postępowanie o zamówienie publiczne

Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o zamówienie publiczne odpowiada kierownik zamawiającego

Pytanie:

Naszą jednostkę Ośrodek Pomocy Społecznej reprezentuje zgodnie ze statutem jednoosobowo Dyrektor. Jest także jego zastępca, który podczas nieobecności wykonuje obowiązki dyrektora na zasadzie stałego upoważnienia (nie ma konkretnego wskazania, że pełni obowiązki dyrektora jako kierownika zamawiającego, upoważnienie to jest ogólne). Zgodnie z ustawą Pzp dyrektor ośrodka jest kierownikiem zamawiającego i nasz dyrektor na podstawie art. 18 ustawy Pzp nadał dodatkowe (oprócz w/w) stałe pisemne upoważnienie do wykonywania czynności w imieniu kierownika zamawiającego dla zastępcy dyrektora podczas jego nieobecności – w upoważnieniu wyszczególnione są wszystkie czynności kierownika zamawiającego jakie scedowuje zgodnie z zapisami ustawy Pzp tj. zapis, że „Zastępca Dyrektora MOPS Pani ... zgodnie z zapisem art. 18 nabywa prawa i odpowiedzialność jakie posiada kierownik zamawiającego w zakresie przewidzianym ustawą Pzp” m.in. w zakresie: powoływania Komisji przetargowej, wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania, zawarcia stosownej umowy w wyniku przeprowadzonego postępowania, zatwierdzenie czynności komisji w toku postępowania. Czy takie upoważnienie w w/w zapisie może być stałe do wszystkich postępowań czy jednak musi być indywidualne do każdego postępowania osobne? Czy na podstawie w/w upoważnienia z-ca dyrektora staje się w postępowaniach kierownikiem zamawiającego? Ponadto mam jeszcze pytanie dotyczące kwestii pracownika, który wykonuje stale czynności przeprowadzania zamówień publicznych w naszej jednostce. Jest to tylko jedna osoba, która na podstawie umowy o pracę ma w zakresie obowiązków przeprowadzanie czynności w zakresie zamówień publicznych. Osoba ta w strukturze organizacyjnej ośrodka podlega obecnie pod Głównego księgowego, który jest jej kierownikiem, ale nie zna się na procedurach zamówień publicznych i nie podejmuje żadnych decyzji w tych sprawach zamówień publicznych – każdą decyzję w sprawach zamówień zgodnie z Pzp podejmuje kierownik zamawiającego czyli dyrektor (chyba że akceptuje środki finansowe na wnioskach o zapytanie czy przetarg oraz stwierdza czy w razie potrzeby można zwiększyć środki finansowe czy nie oraz kontrasygnuje umowy i tyle). Czy należy zmienić powyższą podległość pracownika pod głównego księgowego i ustanowić takiego pracownika jako stanowisko podlegające bezpośrednio pod kierownika zamawiającego (dyrektora)?

Stosując kryterium gwarancji dodatkowej należy wskazać minimalny oraz maksymalny okres dopuszczalnej gwarancji

Pytanie:

Bardzo prosimy o przeanalizowanie zapisów, które chcemy opublikować w ramach kryteriów oceny ofert. Czy żądać samej gwarancji czy możemy żądać jak niżej opisaliśmy wydłużenia gwarancji (do max 60 miesięcy) wraz z gwarancją na roboty budowlane również na dostarczone i zamontowane urządzenia, czy nie wpłynie to przypadkiem na wzrost ceny ofertowej?

Oto zapisy gwarancji:

„1. Kryteria oceny ofert - zamawiający uzna oferty za spełniające wymagania i przyjmie do szczegółowego rozpatrywania, jeżeli:
1.1 oferta, spełnia wymagania określone niniejszą specyfikacją,
1.2 oferta została złożona, w określonym przez Zamawiającego terminie,
1.3 wykonawca przedstawił ofertę zgodną co do treści z wymaganiami Zamawiającego.
1.4 wniesiono poprawnie wadium, (jeżeli dotyczy)
2. Stosowanie matematycznych obliczeń przy ocenie ofert, stanowi podstawową zasadę oceny ofert, które oceniane będą w odniesieniu do najkorzystniejszych warunków przedstawionych przez Wykonawców w zakresie każdego kryterium.
3. Za parametry najkorzystniejsze w danym kryterium, oferta otrzyma maksymalną ilość punktów ustaloną w poniższym opisie, pozostałe będą oceniane odpowiednio - proporcjonalnie do parametru najkorzystniejszego, wybór oferty dokonany zostanie na podstawie opisanych kryteriów i ustaloną punktację: punktacja 0-100 (100%=100pkt).
4. W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązują następujące kryteria oceny ofert:
4.1 Cena 90%

Obliczona według poniższego wzoru:
C min
C = --------------------------------- x 90 pkt
C b

gdzie:
C – liczba punktów przyznana danej ofercie w kryterium cena
C min – najniższa cena ofertowa brutto
C b – cena badanej oferty brutto

4.2 Gwarancja 10%

Obliczona według poniższego wzoru:
Go – G min
G = ------------------------------------ x 10 pkt
G max – G min

gdzie:
G - liczba punktów przyznana danej ofercie w kryterium gwarancja
G max – gwarancja maksymalna
G min – gwarancja minimalna
G o – gwarancja oferty ocenianej

UWAGA:
• Okres gwarancji należy podać w miesiącach w formularzu ofertowym (zał. nr … do SIWZ).
Jeżeli Wykonawca poda okres gwarancji w latach, Zamawiający przeliczy go na miesiące zgodnie z zasadą 1 rok = 12 miesięcy.
• MINIMALNY wymagany przez Zamawiającego okres gwarancji na roboty budowlane, dostarczone i zamontowane urządzenia wynosi 36 miesięcy. W przypadku podania przez Wykonawcę krótszego niż wymagany okresu gwarancji na roboty budowlane lub nie podanie (wpisanie) gwarancji, oferta Wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, jako niezgodną z SIWZ.
• MAKSYMALNY okres gwarancji na roboty budowlane, dostarczone i zamontowane urządzenia uwzględniony do oceny ofert wynosi 60 miesięcy. Jeżeli Wykonawca zaoferuje okres gwarancji dłuższy niż 60 miesięcy do oceny ofert zostanie przyjęty okres 60 miesięcy i taki zostanie uwzględniony także w umowie. Wykonawca, który zaoferuje
najkorzystniejszy okres (60 miesięcy) otrzymuje maksymalna liczbę punktów w ramach kryterium gwarancja.
Łączna liczba punktów zostanie obliczona jako suma uzyskanych punktów
w w/w kryteriach, zgodnie z poniższym wzorem:

P = C + G
gdzie:
C – liczba punktów przyznana danej ofercie w kryterium cena
G – liczba punktów przyznana danej ofercie w kryterium gwarancja
P – łączna liczba punktów uzyskana w kryteriach

Oferta Wykonawcy która uzyska największą ilość punktów będzie wybrana jako oferta najkorzystniejsza a Wykonawcy zostanie powierzona realizacja przedmiotowego zamówienia.
Pozostałym Wykonawcom, wypełniającym wymagania kryterialne przypisana zostanie odpowiednio mniejsza (proporcjonalnie mniejsza) liczba punktów.
Wynik będzie traktowany jako wartość punktowa oferty.
5. Zamawiający dla potrzeb oceny oferty, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku podatkowego dla Zamawiającego, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, doliczy do przedstawionej w niej ceny należny podatek od towarów i usług zgodnie z obowiązującymi w przedmiocie zamówienia przepisami prawa.
6. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną”.