tryb podstawowy

Tryb podstawowy dla zamówień krajowych w nowym Pzp – najważniejsze informacje

Tryb podstawowy dla zamówień krajowych w nowym Pzp – najważniejsze informacje

Tryb podstawowy, przewidziany w nowej ustawie Pzp dla zamówień w tzw. progach krajowych, upraszcza i uelastycznia postępowanie zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających. Niewątpliwie służy on również pogłębianiu dialogu stron w celu uzyskania jak najlepszych efektów udzielanych zamówień. Negocjacje prowadzone w trakcie procedury udzielania zamówienia publicznego będą miały istotne znaczenie dla kształtu zawieranej umowy, zarówno w zakresie warunków realizacji zamówienia, jak i ceny świadczenia, a wprowadzenie przepisów ułatwiających i upowszechniających ich stosowanie należy ocenić jednoznacznie pozytywnie.

  • Począwszy od 1 stycznia 2021 r. wszelkie procedury zakupowe realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp). Na skutek wejścia w życie nowej ustawy Pzp największą metamorfozę w stosunku do aktualnych wytycznych przejdzie sposób udzielania zamówień o wartości powyżej 130.000 zł do progów unijnych, zwany dalej procedurą krajową. Najbardziej wyrazistą jej oznaką jest zmiana dopuszczonych ustawą trybów udzielania takich zamówień.
  • Poza partnerstwem innowacyjnym, negocjacjami bez ogłoszenia oraz zamówieniem z wolnej ręki zamawiający będą stosowali do zamówień krajowych tryb podstawowy, który zastąpi najczęściej wybierane dotychczas procedury przetargowe. Tryb podstawowy nie będzie wymagał wykazania spełnienia jakichkolwiek ustawowych przesłanek uzasadniających jego zastosowanie.
  • W uzasadnieniu do nowej ustawy Pzp tryb podstawowy został określony jako elastyczna i uproszczona procedura, której wprowadzenie ma gwarantować wykorzystanie narzędzi sprzyjających dialogowi z wykonawcami w celu pozyskania jak najlepszych rozwiązań dotyczących konkretnego zamówienia.
  • Przepisy regulujące tryb podstawowy zostały umiejscowione w dziale „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne” w art. 275–296. Co niezwykle istotne ustawodawca przewidział możliwość udzielenia zamówienia w trybie podstawowym aż w trzech wersjach:

1)     bez negocjacji,

2)     z możliwością przeprowadzenia negocjacji oraz

3)     z negocjacjami,

z tym że wybór stosownego wariantu spoczywa na zamawiającym i należy go dokonać przed wszczęciem postępowania.

  • Mając na uwadze to, że zdecydowana większość udzielanych w Polsce zamówień to takie, których wartość kwalifikuje je do procedowania w reżimie krajowym, wydaje się, że wskazany tryb będzie najczęściej stosowanym. Zapewne, większość zamawiających, z obawy przed nieznanym, będzie dokonywała zakupów przy zastosowaniu wariantu trybu podstawowego najbardziej zbliżonego do przetargu nieograniczonego, tj. w wariancie bez negocjacji. Warto jednak już teraz zasygnalizować, że dwa kolejne, dopuszczalne warianty, umownie zwane negocjacyjnymi, mogą okazać się efektywnym instrumentem zakupowym, którego zastosowanie nie jest skomplikowane.
  • Niewątpliwą zaletą nowych regulacji jest możliwość dokonania wyboru spośród trzech dostępnych wariantów trybu podstawowego, tego właściwego do udzielenia konkretnego zamówienia publicznego.
Udzielanie zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych

Tryb podstawowy – warianty procedur dla zakupów krajowych

Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Dowiesz się, jakie różnice są między przetargiem nieograniczonym a trybem podstawowym. Po przeczytaniu opracowania będziesz też wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni.

W tym artykule
  • Do jakiej kwoty stosuje się procedurę podstawową? Omawiana procedura służy do zlecania zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne i równej bądź wyższej od 130.000 zł. 
  • Artykuł 275 ustawy Pzp reguluje uproszczoną i elastyczną procedurę dla zamówień krajowych. Jest to tryb podstawowy, który zamawiający rozpoczyna ogłoszeniem o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. W odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • W ramach procedury podstawowej istnieją 3 warianty (choć pojęcie to nie ma charakteru ustawowego), udzielania zamówień. Każdy z nich rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o zamówieniu w BZP.
  • Wariant I procedury podstawowej charakteryzuje się wyborem oferty najkorzystniejszej bez negocjacji. Ten wariant porównuje się z przetargiem nieograniczonym
  • Wariant II w procedurze podstawowej stwarza zamawiającemu możliwość prowadzenia negocjacji, aby ulepszyć treść ofert, które ocenia w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidzi taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zaprasza zaś wykonawców do składania ofert dodatkowych.
  • Nawet gdy wykonawca zaproszony do negocjacji w wariancie II nie weźmie udziału w negocjacjach, zamawiający ma obowiązek zaprosić go do składania ofert dodatkowych
  • Wariant III procedury podstawowej to wariant z obowiązkowymi negocjacjami w celu ulepszenia treści ofert.
  • W wariancie III pierwotna oferta przestaje wiązać wykonawcę jedynie w zakresie, w jakim złoży on korzystniejszą ofertę dodatkową. Oferta dodatkowa stanowi zatem wyjątkowo dopuszczalną zmianę pierwotnie oferowanych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. W pozostałym zakresie wykonawca jest nadal związany ofertą, którą złożył w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w BZP.