Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Niskie ceny to często występujące zjawisko na rynku zamówień publicznych. Cena zaczyna być problematyczna, gdy znacząco odbiega od innych ofert. Jest to jeden z elementów, które obligują do jej wyjaśnienia. Czy jeżeli jednak nie zachodzą bezpośrednio przesłanki wynikające z regulacji ustawy Pzp, które wprost obligują do weryfikacji wysokości ceny, zamawiający powinien rozpocząć taką procedurę? A jeżeli tak, to co powinno wzbudzić jego wątpliwości? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała w tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 4 marca 2021 r. (sygn. akt KIO 426/21).
Istotą aukcji elektronicznej jest bieżące informowanie wykonawców o pozycji złożonej oferty, otrzymanej punktacji, a także o punktacji najkorzystniejszej oferty. Bieżące informowanie oznacza, że aktualne informacje powinny być dostępne każdemu wykonawcy w czasie rzeczywistym, po każdym złożonym postąpieniu. Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że w toku aukcji przeprowadzonej przez zamawiającego 2 stycznia 2020 r. nie została zapewniona możliwość bieżącego uzyskiwania przez odwołującego informacji o pozycji jego oferty, otrzymanej punktacji, a także o punktacji najkorzystniejszej oferty. Naruszyło to art. 91c ust. 3 ustawy Pzp i w konsekwencji art. 7 ust. 1 ustawy Pzp (wyrok z 27 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 65/20).
Z uwagi na rangę kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający nie może wywodzić z oświadczenia złożonego przez wykonawcę treści, której oświadczenie to wprost nie zawiera. Nie wolno mu też poprawiać go w sposób, który nie jest oczywisty (wyrok z 11 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 177/20).
Po upływie terminu składania ofert nie jest dopuszczalne uszczegóławianie opisów warunków udziału w postępowaniu, tj. uzupełnianie ich o treści, które nie zostały w nich uprzednio zawarte. Zamawiający jest zobowiązany zbadać, czy wykonawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do treści tych warunków ustalonej przed upływem terminu składania ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 806/21).
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych w zakładce Nowe Pzp w pytaniach i odpowiedziach opublikowano wyjaśnienie dotyczące obowiązku informacyjnego względem prezesa UZP w przypadku prowadzenia procedury z wolnej ręki na zamówienie o wartości równej progom unijnym bądź wyższej od nich.
Poprawny opis przedmiotu zamówienia jest niezbędny do właściwego oszacowania wartości zakupu, a następnie wyboru trybu postępowania i odpowiedniej procedury, tj. pełnej, uproszczonej bądź zastrzeżonej. Przedmiot zamówienia należy opisać w sposób jednoznaczny, za pomocą szczegółowych i zrozumiałych określeń dla danego rodzaju zamówienia. Ponadto treść opisu nie może kolidować z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Szczególne reguły obowiązują w przypadku opisywania przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
Euro jest jedną z najczęściej wymienianych zagranicznych walut. Nic w tym dziwnego, ponieważ jest używane w 19 państwach członkowskich oraz 11 państwach nienależących do Unii. Kurs wymiany euro często decyduje o zyskach lub stratach w wielu przedsiębiorstwach. Gdzie można najkorzystniej wymienić euro?
Czy kierownik zamawiającego podpisujący jedynie umowę w sprawie zamówienia publicznego musi złożyć oświadczenie o istnieniu lub braku istnienia konfliktu interesów? Odpowiedź na to pytanie nurtuje wielu zamawiających. Urząd Zamówień Publicznych udziela na nie odpowiedzi na swojej stronie WWW w zakładce z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi nowej ustawy Pzp.
Konsekwencją braku potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu jest wykluczenie wykonawcy z postępowania. Może ono jednak nastąpić wyłącznie w okolicznościach, kiedy niewykazanie spełnienia warunku nie budzi wątpliwości w stosunku do treści danego wymogu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 maja 2021 r.; sygn. akt KIO 947/21).
Zamawiający ma uprawnienie, by określić przedmiot zamówienia w taki sposób, aby jego realizacja zaspokajała w jak najszerszym kontekście określone potrzeby jednostki zamawiającej. Stąd oczywiste jest, że wskaże on w opisie konkretne wymogi, jakie musi spełnić wykonawca. W praktyce każdy opis przedmiotu zamówienia ogranicza w jakimś stopniu konkurencję. Nie jest możliwy taki opis wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia, aby umożliwiał on wszystkim wykonawcom, którzy działają na danym rynku, złożenie równie korzystnych ofert.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!