ZetoPZP - platforma zamówień publicznych dla administracji rządowej i samorządu

Stan prawny na dzień: 11.06.2021
Makieta

Wszechobecna cyfryzacja życia gospodarczego ma znaczący wpływ na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych. Elektroniczna komunikacja, dokument elektroniczny, czy też elektroniczne składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postepowaniu stały się naszą codziennością.

Ustawa z 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych podkreśla, iż komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Ustawodawca dookreślił, iż w postępowaniach w tzw. progach unijnych ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej, natomiast w progach krajowych możliwym jest ich złożenie pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Tym samym od 1 stycznia 2021 roku każde postepowanie o udzielenie zamówienia publicznego wymaga wykorzystania narzędzi elektronicznych, które pozwolą na komunikację za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Niewątpliwie jedną z najważniejszych decyzji na etapie wyboru platformy do obsługi zamówień publicznych będzie jej przejrzystość, funkcjonalność, łatwość w obsłudze, intuicyjność. Na rynku zamówienia publicznego mamy dostępne zarówno rozwiązania nieodpłatne (miniPortal, miniPortal BIS, czy też uruchamiana Platforma e-zamówienia) oraz rozwiązania komercyjne. Najistotniejszą różnicą pomiędzy tymi rozwiązaniami jest ilość funkcjonalności jakie oferują. Większość platform komercyjnych oferuje nam zdecydowanie większą ilość funkcjonalności, niż platformy nieodpłatne – które są skoncentrowane na realizacji podstawowych obowiązków ustawowych. Oferowane przez rozwiązania komercyjne e-usług, często są to rozwiązania bardzo przydatne na etapie przygotowania czy przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, choćby moduły pozwalające na opracowanie indywidualnych formularzy, katalogów elektronicznych, systemy eSender pozwalające na automatyczną publikację ogłoszenia w DUUE, moduły szyfrujące, czy też tak dzisiaj potrzebne wirtualne sesje otwarcia ofert. Bezsprzecznie platformy przetargowe wspomagają dzisiaj proces udzielenia zamówienia publicznego, a ich intuicyjność oraz szerokie wsparcie techniczne dla obu stron procesu zakupowego jest bardzo ważnym czynnikiem.

Dynamiczny rozwój nowych technologii wykorzystywanych na platformach do obsługi zamówień publicznych wspomaga proces złożenia oferty przez Wykonawców, którzy są bardzo ważną stroną systemu udzielenia zamówienia publicznego. Łatwość w nawigacji platformy, szeroka oferta wsparcia Wykonawców na etapie składania oferty zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo, iż Wykonawca zainteresowany przedmiotem zamówienia, zdecyduje się złożyć ofertę. Niestety powszechnie dostępną na rynku wiedzą są częste problemy techniczne z jakimi borykają się Wykonawcy startujący w postepowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Jak słusznie podkreśla Krajowa Izba Odwoławcza nadmierne utrudnienie, czy wręcz uniemożliwienie wykonawcy złożenia oferty, narusza istotę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i stanowi poważną wadę postępowania. Nie musi być to przy tym celowe działanie ze strony Zamawiającego ani okoliczność od niego zależna – może wynikać właśnie z powodów technicznych. Przy czym "kwestie techniczne" nie dotyczą jedynie awarii urządzenia, którym posługuje się zamawiający, lecz mogą także wynikać np. z przejściowych błędów oprogramowania, zbyt dużej liczby uczestników jednocześnie korzystających z platformy itp. Istotny jest tu efekt w postaci niemożności złożenia oferty. (wyrok KIO z dnia 4 marca 2019r., sygn. KIO 268/19).

Stąd też rozwiązanie oferowane przez platformę służącą do obsługi zamówień publicznych powinno być na tyle przejrzyste i łatwe w obsłudze aby etap przygotowania postępowania dla Zamawiającego oraz proces złożenia oferty dla Wykonawcy pozwolił na efektywne i oszczędne dokonywanie wydatków publicznych.

Artykuł sponsorowany

Słowa kluczowe:
zamówienia publiczne