWW postępowania informację o kwocie, jaką zamierzasz przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 222 ust. 4 ustawy Pzp).
Skorzystaj z wzoru dokumentu >> Informacja o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (TP wariant II)
Kwota przeznaczona na zamówienie – pytania Czytelników, porady Ekspertów
1. Otwórz oferty niezwłocznie po upływie terminu ich składania, ale nie później niż następnego dnia po dniu, w którym termin upłynął (art. 222 ust. 1 ustawy Pzp).
2. Niezwłocznie opublikuj informację z otwarcia ofert na stronie WWW (art. 222 ust. 5 ustawy Pzp). Zwróć uwagę na zakres udostępnianych informacji, w szczególności na to, że niezależnie od tego czy w postępowaniu dojdzie do negocjacji, zasadna jest publikacja już na tym etapie „pełnej informacji z otwarcia ofert” tj. zawierającej dane wykonawcy i cenę/koszt oferty.
Skorzystaj z wzoru dokumentu >> Informacja z otwarcia ofert (TP wariant II)
Sprawdź też:
Przeczytaj, jakie czynności wykonać po kolei, aby nie ominąć żadnej formalności.
Skorzystaj także ze schematu procedury w formacie pdf: Tryb podstawowy z możliwością negocjacji wariant II (plakat/schemat do wydruku PDF)
Potrzebujesz sprawdzić, na jakim etapie procedury podstawowej dokonać określonych czynności np. wezwać do złożenia środków podmiotowych? Chcesz uporządkować przebieg trybu podstawowego i krok po kroku rozdzielić zadania między pracowników Twojej jednostki? Przygotowaliśmy dla Ciebie schemat trybu podstawowego, na którym sprawdzisz wszystkie niezbędne formalności. Przy każdym etapie znajdziesz potrzebne linki do materiałów dodatkowych związanych z procedurą trybu podstawowego opublikowanych na Portalu ZP. Będziesz mógł przejść bezpośrednio do niezbędnych wzorów dokumentów, webinariów, porad eksperckich bądź orzecznictwa. Schemat trybu podstawowego to praktyczne narzędzie, które poprowadzi Cię przez całe postępowanie.
Tryb podstawowy bez negocjacji (wariant I) to procedura, w której w odpowiedzi na
ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Na schemacie procedury przedstawiamy 11 kroków, które doprowadzą Cię do udzielenia zamówienia zgodnie z przepisami.
Przykładowy etap wraz z pomocnymi linkami wygląda tak:
Opisz przedmiot zamówienia (art. 99−103 ustawy Pzp)
Skorzystaj z wyszukiwarki kodów CPV >> Wspólny Słownik Zamówień (kody CPV)
Sprawdź też artykuł >> Opisz przedmiot zamówienia zgodnie ze Wspólnym Słownikiem Zamówień CPV
Opis przedmiotu zamówienia w orzecznictwie:
Opis przedmiotu zamówienia krok po kroku:
Wzory dokumentów
Polecam Twojej uwadze także webinarium na temat procedury podstawowej. Aby je obejrzeć, kliknij Tryb podstawowy – praktyka i problemy
Skorzystaj ze schematu procedury trybu podstawowego w formacie pdf: Tryb podstawowy bez negocjacji wariant I (plakat/schemat do wydruku PDF)