tryb podstawowy

Schemat trybu podstawowego bez negocjacji

Tryb podstawowy bez negocjacji krok po kroku – schemat procedury

Potrzebujesz sprawdzić, na jakim etapie procedury podstawowej dokonać określonych czynności np. wezwać do złożenia środków podmiotowych? Chcesz uporządkować przebieg trybu podstawowego i krok po kroku rozdzielić zadania między pracowników Twojej jednostki? Przygotowaliśmy dla Ciebie schemat trybu podstawowego, na którym sprawdzisz wszystkie niezbędne formalności. Przy każdym etapie znajdziesz potrzebne linki do materiałów dodatkowych związanych z procedurą trybu podstawowego opublikowanych na Portalu ZP. Będziesz mógł przejść bezpośrednio do niezbędnych wzorów dokumentów, webinariów, porad eksperckich bądź orzecznictwa. Schemat trybu podstawowego to praktyczne narzędzie, które poprowadzi Cię przez całe postępowanie.

W tym artykule

Tryb podstawowy bez negocjacji (wariant I) to procedura, w której w odpowiedzi na
ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Na schemacie procedury przedstawiamy 11 kroków, które doprowadzą Cię do udzielenia zamówienia zgodnie z przepisami.

Przykładowy etap wraz z pomocnymi linkami wygląda tak:

Opisz przedmiot zamówienia (art. 99−103 ustawy Pzp)

Skorzystaj z wyszukiwarki kodów CPV >> Wspólny Słownik Zamówień (kody CPV)

Sprawdź też artykuł >> Opisz przedmiot zamówienia zgodnie ze Wspólnym Słownikiem Zamówień CPV

Opis przedmiotu zamówienia w orzecznictwie:

Opis przedmiotu zamówienia krok po kroku:

Wzory dokumentów

Polecam Twojej uwadze także webinarium na temat procedury podstawowej. Aby je obejrzeć, kliknij Tryb podstawowy – praktyka i problemy

Skorzystaj ze schematu procedury trybu podstawowego w formacie pdf: Tryb podstawowy bez negocjacji wariant I (plakat/schemat do wydruku PDF)

Negocjacje w trybie podstawowym z obowiązkiem negocjacji

Negocjacje w trybie podstawowym z obowiązkiem negocjacji – jak je przeprowadzić i zakończyć procedurę?

Tryb podstawowy dla zamówień krajowych zastąpił aż 4 dotychczas stosowane procedury. Mowa o przetargach – nieograniczonym i ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem oraz dialogu konkurencyjnym. Takie rozwiązanie upraszcza i uelastycznia postępowanie zarówno po stronie wykonawców jak i zamawiających. Niewątpliwie pogłębia ono także dialog stron w celu uzyskania jak najlepszych efektów udzielanych zamówień. Negocjacjom prowadzonym w trakcie trybu podstawowego należy bowiem przypisać szczególnie istotne znaczenie dla kształtu zawieranej umowy, zarówno w zakresie warunków realizacji zamówienia, jak i ceny świadczenia. Sprawdź, jak przeprowadzić negocjacje w trybie podstawowym (wariant III). Upewnij się, jak przygotować zaproszenie do składania ofert ostatecznych i jak je ocenić.

Polecam Twojej uwadze dwie pierwsze części opracowania dotyczącego trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji:

Wzór opisu potrzeb i wymagań zamawiającego znajdziesz tutaj: Wzór OPiW (TP wariant III)

Pełna dokumentacja do trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji jest opublikowana w dziale: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (TP wariant III).

W tym artykule:

  • Kiedy nastąpi unieważnienie procedury?
  • Negocjacje w trybie podstawowym: dopuszczalny zakres
  • Czy negocjacje w trybie podstawowym mogą dotyczyć kryteriów oceny, warunków udziału, podstaw wykluczenia itp.?
  • Cel prowadzonych negocjacji przekłada się na ich zakres
  • Wyłączenie jawności negocjacji
  • Zgoda wykonawcy na odtajnienie negocjacji 
  • Zakończenie negocjacji w trybie podstawowym
  • Przygotowanie SWZ po zakończonych negocjacjach
  • Jak przygotować zaproszenie do składania ofert ostatecznych w trybie podstawowym z negocjacjami?
  • Etap składania ostatecznych ofert i ich ocena

W opracowaniu przeczytasz m.in.:

