Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Aktualnie wiele pytań naszych Czytelników dotyczy sposobu i reguł zlecania zamówień podprogowych o wartościach poniżej 130.000 zł. Warto pamiętać, że regulacja art. 2 ust. 2 nowej ustawy Pzp, która zobowiązywała zamawiających do stosowania niektórych przepisów ustawy Pzp także do zamówień bagatelnych, ostatecznie została z niej wykreślona. Zatem reguły zlecania zamówień podprogowych w praktyce nie zmieniły się względem poprzedniej ustawy Pzp.
Zgodnie z legalną definicją tajemnicy przedsiębiorstwa skuteczne objęcie ochroną informacji wymaga spełnienia przesłanek odnoszących się m.in. do określonego ich charakteru (tj. charakteru technicznego, technologicznego, organizacyjnego przedsiębiorstwa lub stanowiących inne informacje posiadające wartość gospodarczą) i ujęcia ich jako całości, lub w szczególnym zbiorze, gdzie nie są one powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji, albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Należy stwierdzić, że obowiązek przedkładania dowodów dotyczy wykazania przesłanek materialnych zawartych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W istocie nie wydaje się uzasadnione wymaganie od wykonawcy wykazania dowodami oddzielnie każdej z przesłanek wymienionych w przywołanym przepisie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 listopada 2020 r., sygn. akt KIO 2781/20).
Ceną oferty – jak już wcześniej wskazano – jest cena za cały zakres zamówienia, łącznie z opcją, zatem przy kryterium cenowym ocenie podlega także cena oferty opcjonalnej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 listopada 2020 r., sygn. akt KIO 2801/20).
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano opracowanie zatwierdzone przez Radę Zamówień Publicznych w zakresie przeprowadzania analizy potrzeb i wymagań przez zamawiających przed wszczęciem postępowania. Zawiera ono wiele praktycznych i przydatnych wskazówek dotyczących tego procesu. Poniżej publikujemy najważniejsze wnioski, jakie z niego płyną. Całe opracowanie dostępne jest na stronie WWW UZP pod adresem https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/wskazowki-dla-zamawiajacych-publicznych-do-opracowania-analizy-potrzeb-i-wymagan.
Od 1 stycznia 2021 r. nie zmieniły się tzw. progi unijne oraz kurs euro, według którego przelicza się kwotę zamówienia ze złotówek na euro. Inna jest natomiast forma, w jakiej te wartości będą ogłaszane. To prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie miał obowiązek w drodze obwieszczenia publikowanego w Monitorze Polskim poinformować o aktualnej wartości progów unijnych oraz kursie euro. Próg, od którego zamawiający ma obowiązek stosować ustawę Pzp, określono w ustawie Pzp w złotówkach i wynosi on 130.000 zł. Sprawdź nowe progi unijne w zamówieniach publicznych od 2022 roku!
Po 1 stycznia 2021 r. udzielając zamówień podprogowych tj. o wartości niższej niż 130.000 zł, jako uzasadnienie zwolnienia z obowiązku stosowania ustawy Pzp należy wskazać art. 2 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp. Nie jest potrzebne i uzasadnione różnicowanie podstawy prawnej dla zamówień o wartościach poniżej 50.000 zł, dlatego że nowa ustawa Pzp w ostatecznym brzmieniu w ogóle o tej kwocie nie wspomina.
Dnia 1 stycznia 2021 r. wchodzą w życie regulacje nowej ustawy z 11 września 20219 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 ze zm.). Jednocześnie zaczynają obowiązywać przepisy, które elektronizują bez wyjątku wszystkie procedury udzielania zamówień publicznych – także tych o wartościach niższych niż progi unijne.
Na nadchodzący Nowy Rok 2021 Redakcja Portalu ZP życzy Państwu spokoju, radości, poczucia bezpieczeństwa i dużo zdrowia. Niech nadchodzące miesiące przyniosą satysfakcję z życia zarówno osobistego jak i zawodowego i będą źródłem optymizmu i pogody ducha.
W ocenie składu orzekającego zamiarem ustawodawcy, a co za tym idzie celem analizowanego art. 22a ust. 6 ustawy Pzp jest umożliwienie wykonawcy (w określonych okolicznościach) przedstawienia zobowiązania innego podmiotu trzeciego niż ten pierwotnie wskazany w ofercie. Stanowisko, że wykonawca, chcąc złożyć zobowiązanie nowego podmiotu trzeciego, musi przedłożyć zobowiązanie wystawione albo przed upływem terminu składania ofert, albo z tego dokumentu musi wynikać, że już na moment składania ofert wykonawca pozostawał z tym podmiotem w porozumieniu co do ewentualnego przyszłego udostępnienia zasobów przez ten podmiot, sprowadzałoby wykładnię art. 22a ust. 6 ustawy Pzp do poziomu absurdu. Prowadziłoby bowiem do wniosku, iż wykonawca w chwili składania ofert musi posiadać kilka alternatywnych zobowiązań podmiotów trzecich, z których każde pełni funkcję zobowiązania „rezerwowego” i będzie przedstawione zamawiającemu dopiero wówczas, gdy dojdzie do sytuacji przewidzianej w art. 22a ust. 6 ustawy Pzp, tj. stwierdzenia, że pierwsze ze złożonych zobowiązań nie spełnia warunków postawionych przez zamawiającego(wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 listopada 2020 r., sygn. akt KIO 2726/20).
W Dzienniku Ustaw pod pozycją 2275 opublikowano ustawę z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!