Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Z istoty przepisu pozwalającego zamawiającemu poprawić omyłki w treści oferty (art. 87 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy Pzp) wynika, że w przypadku gdy zamawiający stwierdzi, iż w złożonej ofercie zachodzi prawdopodobieństwo omyłki, wówczas ma możliwość jej korekty. Oczywiście zamawiający może swoją czynność poprawienia stwierdzonej omyłki poprzedzić wezwaniem wykonawcy do wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Jednak nie jest to czynność obligatoryjna, co wynika wprost z brzmienia tego przepisu, który posługuje się sformułowaniem „może” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 maja 2021 r. sygn. akt KIO 955/21).
Nie budzi żadnych wątpliwości w doktrynie i orzecznictwie, iż to zamawiający jest uprawniony do kształtowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Uprawnienie to nie ma jednak charakteru absolutnego i doznaje kilku ograniczeń (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 maja 2021 r.; sygn. akt KIO 1066/21).
Obowiązek przekazania odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do jego wniesienia ma z jednej strony charakter informacyjny – <a >zamawiający musi mieć możliwość zapoznania się z treścią zarzutów i żądań, a także okolicznościami faktycznymi i prawnymi uzasadniającymi odwołanie. Z drugiej strony na postawie merytorycznej treści odwołania i złożonych dowodów zamawiający może przeprowadzić analizę, w wyniku której będzie uprawniony uwzględnić odwołanie w całości bądź w części. Ponadto zamawiający musi otrzymać odwołanie, aby wypełnić obowiązek, o którym mowa w art. 524 ustawy Pzp, a więc przekazać niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania, jego kopii innym wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jeżeli odwołanie dotyczy treści ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentów zamówienia, zamieszcza się je również na stronie internetowej, na której jest opublikowano ogłoszenie o zamówieniu lub są udostępniane dokumenty zamówienia. Jednocześnie zamawiający wzywa wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 967/21).
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii ogłosił postępowanie kwalifikacyjne dla kandydatów na członków Krajowej Izby Odwoławczej. Kandydaci muszą spełniać ściśle określone przepisami prawa wymogi w tym od 1 stycznia br. m.in. być radcą prawnym, adwokatem, sędzią, prokuratorem bądź notariuszem. Zgłoszenia można składać do 5 lipca br.
Izba nie podzieliła poglądu, że interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia wyczerpuje się w podnoszeniu zarzutów dotyczących losów jego oferty. Dostrzec należy, że niespornie oferta odwołującego jest mniej korzystna niż pozostałe oferty złożone w postępowaniu. Zatem nawet uznanie, że zamawiający odrzucił ofertę odwołującego z naruszeniem przepisów ustawy, nie da odwołującemu możliwości uzyskania zamówienia. Dla zapewnienia sobie szansy na uzyskanie zamówienia odwołujący musi podnieść zarzuty wobec pozostałych ofert w postępowaniu, w szczególności wobec uznanej za najkorzystniejszą oferty przystępującego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 913/21).
Urząd Zamówień Publicznych zaprasza na seminaria poświęcone procedurom nowego Prawa zamówień publicznych oraz tematyce kontroli według procedur nowego Pzp. Dedykowano je kierownikom jednostek administracji samorządowych i rządowych oraz przedstawicielom instytucji kontrolujących proces udzielania zamówień publicznych. Kierownicy mogą także skierować na szkolenia wyznaczone przez siebie osoby.
Urząd Zamówień Publicznych organizuje videochat, który będzie w całości poświęcony problemom ze stosowaniem nowego Prawa zamówień publicznych. Spotkanie odbędzie się 23 czerwca 2021 r. o godz. 12:00 na platformie Microsoft Teams. Wydarzenie jest dedykowane przedsiębiorcom. W trakcie videochatu przedstawiciele Urzędu odpowiedzą na zadane na żywo pytania uczestników.
Postępowanie odwoławcze ma na celu kontrolę poprawności działań i ewentualnych zaniechań zamawiającego. Dowody i pisma składane w toku postępowania odwoławczego, którymi zamawiający nie dysponował, oceniając prawidłowość kalkulacji cenowej wykonawcy, nie wchodzą w zakres podstawy do dokonywania czynności przez zamawiającego. Trudno byłoby mówić o realnej możliwości zachowania zasad zamówień publicznych, gdyby wykonawca dopiero przez Izbą, wbrew obowiązkom ustawowym, wykazywał, jak jego cena została skalkulowana i przedstawiał dowody, które miał obowiązek przedstawić w postępowaniu przed zamawiającym (wyrok z 3 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2332/19).
Nie można uznać, że zasada równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości została zachowana, jeżeli zamawiający przyjmuje wyjaśnienia wykonawcy, w których podaje on nowe informacje, niewynikające z treści oferty, a które skutkują przyznaniem tej ofercie maksymalnej liczby punktów w dwóch podkryteriach (wyrok z 2 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2284/19, KIO 2288/19).
To już ostatnia szansa, by bezpłatnie zarejestrować się na webinarium na temat odwróconego modelu badania i oceny ofert w nowej ustawie Pzp. Internetowe szkolenie poprowadzi już jutro tj. 17 czerwca w godz. 10–11 nasza doświadczona ekspertka Agata Hryc-Ląd. Sprawdź, jakie zmiany zaszły w procedurze odwróconej w nowej ustawie Pzp i bądź pewien, że właściwie stosujesz przepisy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!