  • Unieważnienie postępowania jest możliwe, tylko wówczas gdy liczba wykonawców, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, jest mniejsza niż 3 (art. 289 ust. 4 ustawy Pzp). Liczba, jaką wskazał zamawiający (maksymalna liczba wykonawców), pozostaje bez znaczenia dla możliwości unieważnienia.
  • Ustawodawca wskazuje, że negocjacje treści ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań w zakresie przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań oraz nie mogą dotyczyć warunków zamówienia, aby podnieść jego efektywność.
  • W doktrynie powstał spór co do tego, czy w nawiązaniu do regulacji dopuszczającej negocjowanie warunków zamówienia (w domyśle wszystkich poza minimalnymi wymaganiami), można wynegocjować nowe kryteria oceny ofert, ich katalog, znaczenie bądź sposób oceny, warunki udziału w postępowaniu, czy katalog weryfikowanych w postępowaniu fakultatywnych podstaw wykluczenia.
  • Normę, która reguluje zakres możliwych negocjacji, należy odczytać w taki sposób, że dopuszczalne są negocjacje wszelkich warunków zamówienia poza wymaganiami minimalnymi dotyczącymi przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, jakie określono w opisie potrzeb i wymagań.
  • Podczas negocjacji ofert zamawiający zapewnia równe traktowanie wszystkich wykonawców, równy dostęp do informacji oraz nie ujawnia informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami. Dodatkowo negocjacje będą miały charakter poufny.
  • Zakaz ujawniania treści ofert przestaje funkcjonować w momencie otwarcia ofert ostatecznych.Pozostaje to jednak bez wpływu na obowiązek zachowania w poufności samego przebiegu negocjacji.
Tryb podstawowy z negocjacjami krok po kroku

Tryb podstawowy z negocjacjami wariant III – przebieg formalności od otwarcia pierwszych ofert do negocjacji

Tryb podstawowy z negocjacjami (obowiązkowymi) w swoim III wariancie jest dla zamawiających dość skomplikowaną procedurą. Tymczasem niesie za sobą wiele korzyści – pozwala przede wszystkim uzyskać od wykonawcy realizację zamówienia na dobrym poziomie jakości i za rozsądną cenę. Z tego względu warto usystematyzować przebieg procedury i ułatwić jej przeprowadzenie zarówno zamawiającym jak i wykonawcom. O etapach trybu podstawowego z negocjacjami oraz o tym, jak sporządzić opis potrzeb i wymagań pisaliśmy w artykule: „Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego”. 

O tym, jak właściwie sporządzić opis potrzeb i wymagań w trybie podstawowym z negocjacjami w wariancie III piszemy w artykule: „Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego”.

Wzór opisu potrzeb i wymagań zamawiającego znajdziesz tutaj: Wzór OPiW (TP wariant III)

Pełna dokumentacja do trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji jest opublikowana w dziale: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (TP wariant III).

W tym artykule:

  • Kiedy w trybie podstawowym z negocjacjami poinformować o kwocie przeznaczonej na zamówienie?
  • Informacja o złożonych ofertach w trybie podstawowym z negocjacjami
  • Nowy obowiązek informacyjny wobec prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
  • Termin składania ofert i zawartość ich treści w trybie podstawowym z negocjacjami
  • Jak zbadać oferty w trybie podstawowym z negocjacjami?
  • Których przesłanek odrzucenia nie sprawdzamy w przypadku negocjowanych ofert? 
  • Wstępna podmiotowa weryfikacja wykonawców w trybie podstawowym z negocjacjami
  • Kwalifikacja wykonawców w przypadku ograniczenia ich liczby
  • Zamawiający musi poinformować o odrzuceniu oferty lub niezakwalifikowaniu wykonawcy do negocjacji

W opracowaniu przeczytasz m.in.

  • Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, informuje na stronie internetowej postępowania o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Jednak w przypadku wariantu III trybu podstawowego, informacji tej nie będzie przekazywać  wykonawcom na etapie składania ofert w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Wymóg ten dotyczy bowiem wyłącznie ofert oraz ofert ostatecznych, nie ma zaś zastosowania do ofert podlegających negocjacjom.
  • Odnośnie do ofert podlegających negocjacjom, zamawiający podaje wyłącznie informacje o wykonawcach tj. ich nazwach i adresach. Informację o cenach lub kosztach ofert udostępnia się natomiast dopiero w przypadku ofert ostatecznych.
  • Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na nowy obowiązek informacyjny wobec prezesa UZP. Nie później niż w terminie 7 dni od dnia otwarcia ofert albo unieważnienia postępowania, zamawiający jest zobowiązany przekazać prezesowi UZP informację o złożonych ofertach. 
  • Ustawodawca nie ograniczył możliwości stawiania wymogów merytorycznych wobec oferty podlegającej negocjacjom. Tym samym, zamawiający może ograniczyć się do wymogu potwierdzenia, że wykonawca wykona przedmiot zamówienia zgodnie z minimum określonym w OPiW jak też może żądać, aby wskazał sposób spełnienia świadczenia.
  • Zgodnie z art. 287 ust. 2 nowej ustawy Pzp, w trybie podstawowym z negocjacjami, do ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie stosuje się art. 222 ust. 4, art. 224, art. 225, art. 226 ust. 1 pkt 8–14, 17 i 18 ustawy Pzp.
  • Jeśli zamawiający odrzuca ofertę albo nie kwalifikuje wykonawcy do negocjacji na skutek przeprowadzonej procedury „ograniczenia”, wówczas musi wypełnić obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 287 ust. 4 ustawy Pzp.