W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Maria Smolczewska

Kryteria oceny ofert w procedurze według Wytycznych 2021–2027

Pytanie: Przedmiotem zamówienia jest dostarczenie wyposażenia pracowni językowej (w tym: przygotowanie wizualizacji pracowni oraz dostarczenie m.in. komputerowej jednostki centralnej, monitorów, słuchawek itp., mebli oraz dostawę, montaż i serwis). Czy przy takim przedmiocie zamówienia, w postępowaniu udzielanym w trybie zasady konkurencyjności (dofinansowanie z Unii Europejskiej), można dodatkowo zastosować jako kryterium oceny ofert aspekt środowiskowy poprzez przyznanie dodatkowych punktów za posiadanie co najmniej jednego certyfikatu w zakresie ochrony środowiska, np. ISO 14001? Preferuje się wykonawcę, który posiada standardy zarządzania środowiskowego, potwierdzone właściwym(i) certyfikatem(ami), stanowiącym(i) potwierdzenie konsekwentnego wdrażania wszystkich elementów zmierzających do maksymalnego ograniczenia negatywnego wpływu organizacji na środowisko. Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę sprzętu i mebli, ich montaż, uruchomienie oraz serwis. Procesy te zawsze generują odpady, wymagają sprawnej logistyki i mają wpływ na środowisko. Certyfikacja, np. ISO 14001, zobowiązuje wykonawcę do prowadzenia właściwej gospodarki odpadami, optymalizacji transportu oraz stosowania materiałów przyjaznych środowisku, czyli działań bezpośrednio związanych z realizacją tego konkretnego zamówienia. W związku z tym posiadanie takiego certyfikatu wpływa bezpośrednio na sposób wykonywania zamówienia – obejmujący transport, montaż, serwis, gospodarowanie odpadami oraz jakość stosowanych materiałów – który musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Czy tak postawione kryterium może być uznane za niewłaściwe i narazić na ewentualną korektę finansową? Czy zasadne na obronę zastosowania tych kryteriów jest powołanie się na wyrok KIO 2450/13?

Marzena Kopacka-Biculewicz

Czy błąd w kryteriach zawsze zmusza do unieważnienia postępowania?

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie na zawarcie umowy ramowej. W przeddzień otwarcia ofert wykonawca zwrócił uwagę, że w jednym z kryteriów oceny ofert jest błąd. Z uwagi na termin otwarcia ofert nie można było skorygować pomyłki. Zamawiający w opisie kryteriów do wyboru umowy wykonawczej wskazał, że maksymalna liczba pkt do przyznania w tym kryterium (czasochłonność) to 30, podając wzór, z którego wynikało, że 30 pkt dostanie oferta wykonawcy, który zaoferuje najmniej korzystne warunki realizacji (zaoferuje największą liczbę godzin na realizację zamówienia). Z kolei wykonawcy z lepszymi parametrami (mniejszą liczbą godzin/czasochłonności) uzyskają zawsze więcej pkt niż 30, czyli ocena ich oferty zawsze będzie najkorzystniejsza, ale niezgodna z opisem wzoru. Po podstawieniu do wzoru wykonawca z korzystniejszymi parametrami otrzyma więcej pkt niż maksymalna liczba wskazana w opisie wzoru (łączna punktacja najkorzystniejszej oferty wykonawczej przekroczy zakładane 100 pkt/100%). Kryteria oceny ofert na wybór umowy ramowej są poprawne i umożliwiają wybór oferty. Powyższy problem dotyczy wyboru oferty wykonawczej, w sytuacji gdyby złożono więcej ofert. W postępowaniu bierze udział jeden wykonawca. Firma, która zadała pytanie, nie złożyła oferty. W związku z tym podany przykład jest hipotetyczny, przy jednej ofercie taki błąd nie będzie negatywnie wpływać na wybór wykonawcy. Czy opisany stan faktyczny kwalifikuje postępowanie do unieważnienia na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w związku z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!