Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nie w każdym przypadku zamawiający jest zobowiązany przeprowadzić procedurę wyjaśniającą kalkulację ceny oferty. Jest to konieczne w sytuacji pojawienia się faktycznych wątpliwości zamawiającego, tak w przypadku art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jak i art. 90 ust. 1a ustawy Pzp (wyrok z 17 października 2019 r., sygn. akt KIO 1935/19).
Jeśli w umowie zawartej zgodnie z regulacjami poprzedniej ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. zamawiający zawarł postanowienia dotyczące możliwości powtórzenia zamówień z wolnej ręki, pojawia się wątpliwości, na podstawie jakich przepisów je zlecić. Krótkie wyjaśnienie można znaleźć na stronie UZP. Poniżej wskazówki wynikające z urzędowej opinii.
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy Pzp tj. od 1 stycznia 2021 r. legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli:1) ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub2) może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Fakt, że gwarancja ubezpieczeniowa została wystawiona na podmiot o innej nazwie i formie prawnej niż podmiot składający ofertę, nie oznacza automatycznie, że oferta nie została zabezpieczona wadium. W sytuacji rozstrzyganej przez KIO rozbieżność taka wynikała wyłącznie ze zmiany formy prawnej i nazwy spółki z uwagi na jej przekształcenie, które było przekształceniem sensu stricto, o którym mowa w art. 551 Kodeksu spółek handlowych i następne. Podmiot, który został wskazany w treści gwarancji ubezpieczeniowej, był tym samym podmiotem, który złożył ofertę w postępowaniu (wyrok z 7 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 123/20, KIO 127/20, KIO 141/20).
Wszechobecna cyfryzacja życia gospodarczego ma znaczący wpływ na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych. Elektroniczna komunikacja, dokument elektroniczny, czy też elektroniczne składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postepowaniu stały się naszą codziennością.
Obowiązek złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, należy odnosić również do wykonawców prowadzących działalność w formie spółki cywilnej. Urząd Zamówień Publicznych przypomina o tym w najnowszej opinii prawnej pt. „Obowiązek złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, przez wspólników spółki cywilnej”.
W świetle przepisów prawa dopuszczalne jest doręczenie elektronicznego zaświadczenia z urzędu skarbowego w postaci wydruku pisma odzwierciedlającego jego treść (art. 144b § 1 Ordynacji podatkowej). W przypadku elektronicznego zaświadczenia z ZUS może być ono wykorzystywane w formie wydruku przez płatnika składek, który je uzyskał (art. 50 ust. 4a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Możliwości posługiwania się wydrukiem elektronicznego dokumentu nie ma natomiast w przypadku informacji z Krajowego Rejestru Sądowego. Szczegóły poniżej oraz w artykule: „W jakiej formie składać w przetargu informacje z KRK oraz zaświadczenia z US i ZUS?”
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW o wydanej właśnie publikacji Komisji Europejskiej, która traktuje o społecznych aspektach dotyczących udzielania zamówień publicznych.
Łączenie zdolności członków konsorcjum w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie może następować w dowolny sposób. W sytuacji gdy konsorcjanci powołują się na uprawnienia, doświadczenie, kwalifikacje lub wykształcenie danego członka konsorcjum, liczy się rola, jaką ten członek grupy odegra przy realizacji zamówienia. Wymagane zdolności powinien posiadać ten konsorcjant, który w ramach wewnętrznego podziału zadań zrealizuje część zamówienia, z którą wiąże się obowiązek posiadania konkretnych uprawnień, doświadczenia, kwalifikacji lub wykształcenia. W celu potwierdzenia spełnienia tych warunków wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mają obowiązek złożyć z ofertą odpowiednie oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp. Musi z niego wynikać, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni konsorcjanci. O charakterze tego oświadczenia oraz zasadach jego składania czytamy w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych „Oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp jako podmiotowy środek dowodowy”.
Komentarz w całości przygotowali pracownicy Urzędu, którzy uczestniczyli w pracach nad tworzeniem nowej ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2021 r. Uczestnicy rynku zamówień publicznych liczą w związku z tym na rozwianie licznych wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych regulacji prawnych.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!